Znajdująca się przy rondzie Czterdziestolatka wiata nad wejściem na perony przystanku Warszawskiej Kolei Dojazdowej została wpisana do rejestru zabytków. Jak uzasadnia to mazowiecki konserwator, powstały w latach 60. obiekt posiada "indywidualną ekspresyjną formę o wysokich walorach architektonicznych".
Przystanek Warszawa-Śródmieście był końcową stacją na trasie Warszawskiej Kolei Dojazdowej, która powstała jako Elektryczna Kolej Dojazdowa w 1927 roku, łącząc Grodzisk Mazowiecki oraz Milanówek z centrum stolicy.
Po wojnie przystanek przeniesiono do nowej lokalizacji - u zbiegu Alej Jerozolimskich z aleją Jana Pawła II. Było to związane z przebudową i modernizacją kolei dojazdowej i warszawskiego węzła kolejowego.
W 1963 roku zejścia na peron przystanku, usytuowanego poniżej poziomu ulicy, osłonięte zostały charakterystyczną parą wiat. Do czasów współczesnych przetrwała jedna. Druga została zburzona w 1993 roku wraz z budową budynku biurowo-usługowego przy Alejach Jerozolimskich 56C, do którego przeniesiono zejście na peron kolejki. Ta, która przetrwała, została wpisana do rejestru zabytków województwa mazowieckiego.
Wyrazisty akcent w miejskiej przestrzeni
Jak zaznaczył w komunikacie na stronie Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków Jakub Lewicki, wiata nad zejściem do stacji kolejki WKD stanowi "efektowne i zarazem funkcjonalne zwieńczenie dwukondygnacyjnej struktury przystanku", a także tworzy w przestrzeni miejskiej "wyrazisty akcent".
"Dynamiczne formy zadaszenia dodatkowo podkreślone zostały przez urozmaicone asymetryczne linie podpór. Dzięki miękkim krzywiznom betonowej łupiny obiekt zyskał indywidualną ekspresyjną formę o wysokich walorach architektonicznych. Wiata jako dzieło powojennego modernizmu stanowi reprezentatywny przykład estetyki lat 60. XX w., dokumentując zarazem dorobek twórczy Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka, głównych projektantów architektury kolejowej Warszawy lat powojennych" - czytamy w komunikacie konserwatora.
Jak zaznaczono, charakter konstrukcji opierał się na popularnych w latach 50. i 60. cienkościennych strukturach łupinowych, które wówczas były dla konstruktorów sporym wyzwaniem technologicznym. "Z tego względu wiata jest obiektem o wysokich wartościach naukowych, będąc przejawem ówczesnej myśli technologicznej" - czytamy w komunikacie.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: MWKZ