Rozpoczęło się drążenie łącznika metra pod tunelem Wisłostrady. Gotowe jest kilka metrów korytarza, który w przyszłości połączy dwie części stacji Centrum Nauki Kopernik.
Obecnie zachodnia część stacji jest już gotowa na najważniejszy etap całej operacji, czyli bezpośrednie przebicie łącznika. Wyburzona została północna część ściany szczelinowej i wykonano pierwsze metry korytarza.
Łącznik powstaje w bardzo ciężkich warunkach geotechnicznych. Natura już raz o sobie dała znać w sierpniu 2012 roku. W nocy z 13 na 14 sierpnia na budowie doszło do awarii. Stacja została zalana, woda wymyła m.in. grunt pod tunelem Wisłostrady. Prace zostały wstrzymane, a tunel zamknięty na prawie rok.
Mrożenie dwoma metodami
Wykonanie łącznika jest możliwe, dzięki wcześniejszemu zamrażaniu gruntu.
- Do tego wykorzystujemy roztwór solanki. Najprościej mówiąc roztwór wody z solą, który powoduje, że zamrażanie odbywa się, ale w niższej temperaturze- tłumaczył w grudniu Mateusz Witczyński, rzecznik spółki budującej drugą linię metra.
Ponadto do mrożenia wykorzystywany jest ciekły azot o temperaturze sięgającej -196 stopni C. Dzięki temu równoczesnemu mrożeniu nie trzeba wstrzymywać ruchu w tunelu Wisłostrady.
Prace przy drążeniu podzielone zostały na trzy etapy. 38-metrowy odcinek (długość tunelu) o wysokości 4 metrów, rozdzielono na trzy sąsiadujące ze sobą korytarze: północny, południowy oraz środkowy.
II linia opóźniona
Druga linia metra początkowo gotowa miała być w październiku 2013 r. Obecny termin jej zakończenia to 30 września 2014 r.
Na opóźnienia wpłynęły między innymi początkowe kłopoty z uzyskaniem wszystkich pozwoleń na budowę stacji i tuneli. Budowniczowie zmierzyć musieli się również zalaniem stacji na Powiślu, jak również osuwiskiem na ul. Świętokrzyskiej. Ponadto prace utrudniało znajdowanie niewybuchów z II wojny światowej.
Tak wygląda instalacja w tunelu Wisłostrady służąca do mrożenia gruntu solanką
su//ec
Źródło zdjęcia głównego: budowametra.pl