Zarząd Dróg Miejskich opublikował w czwartek raport roczny za rok 2020. Dowiadujemy się z niego, że w sumie wyremontowanych zostało 133,5 tysiąca metrów kwadratowych jezdni w 23 lokalizacjach i 77,4 tysiąca metrów kwadratowych chodników w 39 miejscach. W stolicy przybyło też 46 kilometrów nowych tras rowerowych. "Były to zarówno krótkie łączniki, które pozwoliły spiąć istniejące trasy, jak i długie ważne odcinki dróg rowerowych wykonywane zazwyczaj w ramach dużych inwestycji obejmujących kompleksową przebudowę całej ulicy" – czytamy w raporcie.
Zdaniem drogowców wydarzeniem numer jeden dla pieszych i rowerzystów była przebudowa centralnego odcinka alei Jana Pawła II. Metamorfoza okolic ronda Czterdziestolatka firmowana jest jako wstęp do zmian pod szyldem "Nowe Centrum Warszawy". Ale drogi rowerowe powstawały także przy okazji inwestycji prowadzonych na przykład przez Miejski Zarząd Inwestycji Drogowych. Przykładem są nowe ścieżki przygotowane przy skrzyżowaniu Harfowej, Racławickiej i Grójeckiej, czy podczas rozbudowy Traktu Lubelskiego i Wału Miedzeszyńskiego.
W sumie w Warszawie jest teraz 675 kilometrów tras rowerowych.
OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO
Metamorfozy ulic
Aleja Jana Pawła II nie była jedyną arterią, która przeszła zmiany w ubiegłym roku. Do większych remontów trzeba też zaliczyć przebudowę Górczewskiej związaną z budową drugiej linii metra na Woli, budowę nowego wiaduktu Ostrobramskiej nad aleją Stanów Zjednoczonych, modernizację alei Zjednoczenia i Saskiej, czy w końcu budowę nowego ronda przy Anielewicza i Karmelickiej.
Drogowcy chwalą się, że podczas remontów przybyło też zieleni. Część szerokich jezdni i betonowych chodników zyskała nowe rabaty oraz szpalery drzew i krzewów. "Najlepszy przykład stanowi ulica Francuska, którą zgodnie z życzeniem mieszkańców upiększyliśmy nowymi rabatami kwiatowymi o łącznej powierzchni 2219 mkw. Zmiany w tym kierunku poczyniliśmy też w innych miejscach, między innymi na alei Jana Pawła II (37 posadzonych drzew) i ulicach Saskiej (1418 mkw. rabat kwiatowych, 18 posadzonych drzew), Ludnej (507 mkw. rabat kwiatowych, 10 posadzonych drzew) czy Górczewskiej (115 posadzonych drzew, w tym 21 przez ZDM)" – wyliczają drogowcy.
Bezpieczeństwo i udogodnienia dla pieszych
Rok 2020 to też zakończenie audytu przejść dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej. W sumie przez pięć lat udało się sprawdzić wszystkie 3093 przejścia, przy czym 1052 trafiły pod lupy audytorów w ubiegłym roku. "Dzięki temu przebudowujemy najbardziej niebezpieczne skrzyżowania, budujemy sygnalizacje świetlne, a także zmieniamy geometrię jezdni. W 2020 roku 264 przejścia zyskały nowe oświetlenie, a łącznie w efekcie audytu doświetliliśmy ich już 1497" – podaje ZDM.
Oprócz dużych, ciągnących się przez kilka miesięcy remontów, drogowcy prowadzili także prace o mniejszej skali. Ich celem była między innymi poprawa dostępności miejskiej infrastruktury dla pieszych. Przykładowo na Białołęce, Bielanach, Ursynowie i we Włochach w 95 lokalizacjach toczyły się roboty, podczas których obniżone zostały krawężniki, wymieniono fragmenty zniszczonych chodników, montowano płyty ostrzegawcze i pasy prowadzące dla osób niewidomych lub niedowidzących.
ZDM zrealizował też 51 inwestycji w ramach pomysłów z budżetu obywatelskiego. Były to zwycięskie projekty dotyczące oświetlenia, chodników czy ścieżek rowerowych.
Rok 2020 był przełomowy w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego. Po raz pierwszy na ulice wyjechały elektryczne samochody do e-kontroli. Przejechały ponad 66 tysięcy kilometrów i skontrolowały ponad 1,3 miliona parkujących. W sumie wykryły ponad 165 tysięcy przypadków parkowania bez wniesienia opłaty. Sama strefa została natomiast poszerzona o Wolę i Pragę Północ.
Autorka/Autor: kk/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl