Zarząd Dróg Miejskich modernizuje flotę rowerów służbowych i ogłasza przetarg na sprzedaż użytkowanych do tej pory modeli. W ofercie drogowców znajdują się 24 w pełni sprawne jednoślady: towarowe, elektryczne czy miejskie. Ceny wywoławcze zaczynają się już od 400 złotych.
Dla drogowców samochód nie jest jedynym środkiem transportu. Pracownicy niektórych wydziałów mogą sobie pozwolić na bardziej ekologiczne rozwiązania - typu rower. W ZDM są obecnie 24 jednoślady, w tym 13 typu "cargo", które udostępniali mieszkańcom w ramach darmowej wypożyczalni - trzy elektryczne i osiem miejskich. Rowery spełniły swoje zadanie i teraz szukają nowych właścicieli.
"Stan rowerów, które sprzedajemy możemy ocenić jako dobry lub bardzo dobry. Każdy z nich jest sprawny techniczne i posłuży nowemu właścicielowi jeszcze wiele lat. Ceny wywoławcze zaczynają się już od 400 zł, a kończą na 3500 zł" - wyjaśniają w komunikacie drogowcy.
Jak złożyć ofertę w przetargu?
Otwarcie ofert w przetargu nastąpi 17 czerwca o godz. 9:00. Ofertę (na każdy rower oddzielnie) należy złożyć w zaklejonej kopercie. Na kopercie należy umieścić wpisy: oferta przetargowa na zakup roweru: nazwa, liczba porządkowa, numer inwentarzowy.
Oferty można składać osobiście w dni robocze w godz. 7:30-15:30 w kancelarii Zarządu Dróg Miejskich przy ul. Chmielnej 120, 00-801 Warszawa lub za pośrednictwem poczty/kuriera.
Sprzedawane rowery można oglądać w każdy wtorek od dnia ogłoszenia przetargu do dnia jego zakończenia w godzinach 10-13 na terenie ZDM przy ul. Noteckiej 4/6, po wcześniejszym umówieniu pod numerem telefonu 519 047 752 lub 572 726 910.
Pełna lista rowerów na sprzedaż oraz formularze znajdują się na stronie ZDM>>
Rower towarowy, zwany też potocznie z angielskiego "cargo", to rower jedno- lub wielośladowy, którego konstrukcja pozwala na wygodny i bezpieczny transport osób lub większych przedmiotów. Znane i popularne na zachodzie od dekad, w Polsce powoli upowszechniają się dopiero od niedawna. Nie bez znaczenia jest też rozwój i poprawa jakości tras rowerowych. "Cargo działa bowiem jak papierek lakmusowy i obnaża niedostatki dróg takie jak wysokie krawężniki, nierówna nawierzchnia, zbyt mała szerokość lub ostre zakręty" - wyjaśnia ZDM.
Drogowcy przypominają, że od czasu uruchomienia pilotażu w Warszawie przybyło kilkaset kilometrów tras rowerowych. Rowery towarowe zostały zaś wprowadzone do floty niektórych firm kurierskich, znajdują zastosowanie również w mniejszych firmach oraz u osób prywatnych. Z cargo korzysta też firma Nextbike, operator Veturilo, do prowadzenia bieżących prac serwisowych. Ich całkowity udział w ruchu rowerowym nie jest duży, lecz można je regularnie spotkać na stołecznych ulicach.
Chcą dawać dobry przykład
Pilotażowy program uruchomiony przez pełnomocnika ds. komunikacji rowerowej był formą promocji tego typu pojazdów wśród mieszkanek i mieszkańców Warszawy. Każdy mógł w prosty sposób sprawdzić, jak w praktyce wygląda korzystanie z roweru towarowego. Kilkanaście rowerów było dostępnych do wypożyczenia całkowicie bezpłatnie nawet na trzy doby. W zeszłym roku rowery można było wypożyczyć w ośmiu punktach, które zdecydowały się na współpracę z ZDM w tym zakresie.
"W przyszłych sezonach chcemy wrócić z nowym sprzętem i odświeżoną formułą" - zapowiadają urzędnicy.
Strategia, którą obrało miasto, jasno wskazuje na potrzebę zrównoważenia transportu. "Chcemy dać dobry przykład i pokazać, że podczas wykonywania niektórych czynności służbowych poza biurem, można skorzystać z transportu publicznego czy właśnie roweru. W ZDM nie trzeba zresztą nikogo do tego przekonywać - co roku bierzemy udział w miejskiej grywalizacji rowerowej, którą w 2022 roku udało nam się nawet wygrać, a parking rowerowy pod naszą jednostką powoli przestaje mieścić wszystkich chętnych" - uzasadniają drogowcy. I jak podkreślają, zależy im na tym, by ich pracownicy mieli do dyspozycji nowoczesny sprzęt, który pozwoli efektywnie wykonywać służbowe czynności i przekona do tej formy kolejne osoby.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: ZDM