Przebudowa ulicy Marynarskiej, budowa Czerniakowskiej-bis czy prace na Żołnierskiej. Te inwestycje drogowcy planują rozpocząć w 2015 roku. To także rok planowanego zakończenia prac na Trasie AK i Nowolazurowej. Ogłoszonych ma być też kilka ważnych przetargów.
Drogowcy rozpoczynają rok z wysokiego C. Jeszcze w styczniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otworzy oferty w toczących się postępowaniach przetargowych na dokończenie budowy Południowej Obwodnicy Warszawy.
Zaprojektują POW
Inwestycję podzielono na trzy zadania: zadanie „A” od węzła Puławska (bez węzła) do węzła Przyczółkowa (bez węzła) o długości ok. 4,6 km; zadanie „B” od węzła Przyczółkowa (z węzłem) do węzła Wał Miedzeszyński (z węzłem) o długości ok. 6,5km; zadanie „C” od węzła Wał Miedzeszyński (bez węzła) do węzła Lubelska (bez węzła) o długości ok. 7,5km”.
Niestety, nie oznacza to, że już w tym roku rozpoczną się prace. - Po wyłonieniu wykonawców, będą oni, w ramach systemu "projektuj i buduj", wykonywać projekty. Trudno powiedzieć, czy prace uda się rozpocząć - mówi Agnieszka Stefańska z GDDKiA.
Budowa tego brakującego, ponad 18-kilometrowego odcinka ma pochłonąć prawie 7 miliardów złotych.
W ramach prac wybudowany zostanie między innymi most nad Wisłą, gigantyczna estakada nad parkiem krajobrazowym i kilka węzłów komunikacyjnych oraz tunel pod Ursynowem.
Żołnierska, Czerniakowska-bis
Są jednak i takie inwestycje, gdzie drogowcy planują zarówno przetarg, jak i pierwsze prace.
Chodzi między innymi o przebudowę ulicy Żołnierskiej, w ramach której drogowcy zbudują kolejne dwa wiadukty nad torami PKP w ciągu ulicy Marsa oraz nad ulicą Chełmżyńską i ul. Żołnierską. Ponadto poszerzą Żołnierską do granicy miasta o drugą jezdnię i zbudują wiadukt na skrzyżowaniu z ul. Czwartaków.
Inwestycja ma być gotowa w 2017 roku.
- W 2015 roku ogłosimy przetarg także na budowę ulicy Czerniakowskiej-bis. Mamy nadzieję, że prace rozpoczną się w tym roku - informuje Małgorzata Gajewska, rzeczniczka Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych.
W ramach inwestycji drogowcy wybudują dwujezdniową ulicę łączącą ul. Czerniakowską przez ul. Nehru z ul. Wolicką. Długości ulicy to około 1,88 km. Ponadto, w pasie dzielącym jezdnie powstanie rezerwa na trasę tramwajową. Jak informują drogowcy, do czasu jej powstania, rezerwa będzie przeznaczona pod pasy dla autobusów.
Wzdłuż ul. Czerniakowskiej-bis wybudowane zostaną także chodniki oraz ścieżki rowerowe.
Poszerzą Marynarską
W tym roku ZMID planuje także rozpocząć prace na ulicy Marynarskiej. Inwestycja ma na celu poszerzenie ulicy od węzła Marynarska do ul. Rzymowskiego.
- W tym roku ogłosimy przetarg na uaktualnienie projektu między innymi o uzgodnienia z poszczególnymi inwestycjami oraz budowę. Planujemy, że pierwsze prace ruszą jeszcze w tym roku - mówi Gajewska. - W ramach prac ulica Marynarska zostanie poszerzona do trzech pasów ruchu w obu kierunkach. W ciągu ulicy Postępu powstanie wiadukt. W rejonie ulicy Wynalazek wybudowana zostanie kładka dla pieszych - wymienia rzeczniczka.
Inwestycja na pewno da się we znaki kierowcom i pracownikom pobliskich biur. Chociaż drogowcy nie chcą mówić jeszcze o utrudnieniach, to już teraz można się domyślać, że będą dość uciążliwe.
