Warszawska Kolej Dojazdowa będzie kursować częściej. Zanim będzie lepiej, musi być jednak gorzej - w wakacje odbędzie się remont toru na odcinku Warszawa Śródmieście - Komorów. A to oznacza poważne utrudnienia.
Zwiększenie częstotliwości kursowania kolejki będzie możliwe dzięki zmianie napięcia w sieci trakcyjnej z 600 V do 3000 V. - Przełączenie planowane jest na okres 30 kwietnia - 3 maja - zapowiada Krzysztof Kulesza, rzecznik WKD.
Termin jest uzależniony od dostawy jednego z sześciu nowych pociągów Newagu. - Nowe pojazdy są dostosowane tylko i wyłącznie do napięcia 3000 V, w związku z tym chcemy połączyć te dwie operacje, aby pociągi od razu włączyć do ruchu - wyjaśnia rzecznik.
Jeśli terminu nie uda się zachować, spółka ma drugi - koniec maja, czyli weekend z Bożym Ciałem.
EN94 odjadą do lamusa
Według zapewnień spółki, przełączenie napięcia nie wpłynie na ruch kolejki. - Prace powinny być tak przeprowadzone, aby pasażerowie ich nie odczuli - mówi Kulesza. Dodaje jednak, że na wszelki wypadek w odwodzie będą autobusy. Jeśli zajdzie potrzeba, będzie można szybko uruchomić komunikację zastępczą.
Harmonogram zakłada, że pociągi będą kursować częściej od połowy grudnia, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów. Na początku na odcinku od Komorowa do Śródmieścia, potem na całym odcinku - do Grodziska.
Wraz z podwyższeniem napięcia całkowicie znikną za to z torów stare pociągi EN94 - klasyczne składy WKD, które pamiętają jeszcze lata 70. Czy spółka planuje jakieś huczne pożegnanie? - Mamy wnioski od zainteresowanych osób i na pewno zorganizujemy jakieś wydarzenie związane z prawie 45-letnią eksploatacją tych pojazdów - zapewnia nasz rozmówca. - Szczegóły nie są jednak jeszcze znane - dodaje.
Dwa miesiące na wymianę toru
Także w tym roku wyremontowany zostanie tor numer 2 na odcinku Warszawa Śródmieście - Komorów. Ostatni raz torowisko przeszło remont w latach 80. Tor numer 1 wyremontowano w zeszłym roku, co dało się we znaki pasażerom. Podobnie będzie w tym.
- Całkowicie wyłączony zostanie ruch na odcinku Warszawa Śródmieście WKD - Warszawa Zachodnia WKD, a pociągi od Komorowa do Warszawy Zachodniej WKD będą kursowały tylko po jednym torze - mówi Krzysztof Kulesza. Jak dodaje, ten odcinek zostanie podzielony na dwie części z przystankiem przesiadkowym w Opaczy. Tam pasażerowie będą przesiadać z jednego peronu na drugi.
To jednak nie koniec zmian. - Część pociągów z Grodziska Mazowieckiego i Milanówka będzie dojeżdżała do stacji Komorów, gdzie pasażerowie będą musieli się przesiąść do zastępczego autobusu kursującego na trasie Komorów - Pruszków - Warszawa Śródmieście. Będzie także uruchomiona druga zastępcza linia autobusowa, kursująca ze stacji WKD w Pruszkowie do Warszawy Śródmieście - zapowiada Kulesza.
Autobusy komunikacji zastępczej będą kursować Alejami Jerozolimskimi i mają zatrzymywać się na przystankach położonych blisko stacji WKD.
Utrudnienia mają potrwać od 1 lipca do 31 sierpnia. Wartość zakontraktowanych prac to prawie 16 mln złotych.
su/b
Źródło zdjęcia głównego: WKD / NEWAG