Nowa linia to efekt porozumienia między stołecznym Zarządem Transportu Miejskiego, władzami Pruszkowa i pruszkowskim Starostwem Powiatowym.
Trasa linii ZW będzie prowadziła od krańca Pruszków-Dulag do Dworca Zachodniego (przez Piastów, Ursus Niedźwiadek, Ursus i Skorosze). Na terenie Pruszkowa, ze względu na prace prowadzone przy ulicy Warsztatowej, ma obowiązywać trasa objazdowa.
Poprawa komunikacji
"ZW poprawi komunikację mieszkańców północnej części Pruszkowa oraz osób dojeżdżających z Piastowa do Warszawy, korzystających obecnie z linii 717" - zapewniają pracownicy ZTM.
Urzędnicy dodają też, że podczas tworzenia trasy ZW uwzględniono postulaty zgłaszane licznie przez mieszkańców Ursusa, którzy domagali się szybkiego przejazdu z osiedli w rejonie Skoroszy do Dworca Zachodniego. "Pasażerowie apelowali o pominięcie skrzyżowania ulic Ryżowej i Kleszczowej, gdzie jest duże natężenie ruchu" - precyzuje ZTM.
Autobusy ZW będą jeździły wyłącznie w dni robocze. W porannym szczycie kursy będą odbywać się co 20 minut, a w pozostałych godzinach co 30 minut.
Dodatkowo ZTM zapowiada w przyszłości modyfikacje w kursowaniu autobusów linii ZM i ZG uruchamianych przez Koleje Mazowieckie. Ma to skrócić czasu przejazdu i poprawić regularności ich kursowania. Wprowadzone zostaną także korekty kursowania linii ZB - w porannym szczycie więcej będzie kursów oznaczonych jako ZBA, z pominięciem Pruszkowa. Na trasie podstawowej (przez Pruszków) autobusy ZB będą kursować co 15 minut.
Remont linii do Grodziska
Linie "Z" zastępują mieszkańcom pociągi, które nie kursują ze względu na remont linii kolejowej do Grodziska. Przebudowa i zmiany w komunikacji wystartowały wraz z początkiem września. Potrwają przez 12 miesięcy, dotyczą blisko ćwierć miliona pasażerów.
Po zakończeniu prac, pociągi będą mogły rozpędzić się tu do 120 km/h. Dziś nie przekraczają 90 km/h. Podróż do Grodziska skróci się dzięki temu o kilka minut, ale ważniejsze jest to, że wzrośnie przepustowość linii. Będzie też nowy układ torowy i nowa sieć trakcyjna. Do tego nowe perony i przejścia pod oraz nad nimi, a także system informacji dla pasażerów. Koszt inwestycji to 285 milionów złotych. Jest częściowo współfinansowana z funduszy europejskich. Realizuje ją konsorcjum firm Intercor oraz Mosty Łódź.
Remont torów do Grodziska Mazowieckiego
Remont torów do Grodziska Mazowieckiego
kw/gp