Istniejąca część tzw. obwodnicy śródmiejskiej przechodzi dziś mostem Gdańskim i ulicami: Słomińskiego, Okopową, Wawelską i Trasą Łazienkowską. Do jej domknięcia brakuje kluczowego odcinka: od ronda Wiatraczna do ronda Żaba.
Mieszkańcy obu Pragi Północ, Pragi Południe i Targówka od dawna czekają na tę inwestycję. Dzięki niej możliwe byłoby wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Grochowskiej i Targowej. Pierwsza związana z tym obietnica padła jeszcze w 2006 roku, gdy urząd prezydenta stolicy objęła Hanna Gronkiewicz-Waltz. Ukończenie całości trasy było wielokrotnie przesuwane.
Temat odkładanej inwestycji jak bumerang wraca przy każdych kolejnych wyborach samorządowych. W 2018 roku domknięcie trasy zapowiadali zarówno Rafał Trzaskowski, jak i konkurujący z nim wówczas o fotel w ratuszu prezydenta stolicy Patryk Jaki.
Już po wyborach wygranych w Warszawie przez Koalicję Obywatelską okazało się, że miasto nie ma na to pieniędzy, o czym informowaliśmy na początku 2019 roku. Rada Warszawy przesunęła wtedy środki na realizację obwodnicy z lat 2021-2022 na 2023-2024. Urzędnicy argumentowali tę decyzję "koniecznością urealnienia czasu przeprowadzenia inwestycji" i tempem załatwiania formalności związanych z decyzją środowiskową dla pierwszego etapu prac.
Odcinek rondo Żaba - Radzymińska
Temat wrócił w tym tygodniu na spotkaniu przedstawicieli ratusza z dziennikarzami w sprawach bieżących inwestycji drogowych. Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski powiedział, że domknięcie obwodnicy śródmiejskiej jest w uchwalonym budżecie. Inwestycja będzie realizowana w trzech etapach. Pierwszy odcinek to rondo Żaba - Radzymińska, drugi - Radzymińska - Wiatraczna, a trzeci to odcinek tunelowy w osi ronda Wiatraczna i alei Stanów Zjednoczonych.
- Dla odcinka Radzymińska - rondo Żaba 18 lutego został ogłoszony przetarg na opracowanie koncepcji programowej oraz uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Teraz czeka nas wyłonienie wykonawcy i przeprowadzenie procedury związanej z uzyskaniem decyzji środowiskowej - zapowiedział Michał Olszewski. Dodał, że na 25 marca zaplanowano otwarcie kopert. - Wykonawcę poznamy w okolicach maja - zadeklarował wiceprezydent Warszawy .
Odcinek Radzymińska - Wiatraczna
W przypadku odcinka Radzymińska - Wiatraczna wykonawca projektu jest wybrany, ale - jak zaznaczył Olszewski - wciąż trwają z nim rozmowy. - Czekaliśmy ponad pięć lat na decyzję środowiskową. Wykonawca jest zupełnie w innych uwarunkowaniach, jeśli chodzi o koszty. Negocjujemy z nim, czy będzie kontynuować kontrakt po tak długim czasie - wyjaśnił wiceprezydent.
Miasto kilkukrotnie skarżyło się do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska na przewlekłość tego postępowania w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie. Ostatnie ponaglenie wysłano w czerwcu 2022 roku. Ostatecznie decyzja środowiskowa dla tego odcinka wpłynęła do Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta w listopadzie tego samego roku.
Tunel dopiero po budowie metra
Trzeci, najbardziej skomplikowany, bo przebiegający w tunelu pod rondem Wiatraczna, odcinek powstanie dopiero po wybudowaniu trzeciej linii metra.
W ubiegły piątek ratusz poinformował o rozstrzygnięciu przetargu na projekt pierwszego odcinka linii: od Stadionu Narodowego do stacji Gocław. Wybór był symboliczny, bo wpłynęła tylko jedna oferta, od konsorcjum w składzie: ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o. (lider) oraz Metroprojekt Sp. z o.o. Początek budowy zaplanowano na 2028 rok.
Czytaj więcej: Kto zaprojektuje metro na Gocław? Była jedna oferta
Autorka/Autor: Dariusz Gałązka
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Urząd Miasta Warszawy