Historyczny bruk i tory tramwajowe pod warstwą asfaltu na placu Trzech Krzyży

Bruk i tory tramwajowe na placu Trzech Krzyży
Utrudnienia na placu Trzech Krzyży
Źródło: Mateusz Szmelter/tvnwarszawa.pl
Podczas przebudowy placu Trzech Krzyży pod warstwą asfaltu robotnicy odkryli historyczny bruk oraz fragment torów tramwajowych. Prace zostały częściowo wstrzymane, a o sprawie powiadomiono konserwatora zabytków.

"Na placu Trzech Krzyży - przy wylocie al. Ujazdowskich - odsłoniliśmy bruk i tory tramwajowe. Prace natychmiast wstrzymaliśmy i powiadomiliśmy Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, a dziś razem z nim dokładnie obejrzeliśmy znalezisko" - poinformował w piątek Zarząd Dróg Miejskich.

Drogowcy dodali, że w najbliższych dniach wspólnie podejmą decyzję, jak odpowiednio zabezpieczyć miejsce, w którym odsłonięta została dawna infrastruktura drogowa. "W pozostałej części placu prace toczą się, choć z uwagi na chęć ochrony ewentualnej infrastruktury pod asfaltem część z nich jest wykonywana bez ciężkiego sprzętu" - zaznaczyli.

"Bruk jest świetnie zachowany. Zrobimy wszystko wspólnie z władzami Miasta Stołecznego Warszawa i Zarządem Dróg Miejskich, aby cieszył oczy warszawiaków" - zapowiedział na Facebooku Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Przebudowa placu Trzech Krzyży

Przebudowa pl. Trzech Krzyży rozpoczęła się w ostatni weekend sierpnia od frezowania nawierzchni jezdni na rondzie de Gaulle’a i wlocie ul. Nowy Świat. Obecnie prace prowadzone są po wschodniej stronie placu, która została zamknięta. Wygrodzony został także teren wokół kościoła św. Aleksandra oraz parking po północnej stronie (trójkątny skwer). Ruch w obu kierunkach odbywa się zachodnią częścią placu. Koniec prac zaplanowano na początek przyszłego roku.

Przeczytaj również: Kolejny etap przebudowy placu Trzech Krzyży. Utrudnienia

Na zmianach zyskają przede wszystkim cykliści i piesi. Układ tras rowerowych w Śródmieściu zostanie uzupełniony o kluczowy element. Nowe drogi i pasy rowerowe na placu zapewnią połączenie istniejącej infrastruktury dla cyklistów w Alejach Ujazdowskich aż do Nowego Światu.

Poprawi się także bezpieczeństwo pieszych i wygoda pasażerów Warszawskiego Transportu Publicznego. Mniej więcej pośrodku placu, po południowej stronie kościoła św. Aleksandra, pojawi się sygnalizacja świetlna, a przejście dla pieszych zyska azyle. Z kolei na wysokości Instytutu Głuchoniemych powstanie nowy przystanek autobusowy, który zastąpi dotychczasowe, rozrzucone po wschodniej stronie placu. Dzięki temu pasażerowie będą mogli odjechać z jednego wspólnego przystanku w kierunku północnym.

Czytaj także: