Stołeczny ratusz zapowiedział kolejny etap prac przy rozbudowie drugiej linii metra na Bródnie. Rozpoczęły się przygotowania do montażu trzeciej szyny, której zadaniem jest zasilanie kursujących w tunelu pociągów.
Na drugiej linii metra zakończyły się właśnie utrudnienia związane z pracami przy połączeniu istniejącego odcinka z nowobudowanym. Przez tydzień wykonawca montował i testował urządzenia sterowania ruchem. Kolejny etap prac nie będzie już wymagał ograniczeń w kursowaniu pociągów.
Trzecia szyna czeka na montaż
Bródnowski odcinek drugiej linii metra ma prawie cztery kilometry długości i obejmuje trzy stacje: Zacisze, Kondratowicza i Bródno. Same tunele mają niecałe trzy kilometry, reszta to stacje i tory odstawcze. Jednak trzecia szyna (tzw. prądowa) będzie mieć ponad dziewięć kilometrów. Dlaczego? Ponad kilometr liczą bowiem dodatkowe tory, po których pociągi będą manewrować i "nocować" po oddaniu tego odcinka.
Stołeczny ratusz przekazał w poniedziałek, że gotowe są już mocowania pod trzecią szynę, a wsporniki i elementy szyny prądowej są przygotowywane do montażu. Gotowa szyna będzie zasilać pociągi prądem stałym o napięciu 750 V.
Równolegle na wszystkich trzech stacjach trwają prace wykończeniowe. Układane są kamienne panele na ścianach części pasażerskiej, instalowane są windy. Zmiany widać również na powierzchni, gdzie wykonano już większość tzw. zasypek. Rozpoczęły się również prace przy zagospodarowywaniu terenu na powierzchni. Na stacji Kondratowicza widać już np. podbudowę nowej ulicy.
Kiedy metro dojedzie na Bródno?
Jak informowaliśmy na tvnwarszawa.pl, ratusz zapowiada, że nowe stacje północno-wschodniego odcinka metra Zacisze, Kondratowicza i Bródno zostaną oddane do dyspozycji pasażerów w drugiej połowie 2022 roku (prawdopodobnie w czasie wakacji).
Stacja C19 Zacisze powstaje pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 Kondratowicza przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej i Kondratowicza, a C21 Bródno przy skrzyżowaniu ulicy Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączą je ponad cztery kilometry torowiska. Za ostatnią stacją powstaje również komora torów odstawczych, która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane będą też trzy wentylatornie.
Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, otrzyma za zrealizowanie inwestycji 1 397 895 000 złotych.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa