Na budowie tramwaju do Wilanowa przybywa torów. Od poniedziałku potężne zmiany w organizacji ruchu

Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa
Tramwaj do Wilanowa na wizualizacji
Źródło: Tramwaje Warszawskie
26 czerwca rozpoczną się prace u zbiegu ulicy Jana III Sobieskiego z alejami Wilanowską i Rzeczypospolitej. Część jezdni zostanie zamknięta. Zmiany w ruchu wystąpią także na Gagarina i Czerniakowskiej. Szyn przybywa na alei Rzeczpospolitej, są one też spawane na ulicy Puławskiej.

Takie inwestycje, jak budowa trasy tramwajowej do Wilanowa, wymagają czasu. Zanim rozpocznie się układanie torowisk, trzeba wykonać prace przygotowawcze, które w tym przypadku polegają na przełożeniu dziesiątek kilometrów instalacji podziemnych. Dopiero wówczas widać prace na powierzchni – można zająć się montażem torów, przystanków i pozostałej infrastruktury. Wystarczy przejechać się ulicą Puławską i zobaczyć, w jakim tempie realizowana jest dziś ta inwestycja – przekazano w komunikacie wypowiedź prezydenta Rafała Trzaskowskiego podczas wczorajszej sesji Rady Warszawy.

Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa
Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa
Źródło: UM Warszawy

Montaż szyn na Puławskiej, kotwiczenie szyn na Sobieskiego

- Na budowie pracuje dziennie średnio około 310-350 pracowników fizycznych, który wykorzystują nawet 280 różnego rodzaju maszyn. Trwają szeroko zakrojone roboty torowe - poinformował ratusz w komunikacie. Jak dodano, na ulicy Puławskiej spawane są szyny, na skrzyżowaniu Puławskiej z Goworka montowane są smarownice torowe oraz łączone sploty torowe, a w ulicy Sobieskiego trwa tzw. kotwienie szyn. Intensywnie toczą się prace przy budowie podstacji trakcyjnych – na Sobieskiego na ukończeniu jest konstrukcja takiego budynku.

Na ulicach Spacerowej, Belwederskiej, Goworka oraz Sobieskiego trwa gigantyczna przebudowa sieci ciepłowniczej oraz dodatkowo w alei Rzeczypospolitej przebudowywane są miejsca, gdzie zbiegają się inne podziemne instalacje: teletechniczna, elektroenergetyczna i kanalizacja sanitarna.

Jak zapewnił ratusz w komunikacie, tramwaje na Puławskiej ruszą już po wakacjach – pojadą one przez powstający węzeł torowy między Goworka i Rakowiecką. Do połowy przyszłego roku cała trasa tramwajowa do Wilanowa będzie kompletna. A przed końcem 2024 roku zostanie oddany ostatni odcinek – odnoga trasy wzdłuż ul. św. Bonifacego.

Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa
Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa
Źródło: UM Warszawy

Zmiany u zbiegu ulicy Jana III Sobieskiego z alejami Wilanowską i Rzeczypospolitej

Prace na skrzyżowaniu alei Wilanowskiej, ulicy Jana III Sobieskiego i alei Rzeczypospolitej rozpoczną się w poniedziałek, 26 czerwca, od około godziny 5:00. Wyłączone z ruchu zostaną jezdnie alei Rzeczypospolitej i ulicy Sobieskiego w kierunku centrum oraz nitka alei Wilanowskiej w stronę Przyczółkowej. Kierowcy zostaną skierowani na sąsiednie jezdnie. Skrzyżowanie będzie cały czas przejezdne we wszystkich kierunkach.

Z alei Rzeczypospolitej kierowcy pojadą jednym pasem w lewo w stronę Doliny Służewieckiej i Mokotowa oraz drugim prosto lub w prawo. Jadący od strony centrum, przed aleją Wilanowską, będą mogli z osobnych pasów skręcić w lewo albo prawo lub pojechać prosto. W stronę Osi Królewskiej ruch będzie prowadzony jednym pasem.

W alei Wilanowskiej, od strony Doliny Służewieckiej, przejazd na sąsiednią jezdnię będzie na wysokości ulicy Zdrowej. Na skrzyżowaniu z Sobieskiego i aleją Rzeczypospolitej dla kierowców dostępne będą dwa pasy. Zaraz za skrzyżowaniem ruch zostanie ponownie rozdzielony na dwie jezdnie.

Organizacja ruchu na skrzyżowaniu Jana III Sobieskiego i alei Wilanowskiej
Organizacja ruchu na skrzyżowaniu Jana III Sobieskiego i alei Wilanowskiej
Źródło: UM Warszawy

Przystanki w innych miejscach

Przystanki autobusowe Sobieskiego 01, 02, 03 i 04 przestaną funkcjonować. W ich zastępstwie zostaną uruchomione przystanki tymczasowe. Większość z nich będzie zlokalizowana w bardzo niewielkiej odległości od dotychczasowych. Jedynie Sobieskiego 02 zostanie przeniesiony na drugą stronę skrzyżowania – przed ulicę Jana III Sobieskiego. Trasy autobusów nie ulegną zmianie.

Taka organizacja ruchu będzie obowiązywała przez około trzy miesiące.

Organizacja ruchu na skrzyżowaniu Jana III Sobieskiego i alei Wilanowskiej
Organizacja ruchu na skrzyżowaniu Jana III Sobieskiego i alei Wilanowskiej
Źródło: UM Warszawy

Prace na Czerniakowskiej i Gagarina

Trwają prace przy wspólnej inwestycji warszawskich wodociągowców i tramwajarzy na ulicy Gagarina. Kolejny etap budowy wymaga rozszerzenia robót o fragment ulicy Czerniakowskiej. Przygotowania do wprowadzenia zmian w ruchu ruszą we wtorek, 27 czerwca, od godziny 7:00 i potrwają do piątku 30 czerwca. Wówczas na ulicy Czerniakowskiej – w rejonie skrzyżowania z Gagarina – drogowcy wybudują "przewiązkę" między jezdniami Wisłostrady oraz tymczasowy peron przystankowy. Część robót będzie wymagała zajęcia jednego pasa ruchu. Za każdym razem będzie to skrajny lewy pas za skrzyżowaniem i odpowiadający mu pas przed. W innych podetapach prac przygotowawczych drogowcy będą pracowali wyłącznie na trawniku między jezdniami.

W piątek, 30 czerwca, przed północą na skrzyżowaniu ulic Czerniakowskiej, Gagarina i alei Polski Walczącej zostanie wprowadzona nowa organizacja ruchu. Na każdym z wlotów skrzyżowania dostępne będą trzy pasy: do skrętu w lewo, jazdy prosto oraz prosto i w prawo. Plac budowy będzie zlokalizowany na nitce Czerniakowskiej w stronę Wilanowa. Aby go ominąć, pasy ruchu zmienią swój przebieg.

W taki sposób kierowcy będą jeździć do końca wakacji.

Utrudniony dojazd do Gagarina

Także w piątek, 30 czerwca, o godzinie 23:30 drogowcy zamkną wlot z ulicy Gagarina w ulicę Czerską w stronę Podchorążych. Z drugiej strony tego skrzyżowania, z ulicy Czerskiej, będzie można wyjechać na Gagarina w obu kierunkach. Rozwiązanie umożliwi budowę kanalizacji.

Taka organizacja ruchu w tym miejscu będzie obowiązywać do końca lipca.

Czytaj także: