Z Wisły wyłania się coraz więcej elementów konstrukcyjnych mostu pieszo-rowerowego. Budowa nowej przeprawy wkracza w kolejny etap. Wykonawca zakończył już palowanie podpór. Teraz zajmie się stalowymi grodzicami, które uszczelnią miejsca fundamentów.
Palowanie podpór nowej przeprawy rozpoczęło się w marcu. Są one podstawą posadowienia mostu pieszo-rowerowego. Najpierw wykonawca przygotowywał pale pod dwie podpory lądowe na prawym brzegu Wisły, następnie wkroczył na rzekę. W drugiej połowie kwietnia prace w nurcie musiały zostać przerwane ze względu na zbyt wysoki stan Wisły. Zarząd Dróg Miejskich informuje, że 10 maja udało się je ukończyć i wszystkie podpory są już gotowe.
Łącznie przygotowano ich siedem, a do ich konstrukcji ulokowano 183 pale: 160 z nich wbito (101 w dno rzeki, 59 na lądzie), a 23 wwiercono przy przyczółkach przyszłego mostu.
Wykorzystują tony betonu i stali
Drogowcy zapowiadają, że kolejnym etapem inwestycji będzie instalacja stalowych grodzic. "Ich zadaniem jest utworzenie szczelnych obudów wykopu podpór - dlatego na rzece są pogrążane w dnie, a na lądzie wbijane w ziemię. Łącznie wykorzystane zostaną 584 grodzice. W nurcie rzeki póki co znalazło się 20 grodzic, przy podporze, która znajdzie się pośrodku Wisły. Instalowanie grodzic przy dwóch pozostałych podporach nurtowych planowane jest na 18 maja" - czytamy w komunikacie.
Jak wyjaśniono, wbijanie grodzic pod dwie podpory lądowe po stronie praskiej ruszyło już w kwietniu i przy jednej z nich - tej bliżej Wybrzeża Szczecińskiego - poszło na tyle sprawnie, że trwają już prace zbrojarsko-ciesielskie. "Najpierw wylane zostało 19 metrów sześciennych betonu wyrównawczego (tzw. korek betonowy) oraz ułożono siedem ton stali, którą następnie zalano 66 metrami sześciennymi betonu, by stworzyć podstawę filara. Obecnie finalizowane jest układanie zbrojenia, do którego wykonawca wykorzysta 3,8 tony stali. Następnym krokiem będzie wylanie 35 metrów sześciennych betonu konstrukcyjnego filara" - opisuje ZDM.
Pierwsza podpora będzie gotowa już w przyszłym tygodniu. Kolejną na ukończeniu będzie praska podpora bliżej rzeki. W nadchodzącym tygodniu wykonawca chce zalać beton wyrównawczy, a w kolejnym wykonywać zbrojenie. Ta podpora pochłonie znacznie więcej materiałów - do przygotowania zbrojenia fundamentu zużyte zostaną ponad 32 tony stali.
Prace toczą się równoległe również po stronie Bulwarów Wiślanych. Wykonawca zajmuje się wbijaniem stalowych grodzic pod mur oporowy w miejscu, gdzie most będzie się łączył z lądem. Pojawią się tutaj aż 142 grodzice, na razie ulokowano 36 z nich.
Most pieszo-rowerowy na Wiśle
Nowy most będzie miał pół kilometra długości. Jego szerokość będzie zmienna - w najwęższym punkcie będzie miał 6,9 metra, nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 metra. Konstrukcja osiągnie 452 metry długości. Tym samym będzie o 127 metrów dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu sześciu minut, rowerzyści przejadą ją w dwie minuty.
Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową, znajdą się na nim także miejsca do odpoczynku. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie objęty monitoringiem.
Przeprawa ma zostać otwarta w 2024 roku. Koszt budowy to ponad 120 milionów złotych.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tomasz Zieliński / tvnwarszawa.pl