- Kierowcy korzystają już z północnego wiaduktu Trasy Łazienkowskiej. Natomiast stara konstrukcja została już zamknięta dla pojazdów. Pojawił się na niej ciężki sprzęt - relacjonuje Mateusz Szmelter z tvnwarszawa.pl. Przełączanie ruchu na nowy wiadukt Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli rozpoczęło się w czwartek po godzinie 18. Ratusz zapowiadał, że wówczas w stronę centrum kierowcy pojadą jednym ogólnodostępnym pasem ruchu, a dla autobusów dostępny będzie buspas. Jadący na Pragę pozostali na starym, czyli południowym wiadukcie jeszcze przez kilka godzin. Na nową konstrukcję mieli zostać dopuszczeni około 23.
- Tuż przed świętami, niespełna rok od rozpoczęcia prac, a co najważniejsze - przed planowanym terminem - oddajemy do ruchu pierwszy z przebudowywanych wiaduktów Trasy Łazienkowskiej. Prace będą trwać dalej, ale już dziś mieszkańcy miasta mogą skorzystać z nowego północnego wiaduktu - powiedział cytowany w komunikacie na ten temat prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Cztery pasy ruchu
Do czasu wybudowania drugiego wiaduktu, czyli południowego, ruch w obydwu kierunkach będzie się odbywał po stronie północnej. Zostały tam wyznaczone cztery pasy ruchu - po dwa w każdym kierunku: buspas o szerokości trzech metrów oraz pas dla samochodów osobowych o szerokości 2,25 metra. Wejścia piesze na nowy wiadukt nie są jeszcze czynne.
Na nowym obiekcie autobusy będą jeździły po zewnętrznej (prawej) stronie jezdni. Oznacza to możliwość przywrócenia przystanku Torwar 02 w kierunku centrum - znajdującego się nad jezdniami Wisłostrady. Będą się tu zatrzymywać autobusy linii: 138, 143, 151, 182, 188 oraz na żądanie linii 411, 502, 514, 520, 523, 525 i N25. Nieczynne pozostaną przystanki Rozbrat (w obydwu kierunkach).
Po przeniesieniu ruchu na wiadukt północny wykonawca zamknie wiadukt południowy i rozpocznie jego rozbiórkę. Z komunikatu wynika, że prace ruszą już w piątek. W pierwszej kolejności zdemontowane zostanie wzmocnienie konstrukcji starego wiaduktu, następnie balustrady, bariery energochłonne i latarnie. Usunięta zostanie też nawierzchnia.
"Wiadukt południowy składa się z siedmiu trzyprzęsłowych ram, czyli w sumie z 21 przęseł. Rozbieranie jego konstrukcji ruszy po Nowym Roku od części znajdującej się nad rondem Stanisława Sedlaczka. Spowoduje to konieczność czasowego zamknięcia ronda. W miejscu rozebranego wiaduktu wybudowany zostanie nowy obiekt" - przekazał z kolei Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta.
Przebudowa wiaduktów Trasy Łazienkowskiej przy Parku Agrykola potrwa do marca 2024 roku.
Odbudowane od podstaw
Wiadukty Trasy Łazienkowskiej przy Agrykoli zaprojektowane i wybudowane zostały jako dwie bliźniacze żelbetowe przeprawy. Długość każdego to blisko 400 metrów. Wiadukty powstały wraz z pozostałą częścią Trasy Łazienkowskiej i udostępniono je do ruchu w 1974 roku. Przed rozpoczęciem trwającej przebudowy przejeżdżało nimi ponad 110 tysięcy pojazdów dziennie. Specjaliści z Politechniki Warszawskiej wykonali ekspertyzę stanu technicznego wiaduktów i zarekomendowali rozbiórkę i odbudowę od podstaw.
Na nowych wiaduktach powstaną ciągi pieszo-rowerowe oraz pochylnie.
Prace przy Parku Agrykola to kolejny etap, realizowanej w ostatnich latach, przebudowy Trasy Łazienkowskiej. Dotychczas wyremontowano: most Łazienkowski, estakady na węzłach z Wisłostradą i Wałem Miedzeszyńskim oraz wiadukt na Przyczółku Grochowskim.
13 grudnia podpisana została umowa na przebudowę kolejnego odcinka Trasy Łazienkowskiej – rozbiórkę i odbudowę wiaduktów nad ulicami Paryską i Bajońską. Powstaną tu ekrany akustyczne i wymieniona zostanie nawierzchnia jezdni w alei Stanów Zjednoczonych – od ulicy Bajońskiej do ulicy Międzynarodowej. Prace mają być zakończone w przeciągu 30 miesięcy.
Autorka/Autor: katke, kk/gp
Źródło: PAP / tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl