Zachęta została metaforycznie wyczyszczona. Odgłosy sprzątania: szorowania, odkurzania, froterowania można było usłyszeć podczas symbolicznego odświeżania gmachu galerii w performansie "Czyszczenie Zachęty" Katarzyny Krakowiak–Bałki.
W ostatnich latach Narodowa Galeria Sztuki była miejscem politycznych napięć, miejscem bojkotowanym przez artystów, których prace były wystawiane przez instytucję wbrew ich woli. - Autorytarny sposób zarządzania, ideologizacja programu i powrót do stęchłych poglądów zabrudziły gmach – zauważa Anda Rottenberg, w tekście kuratorskim dotyczącym performansu "Czyszczenie Zachęty".
Metaforyczne otwarcie
Katarzyna Krakowiak-Bałka, zabierając się do wiosennych porządków, zaprosiła do współpracy artystów i artystki, w tym śpiewaków i śpiewaczki operowe.
- Żywiołem głosów oczyścimy architekturę Zachęty, wpuścimy do niej świeże powietrze i obudzimy energię, by przygotować ją na nowe czasy – powiedziała podczas wieczornego performansu Anda Rottenberg. W czwartkowy wieczór cały gmach: sale wystawiennicze, biura, dach a nawet wnętrze jednej z szaf rozbrzmiewały głosami kilkunastu śpiewaczek i śpiewaków. Wśród nich były soprany i alty, tenory i barytony, głosy operowe i popowe. Artyści interpretowali partyturę opartą na transkrypcji odgłosów sprzątania: szorowania, odkurzania, froterowania, wietrzenia wnętrz.
Autorka performansu uznała, że w ten metaforyczny sposób, można otworzyć się na nowe czasy, wyzwania i wydarzenia życia artystycznego.
Goście performansu mogli usłyszeć m.in. Andrzeja Chyrę, Mary i Szymona Komasę, Łukasza Koniecznego, rapera asthmę oraz sekstet proMODERN.
- Jako artystka współczesna, czuję odpowiedzialność za czas i przestrzeń, którą tworzę i z którą pracuję. Jestem wdzięczna, że możemy pracować z tak ulotną materią, jak głos i powietrze, posługując się nimi jako narzędziami, które zredefiniują i otworzą to miejsce – powiedziała performerka.
Znana jest z działań wykorzystujących dźwiękowe możliwości architektury
W performansie Katarzyny Krakowiak-Bałki uczestniczyli artyści: asthma, Dominika Biernat, Andrzej Chyra, Katarzyna Emose, Joanna Freszel, Mary Komasa, Szymon Komasa, Łukasz Konieczny, Karolina Kraczkowska, Dionizy Wincenty Płaczkowski, Michał Sławecki, Katarzyna Szugajew oraz proMODERN: Katarzyna Bienias, Krzysztof Chalimoniuk, Marta Czarkowska, Anna Krawczuk, Piotr Pieron, Aleksander Rewiński.
Katarzyna Krakowiak-Bałka znana jest z działań wykorzystujących dźwiękowe możliwości architektury. Pierwszy jej duży projekt akustyczny "Making the walls quake as if they were dilating with the secret knowledge of great powers" został zrealizowany w Pawilonie Polskim na 13. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji (2012). Wykorzystując wzajemne oddziaływanie architektury i dźwięku, artystka zamieniła wówczas pawilon w dźwiękową rzeźbę. Otrzymała za ten projekt wyróżnienie.
Organizatorami wydarzenia, którego kuratorem jest Anda Rottenberg, są Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki i Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych. Partnerem jest Collegium da Vinci.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: TVN24