Budowniczowie drugiej linii metra na Targówku wylali już beton na poziomie płyty dennej przyszłej stacji Bródno. Z tego miejsca wiosną wystartują dwie tarcze drążące tunele podziemnej kolejki.
Urzędnicy opublikowali zdjęcia z placu budowy przyszłej stacji Bródno. Jak informują, wykonawca wylał beton na najniższym poziomie podziemnego przystanku.
Zaznaczają też, że stacja Bródno będzie najszerszą ze wszystkich zlokalizowanych na drugiej linii metra. Na wysokości komory torów odstawczych ma 60 metrów szerokości.
"Takie rozwiązanie było konieczne ze względu na naziemną infrastrukturę, która wymusiła poszerzenie konstrukcji. Mimo tak dużej kubatury - prawie 470 tysięcy metrów sześciennych - wykonawca już po 16 miesiącach od rozpoczęcia budowy rozpoczął wylewanie płyty dennej stacji. To ważny etap budowy, bo właśnie tu powstają konstrukcje, umożliwiające start maszyn TBM" - czytamy w komunikacie ratusza.
Sześć kilometrów tuneli do wydrążenia
Transport tarcz TBM rozpoczął się w połowie stycznia. Obie mają rozpocząć pracę na stacji Bródno, zmierzając w kierunku Trockiej.
"Na placu budowy można już zobaczyć zmontowane głowice maszyn, natomiast pozostałe komponenty ich zaplecza będą składane pod ziemią. Tarcze osiągną gotowość do pracy wiosną. Łącznie czeka je prawie sześć kilometrów drążenia" - zapowiada ratusz.
Na pozostałych dwóch placach budowy, przy stacjach Kondratowicza i Bródno, także cały czas toczą się prace. "Wykonawca obecnie wydobywa ziemię z poziomu -2 i niebawem także rozpocznie wylewanie płyt dennych. To ważna wiadomość dla mieszkańców - gdy korpusy stacji będą już gotowe zmniejszy się uciążliwość prac budowlanych" - zastrzegają urzędnicy.
Trzy stacje i hala do zawracania
Wszystkie stacje drugiej linii metra budowane są metodą podstropową. Polega ona na tym, że najpierw buduje się przyszły strop stacji, a następnie wybiera się spod niego ziemię. W ten sposób powstają kolejne poziomy stacji aż do ostatniego poziomu, tak zwanej płyty dennej.
Pomiędzy stacjami Bródno, Kondratowicza i Zacisze powstaną ponad cztery kilometry tuneli. Za stacją Bródno powstanie również duża hala z 11 torami, służąca do zawracania i postoju pociągów oraz trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł ma 36 miesięcy - do września 2021 roku.
Transport tarcz TBM na Bródno
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Metro Warszawskie / Facebook