Veturilo do garażu. A drogowcy szykują zmiany

Rowery miejskie w Warszawie
Najpopularniejsze stacje Veturilo
Źródło: Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
To już ostatni weekend z Veturilo. Operator szykuje się do zimowej przerwy, a Zarząd Dróg Miejskich zastanawia, co trzeba zmienić w funkcjonowaniu systemu. 

"Sezon systemu Veturilo dobiega końca, a od zimowej przerwy dzielą nas już tylko godziny. Rekordzistą 2019 roku jest rower o numerze 29005. Wypożyczaliście go aż 2012 razy!" - poinformował operator Veturilo firma Next Bike.

Rowery możemy wypożyczyć do północy.

Co dalej?

Kontrakt pomiędzy Zarządem Dróg Miejskich i firmą Nextbike Polska kończy się w 2021 roku, co oznacza, że drogowcy wkrótce muszą ogłosić przetarg na nowego operatora, który miejskimi rowerami zajmie się przez kolejne cztery lata po zakończeniu dotychczasowej umowy.

- Konsultacje społeczne już za nami. Przez blisko miesiąc zbieraliśmy opinie, pomysły i uwagi mieszkańców dotyczące funkcjonowania Veturilo. Zorganizowane zostały spotkania stacjonarne oraz mobilny punkt konsultacyjny w formie podróżującego po całej Warszawie roweru towarowego. Pomysły można było przesyłać także mailowo oraz wypełniając specjalnie przygotowaną w tym celu ankietę internetową - mówi Karolina Gałecka rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich.

Podczas konsultacji poruszane były tematy rowerów dla niepełnosprawnych, trójkołowców z których skorzystaliby starsi czy rowerów z napędem ręcznym. Pojawiły się również pytania dotyczące korzystania z rowerów miejskich zimą oraz o to, czy rowery dla dzieci powinny zostać.

Problemy z Veturilo

Dużo mówiono o usterkach rowerów. Mieszkańcy narzekali, że niesprawnych rowerów jest coraz więcej. Czy to prawda? Jak ustaliliśmy, od stycznia do października do operatora tylko w 2018 roku wpłynęło 59 380 zgłoszeń dotyczących usterek rowerów oraz 22 861 zgłoszeń usterek stacji.

W 2019 roku zgłoszeń było mniej: 55289 razy użytkownicy dzwonili w sprawie rowerów, 20838 w sprawie stacji.

Ale w ciągu roku popularność miejskich rowerów w Warszawie obniżyła. Operator odnotował o 15 procent mniej wypożyczeń niż w ubiegłym sezonie. Wiąże się to ze wzrostem popularności hulajnóg elektrycznych.

Dialog techniczny

Następnym krokiem po konsultacjach jest dialog techniczny. Czemu służy ten proces?

- W ramach dialogu firmy zajmujące się systemami roweru publicznego mogą zaprezentować nam swoje najnowsze rozwiązania i technologie. Chcemy zyskać wiedzę na temat dostępnych na rynku produktów oraz ich wad i zalet. Dialog techniczny pomoże w stworzeniu założeń do planowanego przetargu - opisuje rzeczniczka.

Trzecim filarem opisanych przygotowań, po konsultacjach społecznych i dialogu technicznym, jest stworzenie koncepcji funkcjonowania Warszawskiego Roweru Publicznego po 2020 roku. 

- Celem jest znalezienie odpowiedzi na pytanie co do optymalnego sposobu rozwoju Veturilo w zakresie między innymi liczby i rozlokowania punktów wypożyczeń, taryfy, modelu wypożyczeni, stacje, ich brak, lub model pośredni, rodzaju oferowanych rowerów oraz ich szczegółowej specyfikacji technicznej - informuje Karolina Gałecka.

Czytaj także: