Pod koniec czerwca stołeczny ratusz podsumował trzymiesięczne konsultacje w sprawie wprowadzenia w Warszawie Strefy Czystego Transportu. Wpłynęło ponad trzy tysiące uwag. Urzędnicy wskazują, że 70 procent mieszkańców stolicy, którzy wzięli udział w konsultacjach, popiera planowane zmiany.
SCT większa, niż pierwotnie zakładano
Jak wskazują teraz urzędnicy z ratusza, zgłoszone wtedy uwagi wpłynęły na kształt obecnego projektu strefy. "Przede wszystkim zastosowano szereg ulg i wyjątków z myślą o seniorach i mieszkańcach strefy. Nowy projekt wprowadza ulgę dla mieszkańców strefy, którzy będą mieli cztery lata na dostosowanie się do jej wymogów. Dla kierowców z Warszawy, ale spoza obszaru SCT oraz dla osób spoza Warszawy, warunki pozostają bez zmian. Bezterminowy wyjątek obejmie zaś auta kierowców, którzy ukończyli 70 lat i pojazdy zabytkowe" - wylicza ratusz.
Niewiadomą pozostawał dokładny obszar SCT. Przed rozpoczęciem konsultacji ratusz proponował, aby strefa objęła większość Śródmieścia, fragmenty Woli, Ochoty, a po drugiej stronie Wisły: Saską Kępę, część Pragi Północ i Południe. Jak wyliczali specjaliści z Polskiego Alarmu Smogowego, strefa w takim kształcie objęłaby zaledwie 7 procent powierzchni miasta. Postulowali jej powiększenie.
Według nowych założeń SCT obejmie: całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ; prawie całą Ochotę (poza strefą pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni) i Pragę Południe (bez Olszynki Grochowskiej, niezamieszkałego obszaru PKP i rezerwatu przyrody), większość Mokotowa (bez Sadyby, Stegien, Augustówki i części Służewca) oraz mniej więcej połowę obszaru Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).
Seniorzy zwolnieni z zasad obowiązujących w SCT
Nowy projekt SCT zakłada dodatkowy czas na przygotowanie się do obowiązujących wymogów dla mieszkańców tych obszarów. "Reguły SCT dotyczyć ich będą dopiero od stycznia 2028 r. - wówczas nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata" - wyjaśniają urzędnicy.
Natomiast pozostałe osoby oraz mieszkańców Warszawy, którzy kupili samochód już po przyjęciu uchwały, obowiązują niezmiennie zaprezentowane już wcześniej wymogi. Zatem od lipca 2024 r. nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdem z silnikiem diesla starszym niż 18 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 27 lat.
W projekcie wprowadzono wyjątek dla seniorów (osób, które do końca 2023 r. ukończą 70 lat), którzy przed przyjęciem uchwały o SCT byli właścicielami pojazdów. Po spełnieniu określonych warunków będą oni zwolnieni bezterminowo z zasad obowiązujących w ramach strefy.
Autorka/Autor: dg
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock