Kondratowicza miała być zieloną aleją. Czy ratusz dotrzyma obietnicy?

Źródło:
tvnwarszawa.pl
Metro zabiera ulicę Kondratowicza
Metro zabiera ulicę KondratowiczaTomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl
wideo 2/4
Metro zabiera ulicę KondratowiczaTomasz Zieliński / Tvnwarszawa.pl

Czy mieszkańcy Bródna doczekają się zielonej alei z szerokimi chodnikami i ścieżkami rowerowymi? Tak właśnie miała wyglądać ulica Kondratowicza, po zakończeniu budowy drugiej linii metra. Ostatecznego projektu wciąż nie ma, a z ratusza płyną sygnały o okrojeniu wizji ulicy przyjaznej mieszkańcom. Problemem znów stało się zwężenie jezdni.

Przy ulicy Kondratowicza powstają dwie stacje drugiej linii metra - przy skrzyżowaniach ze św. Wincentego i z Rembielińską. Z powodu budowy tuneli, ulica jest obecnie rozkopana. Po zakończeniu prac - co ogłosiła w 2017 roku ówczesna prezydent stolicy Hanna Gronkiewicz-Waltz - miała zmienić się w miejską aleję, będącą osią Bródna, przyjazną dla wszystkich mieszkańców.

Według przedstawionej trzy lata temu koncepcji, Kondratowicza miała pozostać ulicą dwujezdniową z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, ale usytuowanymi znacznie bliżej siebie, dzięki czemu możliwe byłoby wygospodarowanie przestrzeni na dodatkową zieleń. Miały też powstać drogi dla rowerów po obu stronach ulicy, a także szerokie chodniki. W zatokach wzdłuż jezdni planowano wygospodarowanie ponad 200 miejsc parkingowych. Przebudowane miały być także wszystkie skrzyżowania, a także oświetlenie wzdłuż całej ulicy.

Odwieczny problem: przepustowość

Latem 2018 roku Zarząd Dróg Miejskich zlecił pracowni architektonicznej WXCA przygotowanie projektu przebudowy i dokumentacji technicznej potrzebnej do rozpoczęcia prac. Umowa została podpisana na dwa lata, ale jak dowiadujemy się od Jakuba Dybalskiego z ZDM, była aneksowana, więc na ostateczny efekt projektowania będziemy musieli jeszcze poczekać.

Architekci opierają się na koncepcji przygotowanej w 2017 roku, ale wpływ na kształt przebudowanej ulicy ma miejskie Biuro Polityki Mobilności i Transportu. Zdaniem "Gazety Stołecznej", która powołuje się na anonimowe źródło w ratuszu, realizacja tej wizji jest zagrożona, bo urzędnicy mają dążyć do okrojenia projektu zielonej alei. Powodem są między innymi obawy o przepustowość ulicy przeznaczonej do zwężenia, chęć wytyczania dodatkowych pasów do skrętów na skrzyżowaniach czy w końcu oczekiwania Zarządu Transportu Miejskiego, by uwzględnić w projekcie zatoki przystankowe.

- Skończyło się zgniłym kompromisem, dlatego pasażerowie będą mieć mniej miejsca na przystankach, kierowcy stracą miejsca parkingowe, szpalery drzew muszą być wybrakowane, a drogi rowerowe wyesowane zamiast proste - twierdzi rozmówca "Gazety Stołecznej".

"Trudno określić, jakie będą szczegółowe rozwiązania"

Gdy zapytaliśmy w ratuszu czy BPMiT planuje zrezygnować ze zwężenia Kondratowicza, otrzymaliśmy zdawkową odpowiedź. - Obecnie wciąż trwają prace projektowe i konieczne uzgodnienia. Na tym etapie trudno określić , jakie będą przyjęte szczegółowe rozwiązania i ostateczny kształt projektu - przekazał nam zastępca rzecznika Tomasz Kunert.

- Po zatwierdzeniu ostatecznego projektu zlecimy przygotowanie kosztorysu, który określi szacunkowy koszt przebudowy tej ulicy - dodał. Z kolei w rozmowie z "Gazetą Stołeczną" rzeczniczka ratusza Karolina Gałecka przyznała, że zakres prac będzie musiał zostać zweryfikowany pod względem finansowym, bo z powodu pandemii Covid-19 miejski budżet jest w trudnej sytuacji.

"Zmieniają się pewne założenia projektowe"

O tym, jak będzie docelowo wyglądać Kondratowicza niewiele mówią też dziś przedstawiciele ZDM. - Jesteśmy w niezręcznej sytuacji. Pani prezydent Hanna Gronkiewicz-Waltz zadeklarowała pewien wygląd ulicy Kondratowicza wyłoniony na podstawie konkursu, poprzedzonego warsztatami i konsultacjami społecznymi. Jako wykonawca mamy za zadanie przekucie tego na projekt. I to robimy. Ale zmieniają się pewne założenia projektowe, które są ponad nami. My jesteśmy wyłącznie od wykonania – zastrzegł enigmatycznie Mikołaj Pieńkos z ZDM.

Ratusz przekonuje, za to że Biuro Polityki Mobilności i Transportu "jest w stałym kontakcie z Zarządem Dróg Miejskich w trakcie trwających prac projektowych". Jak poinformował w ubiegłym tygodniu Tomasz Kunert, urzędnicy przekazali już drogowcom wytyczne dotyczące tak zwanego uzgodnienia geometrii jezdni. W rozmowie z tvnwarszawa.pl Jakub Dybalski przyznał, że w środę BPMiT kontaktowało się z dyrektorem ZDM w tej sprawie. Zastrzegł jednak, że dotychczas drogowcy nie otrzymali żadnego oficjalnego dokumentu, w związku z czym nie może przekazać nam szczegółów.

Autorka/Autor:kk/r

Źródło: tvnwarszawa.pl

Źródło zdjęcia głównego: Urząd Miasta

Pozostałe wiadomości

Jeśli pozyskamy dofinansowanie, to przy dzisiejszym poziomie technologii modernizacja "Szpiegowa" i budowa na tym terenie dodatkowego budynku powinny potrwać trzy lata - powiedział we wtorek wiceprezydent Warszawy Tomasz Bratek.

Policjanci, strażnicy miejscy i nauczyciele mogą zamieszkać w przebudowanym "Szpiegowie"

Policjanci, strażnicy miejscy i nauczyciele mogą zamieszkać w przebudowanym "Szpiegowie"

Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

W środę, 1 maja, w Śródmieściu stolicy zapowiedziane są zgromadzenia publiczne, połączone z pochodami. Autobusy i tramwaje będą kursowały zmienionymi trasami - poinformował stołeczny ratusz.

Pochody w centrum, zmiany w ruchu

Pochody w centrum, zmiany w ruchu

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Osiedle Przyjaźń ma nadal służyć celom mieszkaniowym, a znajdujące się tam zaniedbane domki będą sukcesywnie remontowane - zapewnia stołeczny ratusz i przedstawia plan działań po zwrocie osiedla przez dotychczasowego dzierżawcę - Akademię Pedagogiki Specjalnej.

Miasto przejmuje Osiedle Przyjaźń i proponuje rozwiązania dla najemców

Miasto przejmuje Osiedle Przyjaźń i proponuje rozwiązania dla najemców

Źródło:
tvnwarszawa.pl

1155 projektów zgłoszonych w 11. edycji budżetu obywatelskiego zostało ocenionych pozytywnie. To najmniej ze wszystkich edycji, ale to może jeszcze ulec zmianie, gdyż do końca maja pomysłodawcy mają możliwość złożenia odwołania. W tej edycji do dyspozycji mieszkańców przeznaczono rekordową kwotę 105 milionów 782 tysięcy 530 złotych.

Projekty ocenione, czas na głosowanie w sprawie wydania ponad 105 milionów

Projekty ocenione, czas na głosowanie w sprawie wydania ponad 105 milionów

Źródło:
PAP

Urzędnicy spotkali się z przedstawicielami fundacji prowadzącej sklep socjalny Spichlerz. Placówka ponad miesiąc temu informowała o problemach i grożącej jej eksmisji. Choć wynajęli lokal na preferencyjnych warunkach, zdaniem ratusza nie płacili czynszu. Dług osiągnął prawie 280 tysięcy złotych. Mimo spotkania, sytuacja sklepu wciąż jest niejasna.

Przyszłość socjalnego Spichlerza pod znakiem zapytania. "Zaległości nie zostały uregulowane"

Przyszłość socjalnego Spichlerza pod znakiem zapytania. "Zaległości nie zostały uregulowane"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Sąd skazał drugiego kierowcę po wypadku na warszawskim Gocławiu, w którym jedna osoba zginęła, a trzy zostały poszkodowane. Michał W. został uznany winnym umyślnego naruszenia zasad bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Był świadkiem, został skazany za spowodowanie śmiertelnego wypadku. "Wina nie budzi wątpliwości"

Był świadkiem, został skazany za spowodowanie śmiertelnego wypadku. "Wina nie budzi wątpliwości"

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na S2 doszło do zderzenia czterech samochodów. Trzy osoby trafiły do szpitala. Droga w kierunku Terespola była całkowicie zablokowana.

Zderzenie na S2, są poszkodowani. Droga jest zablokowana

Zderzenie na S2, są poszkodowani. Droga jest zablokowana

Źródło:
PAP

Tragiczny wypadek w miejscowości Chrzczanka-Folwark. Samochód uderzył w drzewo, kierowca zmarł na miejscu.

Uderzył w drzewo, zginął na miejscu

Uderzył w drzewo, zginął na miejscu

Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

Tragiczny wypadek w pobliżu przystanku Warszawa ZOO na Pradze-Północ. Zginął tam rowerzysta potrącony przez pociąg.

Tragiczny wypadek przy przystanku Warszawa ZOO, zginął rowerzysta potrącony przez pociąg

Tragiczny wypadek przy przystanku Warszawa ZOO, zginął rowerzysta potrącony przez pociąg

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Jechali w sprawie nieprzepisowo zaparkowanego samochodu, gdy zauważyli poruszenie przy drodze dla rowerów, biegnącej wzdłuż Wisłostrady na wysokości Wybrzeża Gdyńskiego. Na asfaltowej drodze leżał zakrwawiony, nieprzytomny około 40-letni mężczyzna.

Leżał na drodze rowerowej, był zakrwawiony i nieprzytomny

Leżał na drodze rowerowej, był zakrwawiony i nieprzytomny

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Kierował Polak, w aucie było też pięciu mężczyzn podających się za obywateli Somalii. Nielegalnie przekroczyli polsko-białoruską granicę, jechali do Niemiec.

Nielegalnie przekroczyli granicę, jechali do Niemiec

Nielegalnie przekroczyli granicę, jechali do Niemiec

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Ciągnikiem rolniczym wjechał czołowo w bmw i zostawił pojazd, odchodząc razem z pasażerem. Cztery osoby z auta osobowego zostały ranne.

Pijany traktorzysta wjechał czołowo w auto osobowe. Cztery osoby ranne

Pijany traktorzysta wjechał czołowo w auto osobowe. Cztery osoby ranne

Źródło:
PAP/tvnwarszawa.pl

Zamek Królewski zamieścił w sieci film z ogromnym porcelanowym talerzem z łyżeczkami wskazującymi godzinę. Na nagraniu zastąpił on tarczę zegara na wieży. To promocja z okazji otwarcia wyjątkowej galerii.

Zaskakująca zmiana na wieży Zamku Królewskiego

Zaskakująca zmiana na wieży Zamku Królewskiego

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Na trasie S17 po czterech zdarzeniach ruch w kierunku Lublina odbywał się we wtorek jednym pasem. Jedna z kierujących nie czekała na udrożnienie drogi zawróciła i pojechała pod prąd. Kosztowało ją to dwa tysiące złotych i 15 punktów karnych.

Pojechała pod prąd, by uniknąć korka na trasie ekspresowej

Pojechała pod prąd, by uniknąć korka na trasie ekspresowej

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Strażnicy miejscy, którzy rankiem patrolowali Śródmieście, zauważyli leżącego na ławce mężczyznę. Ten, gdy się dowiedział, że jadą też policjanci, stał się agresywny. Najbliższe 54 dni spędzi za kratami.

Z ławki w parku do aresztu na 54 dni

Z ławki w parku do aresztu na 54 dni

Źródło:
tvnwarszawa.pl

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski pokazuje postępy na budowie trasy tramwajowej do Wilanowa. Jak zapowiada, już za kilka tygodni - od Puławskiej, przez Goworka, Spacerową, Gagarina, aż do Czerniakowskiej - pojadą pasażerowie, a także kierowcy.

Pierwszy tramwaj zawitał do nowego terminalu Sielce

Pierwszy tramwaj zawitał do nowego terminalu Sielce

Źródło:
tvnwarszawa.pl