Przetarg na projekt Trasy Świętokrzyskiej i ...
W 2015 roku ZMID zaplanował także ogłosić wiele przetargów na projekty i budowę ważnych arterii. Nie oznacza to, że prace rozpoczną się w tym roku.
W związku z tym, że ratusz przychylił się do próśb mieszkańców, projekt odcinka Trasy Świętokrzyskiej od ulicy Kijowskiej do ul. Zabranieckiej zostanie zmieniony.
- W 2015 roku chcemy ogłosić przetarg na wykonanie zmian w projekcie. Na podstawie posiadanego przez nas projektu, wyłoniony wykonawca zmieni go, zgodnie z oczekiwaniami społecznymi - mówi Gajewska.
Chodzi o park Michałowski przy ul. Kawęczyńskiej. Projekt, który posiada ZMID, zakłada, że trasa przebiega przez park. Z tym nie zgadzali się okoliczni mieszkańcy. - Ratusz wziął postulaty mieszkańców pod uwagę i musimy zmienić projekt - wyjaśnia Gajewska.
Co zakładają zmiany? - Inwestycja obejmuje budowę rezerwy tramwajowej, która miała być ulokowana miedzy jezdniami. Nowy projekt ma zakładać jej budowę od al. Tysiąclecia do ul. Objazdowej pomiędzy jezdniami, natomiast dalej będzie przebiegać wzdłuż ul. Objazdowej i przejść do ul. Kawęczyńskiej, a potem do tunelu pod torami PKP, gzie spotka się z Trasą Świętokrzyską - wyjaśnia Gajewska. - Ponadto, jezdnie zostaną zwężone, ale niemniej niż do 6,5 metra - dodaje.
Projekt ma przewidzieć także elementy uspokojenia ruchu - zastosowanie cichych nawierzchni, ograniczenie prędkości poprzez wskazanie lokalizacji fotoradaru. - Wszystko po to, by uniknąć budowy ekranów akustycznych - tłumaczy rzeczniczka. Ten odcinek trasy ma być gotowy w 2017 roku.
Trasa Świętokrzyska połączy Wybrzeże Szczecińskie z ul. Zabraniecką. Arteria ułatwi dojazd mieszkańcom rejonu Szmulowizny oraz Targówka do centrum miasta. Obecnie gotowy jest pierwszy odcinek trasy od ul. Wybrzeża Szczecińskiego do ul. Zamoyskiego. Do ruchu oddany został pod koniec września. Na odcinek od ul. Zamoyskiego do ul. Kijowskiej trwa aktualizacja dokumentacji projektowej.
...obwodnicy śródmiejskiej
Przetarg na projekt ZMID chce ogłosić w tym roku także dla obwodnicy śródmiejskiej.
Projekt zakładać będzie budowę arterii od al. Stanów Zjednoczonych, która tunelem pod rondem Wiatraczna przechodzić będzie po śladzie obecnej ulicy Wiatraczna i potem nad torami kolejowymi do ul. Zabranieckiej.
Pod koniec roku ZMID ogłosi także przetarg na przebudowę ul. Łodygowej.
- Ulica jest bardzo w złym stanie. Po przebudowie będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu - informuje Gajewska. - Wybudowane zostaną także chodniki i ścieżki rowerowe - dodaje.
Inwestycja ma być gotowa w 2017 roku.
Wylotówka na Janki
W tym roku kierowcy będą mogli cieszyć się także z zakończenia wielu inwestycji.
Pod koniec roku udostępniona dla kierowców ma być trasa S8 na odcinku od węzła Opacz do węzła Paszków wraz z powiązaniem z drogą krajową nr 7. Prace o wartości 565,7 mln zł mają potrwać do grudnia 2015 r.
11,5-kilometrowy odcinek trasy ekspresowej to odcinek pozamiejski trasy S8 Salomea - Wolica. Będzie posiadał dwie jezdnie po dwa lub trzy pasy ruchu (w zależności od odcinka) oraz pas awaryjny. Wybudowane zostaną również trzy kładki, cztery mosty, 12 wiaduktów, 10 przejść dla zwierząt. Projekt przewiduje także budowę lub przebudowę dróg lokalnych i przecinających drogę ekspresową.
Przebudowana zostanie również droga krajowa nr 7 na odcinku od węzła Janki Małe do skrzyżowania z drogą wojewódzką 721 w rejonie Magdalenki. Na nowym odcinku drogi wybudowane zostaną dwie kładki, wiadukt, urządzenia ochrony środowiska wraz z zielenią oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu.
Otwarcie trasy skrócić ma czas wyjazdu z Warszawy w kierunku Katowic i Krakowa. Ułatwi to życie zwłaszcza mieszkańcom podwarszawskich Janek, Raszyna i Sękocina.
Nowolazurowa z wiaduktem
2015 rok to także zakończenie prac na budowie kolejnego odcinka ulicy Nowolazurowej od Chrościckiego do ul. Połczyńskiej. Inwestycja obejmuje przede wszystkim budowę wiaduktu nad torami PKP oraz budowę ronda na skrzyżowaniu ulic Połczyńskiej i Nowolazurowej.
Drogowcy nie wykluczają, że w tym roku rozpocznie się także budowa kolejnego odcinka do ulicy Lazurowej. Docelowo poszerzona ulica ma połączyć się z trasą S8.
Drogowcy planują także zaprojektowanie oraz budowę brakującego fragmentu ulicy Dzieci Polskich od Kociszewskich do Mchów. Inwestycja zakończyć ma w tym roku.
- W związku z tym, że teren ten jest terenem prywatnym, ulica zbudowana jest z płyt. Wydane zezwolenie ZRID (Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej) sprawi, że teren ten trafi w ręce miasta i nam pozwoli na prace. Właścicielom wypłacone zostanie odszkodowanie - wyjaśnia Gajewska.
W 2015 roku zakończą się także prace przy przedłużeniu przejścia podziemnego wzdłuż ulicy Cyrulików.
Przebudowa Trasy AK
W październiku tego roku zakończyć się mają prace także na Trasie AK. Arteria na odcinku od węzła Modlińska do węzła Powązkowska wraz z mostem Grota-Roweckiego zostanie przebudowana do parametrów drogi ekspresowej.
Wielki remont Trasy AK i mostu Grota rozpoczął się 19 października 2013 roku. Od tego momentu kierowcy muszą liczyć się z ciągłymi utrudnieniami w ruchu.
Wołoska, budowa tunelu w Międzylesiu
Rok 2015 to także czas na kontynuację rozpoczętych inwestycji. Do 2016 roku toczyć się będą prace przy poszerzaniu ulicy Wołoskiej.
Ponadto, drogowcy będą budować tunel pod torami PKP w ciągu ulic Żegańskiej i Zwoleńskiej.
Strażacka, Gandhi, Głębocka
W 2015 roku wyłoniony już wykonawca zaprojektuje także przebudowę skrzyżowania ulic Strażackiej i Chełmżyńskiej. - Przebudowa ma na celu usprawnienie ruchu w tym miejscu - mówi Gajewska. Projekt jest w trakcie uzgodnienia. - Niewykluczone, że będzie to rondo - mówi rzeczniczka.
Umowa na przebudowę została podpisana w lipcu 2014 roku. Koszt inwestycji to 5,8 mln złotych. Zakończenie prac planowane jest na początku 2016 roku.
Ponadto drogowcy rozpoczną prace przy przebudowie ulicy Głębockiej od ulicy Podwójnej do ul. Berensona. Prace zakończą się w 2016 roku.
Budowana będzie także ulica Gandhi, którą w przyszłości będzie można dojechać do Południowej Obwodnicy Warszawy. - Będzie ona także służyć jako dojazd do Szpitala Południowego - mówi rzeczniczka.
Obwodnica Marek i Góry Kalwarii
W tym roku mają rozpocząć się także pierwsze prace przy budowie obwodnicy Marek. Ponadto otwarte zostaną oferty w toczącym się przetargu na budowę obwodnicy Góry Kalwarii.
Zarząd Dróg Miejskich nie chciał przedstawić swoich planów na ten rok.
su/r