Przygotuj się na:

WOLA: ZMIANY TRAS AUTOBUSÓW

Wraz z planowanym na kwiecień 2020 roku otwarciem nowych stacji metra na Woli zmienić się muszą trasy wielu linii autobusowych. Zarząd Transportu Miejskiego pokazał plany, które będą podstawą konsultacji społecznych. Początek 10 grudnia.

Veturilo do garażu. A drogowcy szykują zmiany

Warszawa | Najnowsze

Autor:
kz/pm
Źródło:
tvnwarszawa.pl
Najpopularniejsze stacje VeturiloMateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl
wideo 2/9
Veturilo - stacje i trasy

To już ostatni weekend z Veturilo. Operator szykuje się do zimowej przerwy, a Zarząd Dróg Miejskich zastanawia, co trzeba zmienić w funkcjonowaniu systemu. 

"Sezon systemu Veturilo dobiega końca, a od zimowej przerwy dzielą nas już tylko godziny. Rekordzistą 2019 roku jest rower o numerze 29005. Wypożyczaliście go aż 2012 razy!" - poinformował operator Veturilo firma Next Bike.

Rowery możemy wypożyczyć do północy.

Co dalej?

Kontrakt pomiędzy Zarządem Dróg Miejskich i firmą Nextbike Polska kończy się w 2021 roku, co oznacza, że drogowcy wkrótce muszą ogłosić przetarg na nowego operatora, który miejskimi rowerami zajmie się przez kolejne cztery lata po zakończeniu dotychczasowej umowy.

- Konsultacje społeczne już za nami. Przez blisko miesiąc zbieraliśmy opinie, pomysły i uwagi mieszkańców dotyczące funkcjonowania Veturilo. Zorganizowane zostały spotkania stacjonarne oraz mobilny punkt konsultacyjny w formie podróżującego po całej Warszawie roweru towarowego. Pomysły można było przesyłać także mailowo oraz wypełniając specjalnie przygotowaną w tym celu ankietę internetową - mówi Karolina Gałecka rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich.

Podczas konsultacji poruszane były tematy rowerów dla niepełnosprawnych, trójkołowców z których skorzystaliby starsi czy rowerów z napędem ręcznym. Pojawiły się również pytania dotyczące korzystania z rowerów miejskich zimą oraz o to, czy rowery dla dzieci powinny zostać.

Problemy z Veturilo

Dużo mówiono o usterkach rowerów. Mieszkańcy narzekali, że niesprawnych rowerów jest coraz więcej. Czy to prawda? Jak ustaliliśmy, od stycznia do października do operatora tylko w 2018 roku wpłynęło 59 380 zgłoszeń dotyczących usterek rowerów oraz 22 861 zgłoszeń usterek stacji.

W 2019 roku zgłoszeń było mniej: 55289 razy użytkownicy dzwonili w sprawie rowerów, 20838 w sprawie stacji.

Ale w ciągu roku popularność miejskich rowerów w Warszawie obniżyła. Operator odnotował o 15 procent mniej wypożyczeń niż w ubiegłym sezonie. Wiąże się to ze wzrostem popularności hulajnóg elektrycznych.

Dialog techniczny

Następnym krokiem po konsultacjach jest dialog techniczny. Czemu służy ten proces?

- W ramach dialogu firmy zajmujące się systemami roweru publicznego mogą zaprezentować nam swoje najnowsze rozwiązania i technologie. Chcemy zyskać wiedzę na temat dostępnych na rynku produktów oraz ich wad i zalet. Dialog techniczny pomoże w stworzeniu założeń do planowanego przetargu - opisuje rzeczniczka.

Trzecim filarem opisanych przygotowań, po konsultacjach społecznych i dialogu technicznym, jest stworzenie koncepcji funkcjonowania Warszawskiego Roweru Publicznego po 2020 roku. 

- Celem jest znalezienie odpowiedzi na pytanie co do optymalnego sposobu rozwoju Veturilo w zakresie między innymi liczby i rozlokowania punktów wypożyczeń, taryfy, modelu wypożyczeni, stacje, ich brak, lub model pośredni, rodzaju oferowanych rowerów oraz ich szczegółowej specyfikacji technicznej - informuje Karolina Gałecka.

Źródło: tvnwarszawa.pl

kz/pm