"Sezon systemu Veturilo dobiega końca, a od zimowej przerwy dzielą nas już tylko godziny. Rekordzistą 2019 roku jest rower o numerze 29005. Wypożyczaliście go aż 2012 razy!" - poinformował operator Veturilo firma Next Bike.
Rowery możemy wypożyczyć do północy.
Co dalej?
Kontrakt pomiędzy Zarządem Dróg Miejskich i firmą Nextbike Polska kończy się w 2021 roku, co oznacza, że drogowcy wkrótce muszą ogłosić przetarg na nowego operatora, który miejskimi rowerami zajmie się przez kolejne cztery lata po zakończeniu dotychczasowej umowy.
- Konsultacje społeczne już za nami. Przez blisko miesiąc zbieraliśmy opinie, pomysły i uwagi mieszkańców dotyczące funkcjonowania Veturilo. Zorganizowane zostały spotkania stacjonarne oraz mobilny punkt konsultacyjny w formie podróżującego po całej Warszawie roweru towarowego. Pomysły można było przesyłać także mailowo oraz wypełniając specjalnie przygotowaną w tym celu ankietę internetową - mówi Karolina Gałecka rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich.
Podczas konsultacji poruszane były tematy rowerów dla niepełnosprawnych, trójkołowców z których skorzystaliby starsi czy rowerów z napędem ręcznym. Pojawiły się również pytania dotyczące korzystania z rowerów miejskich zimą oraz o to, czy rowery dla dzieci powinny zostać.
Problemy z Veturilo
Dużo mówiono o usterkach rowerów. Mieszkańcy narzekali, że niesprawnych rowerów jest coraz więcej. Czy to prawda? Jak ustaliliśmy, od stycznia do października do operatora tylko w 2018 roku wpłynęło 59 380 zgłoszeń dotyczących usterek rowerów oraz 22 861 zgłoszeń usterek stacji.
W 2019 roku zgłoszeń było mniej: 55289 razy użytkownicy dzwonili w sprawie rowerów, 20838 w sprawie stacji.
Ale w ciągu roku popularność miejskich rowerów w Warszawie obniżyła. Operator odnotował o 15 procent mniej wypożyczeń niż w ubiegłym sezonie. Wiąże się to ze wzrostem popularności hulajnóg elektrycznych.
Dialog techniczny
Następnym krokiem po konsultacjach jest dialog techniczny. Czemu służy ten proces?
- W ramach dialogu firmy zajmujące się systemami roweru publicznego mogą zaprezentować nam swoje najnowsze rozwiązania i technologie. Chcemy zyskać wiedzę na temat dostępnych na rynku produktów oraz ich wad i zalet. Dialog techniczny pomoże w stworzeniu założeń do planowanego przetargu - opisuje rzeczniczka.
Trzecim filarem opisanych przygotowań, po konsultacjach społecznych i dialogu technicznym, jest stworzenie koncepcji funkcjonowania Warszawskiego Roweru Publicznego po 2020 roku.
- Celem jest znalezienie odpowiedzi na pytanie co do optymalnego sposobu rozwoju Veturilo w zakresie między innymi liczby i rozlokowania punktów wypożyczeń, taryfy, modelu wypożyczeni, stacje, ich brak, lub model pośredni, rodzaju oferowanych rowerów oraz ich szczegółowej specyfikacji technicznej - informuje Karolina Gałecka.
Autorka/Autor: kz/pm
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Szmelter, tvnwarszawa.pl