W Alejach Jerozolimskich zostanie wkrótce ustawiony fotoradar. Generalna Dyrekcja Transportu Drogowego zamierza zainstalować także dwa kolejne urządzenia na terenie Mazowsza - jeden na krajowej "7" w Sękocinie Starym, drugi na ulicy Mogielnickiej w Grójcu.
Generalny Inspektorat Transportu Drogowego wskazał w piątek 26 lokalizacji, w których pojawią się nowe fotoradary. Pośród nich znalazły się trzy punkty na terenie województwa mazowieckiego.
Fotoradar w Alejach Jerozolimskich zostanie ustawiony na wysokości ulicy Mokrej w Ursusie - w rejonie wylotu z miasta i Południowej Obwodnicy Warszawy (S2).
Kolejne urządzenie pojawi się w alei Krakowskiej w Sękocinie Starym. Zostanie zamontowane przy skrzyżowaniu z ulicą Słoneczną.
Trzeci fotoradar stanie na ulicy Mogielnickiej w Grójcu, czyli na przedłużeniu drogi wojewódzkiej numer 728, którym można dotrzeć do centrum miasta.
Nowe fotoradary
Nowe urządzenia pojawią się w ramach realizacji projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym". Program współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego Karolina Wieczorek poinformowała, że na polskich drogach pojawi się 26 nowych fotoradarów. - Można powiedzieć, że nadzorem obejmiemy cały kraj, ponieważ aż w 13 z 16 województw pojawią się nowe fotoradary - wskazała.
Jak mówiła, na przykład w Łodzi pojawią się dwa fotoradary, a na Mazowszu trzy. - Na pewno wzmocni to siatkę fotoradarów całego kraju. Ogólnie kupimy 358 nowych urządzeń z projektu "Zwiększenie skuteczności i efektywności systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym" - powiedziała.
Wieczorek przypominała, że część z tych urządzeń zastąpi jednak stare. - Te 358 nowych urządzeń to nie tylko nowe lokalizacje, bo 111 z tych nowych urządzeń pojawi się w zupełnie nowych miejscach. Natomiast 247 zostanie przeznaczonych na wymianę, czyli najstarsze, najbardziej wyeksploatowane, czy urządzenia, które uległy awarii zostaną wymienione - wyjaśniała.
- Mamy nadzieję, że część urządzeń, tych najstarszych, które będziemy wymieniać na nowsze, również odzyskamy i będziemy mogli wykorzystać je w nowych lokalizacjach - dodała Karolina Wieczorek.
Jak wybrano lokalizacje?
- Instytut Transportu Samochodowego miał niełatwe zadanie, żeby ocenić, gdzie te fotoradary powinny powstać. Oceniliśmy 1 milion 600 zdarzeń drogowych, w tym wypadków, kolizji na przestrzeni lat 2016-2018 - podkreślił Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.
ITS podzielił Polskę na małe obszary. - Obszary sześciokątów kilometra, a w miastach o średnicy 200 metrów, dlatego że tam natężenie ruchu i liczba zdarzeń jest większa - wyjaśniał Ślęzak.
- Oceniliśmy intensywność tych zdarzeń, ta cała ocena była kilkuetapowa. Potem ocenialiśmy je z punktu widzenia dwóch kryteriów. Pierwsze kryterium - oceny prędkości, drugie kryterium związane z kwestią przejazdu na czerwonym świetle. Dodatkowo nałożyliśmy na to ocenę ekspercką już konkretnych punktów, które nam wyszły z tej analizy, chociażby nakładając punkty związane z aktywnością ludzi w tym otoczeniu, w tym Kościół, szkoła, boiska, supermarket, oczywiście kwestie infrastruktury drogowej, geometrii - wskazał dyrektor ITS.
Jak dodał, "to było oceniane przez audytorów, którzy wykonują też audyty bezpieczeństwa ruchu drogowego". - To był pewien wstęp do dalszych działań. Potem jak mieliśmy taką analizę podzieliliśmy to na różne kategorie dróg - powiedział Marcin Ślęzak. Dyrektor ITS zwrócił uwagę, że "po raz pierwszy fotoradary pojawią się na drogach innych niż drogi krajowe".
Marcin Ślęzak powiedział, że zadaniem ITS-u była ocena 247 fotoradarów, które już istnieją i ich skuteczność działań. Ponadto Instytut miał wytypować 140 miejsc dla nowych fotoradarów w oparciu o przygotowaną analizę, a także ocena 150 miejsc, które zostały zgłoszone przez stronę społeczną.
Prywatny fotoradar przy przedszkolu w Chotomowie
tvnwarszawa.pl , tvn24bis.pl
Źródło zdjęcia głównego: Google Maps / tvnwarszawa.pl