PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały w poniedziałek w komunikacie, że ogłosiły postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy linii kolejowej Zegrze – Przasnysz.
"Wybrany w ramach przetargu wykonawca będzie odpowiedzialny za przygotowanie dokumentacji projektowej oraz pozyskanie decyzji administracyjnych niezbędnych do budowy nowej, około 73-km, jednotorowej (na wybranych odcinkach dwutorowej) zelektryfikowanej linii kolejowej" - wskazano.
"Mieszkańcy Przasnysza, Makowa Mazowieckiego, Pułtuska i Serocka zyskają wygodny dojazd do stolicy. Projekt będzie realizowany w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r." - podała spółka.
160 km/h
PKP PLK zaznaczyły, że czas przejazdu pociągiem między Warszawą a Przasnyszem szacowany jest na ok. 1 godz. i 15 minut. "Pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h" - poinformowano.
Jak podano w komunikacie, lepszy dostęp do kolei ma zapewnić 11 nowych stacji i przystanków, m.in. w Przasnyszu, Makowie Mazowieckim, Pułtusku, Serocku. "Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Perony będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – wyposażone według potrzeb w windy i pochylnie. Będą wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie" - zaznaczono.
"Stworzenie połączenia kolejowego pozytywnie wpłynie na rozwój Północnego Mazowsza. Linia z Przasnysza do Warszawy to jeden z czterech projektów realizowanych w ramach rządowego programu Kolej+ w woj. mazowieckim. W realizacji są także przetargi na opracowanie dokumentacji projektowej linii Sokołów Podlaski – Siedlce oraz Ostrów Mazowiecka – Małkinia. Podpisano także umowę z wykonawcą prac projektowych linii do Koziniec – powiedział, cytowany w komunikacie, wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Lepszy dojazd z Kozienic
PKP PLK wskazały, że mieszkańcy Kozienic i okolic zyskają także lepszy dostęp do kolei dzięki budowie nowej ok. 23-kilometrowej linii kolejowej Świerże Górne – Dobieszyn łączącej linię kolejową Janików - Świerże Górne (nr 77) z linią kolejową Warszawa Zachodnia – Radom Główny – Kraków Główny (nr 8). Umowa z wykonawcą projektu linii do Kozienic została podpisana w maju br. - dodano.
"Realizacja projektów z rządowego programu Kolej+ to jedno z wielu działań, które likwidują wykluczenie komunikacyjne – ocenił prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Program Kolej+ zaplanowano do realizacji do 2029 r. Jego wartość to ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł z budżetu państwa i ok. 2 mld zł jednostek samorządu terytorialnego.
Autorka/Autor: kz/gp
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK