Ratusz rozstrzygnął przetarg na most pieszo-rowerowy przez Wisłę. Przeprawę wybuduje Budimex, który zainkasuje ponad 120 milionów złotych. - Wstępny kosztorys opiewał na około 180 milionów - cieszą się urzędnicy. Ale wracają pytania o zasadność tej inwestycji w kontekście trudnej sytuacji budżetowej.
Jak podaje ratusz, przetarg spotkał się z dużym zainteresowaniem. Na wizji lokalnej w miejscach, które połączy nowy most, spotkali się przedstawiciele 15 firm zainteresowanych kontraktem. Ostatecznie oferty złożyło pięć firm: Budimex (120,9 mln zł), Intop (89,9 mln zł), Mostostal Warszawa (159,4 mln zł), Strabag (134,6 mln zł), konsorcjum Gülermak i Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt (228,9 mln zł).
Przetarg rozstrzygnięty
Ratusz przypomina, że skala inwestycji jest bardzo duża, dlatego "dłużej niż zwykle trwała analiza złożonych ofert".
"Zainteresowani nadsyłali też wiele pytań odnośnie budowy mostu, na które trzeba było odpowiedzieć. Ostatecznie wybrano ofertę Budimexu. Okazała się aż o jedną trzecią niższa od opiewającego na 176 mln zł kosztorysu inwestorskiego, przygotowanego przez ZDM" - informują urzędnicy.
"Prawdopodobnie ani wcześniej, ani w przyszłości nie udałoby się wybrać rzetelnego wykonawcy, który zbudowałby most na wysokości ulic Okrzei i Karowej tak tanio. Wpływ na to ma zapewne popandemiczna sytuacja na rynku budowlanym, ale też fakt, że zaprojektowany most będzie pierwszą tej skali budowlą w Polsce i jedną z nielicznych w Europie. Warto więc mieć ją w swoim portfolio" - dodają.
Drugą stroną medalu są koszty materiałów, które w ostatnim czasie poważnie wzrosły. Nie brakuje głosów, że wobec budżetu pogruchotanego pandemią, w obliczu mniejszych wpływów w związku ze zmianami podatkowymi zapisanymi w Polskim Ładzie, Warszawy nie stać na taką inwestycję.
Most połączy Karową z Okrzei
Przeprawa powstanie na wysokości ulicy Karowej na lewym brzegu i ulicy Okrzei na prawym. Nowy most będzie liczył pół kilometra długości. Jego szerokość będzie zmienna - w najwęższym punkcie będzie liczył 6,9 metra, nad nurtem rzeki rozszerzy się do 16,3 metrów. Konstrukcja osiągnie 452 metry długości. Tym samym będzie o 127 metrów dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge. Piesi spacerem pokonają przeprawę w ciągu sześciu minut, rowerzyści przejadą ją w dwie minuty.
Na moście nie będzie podziału na strefę pieszą i rowerową, znajdą się na nim także miejsca do odpoczynku. Oświetlenie obiektu zapewnią źródła światła umieszczone w balustradach. Most zostanie objęty monitoringiem.
Projekt wyłoniony w konkursie
Projekt architektoniczny został wybrany w międzynarodowym konkursie, ogłoszonym pod koniec 2016 roku i rozstrzygniętym we wrześniu 2018 roku. Zgłoszono 40 prac, z czego sześć z zagranicy. Pierwszą nagrodę w wysokości 100 tysięcy złotych oraz zaproszenie do negocjacji w trybie zamówienia z wolnej ręki otrzymała spółka Schuessler-Plan Inżynierzy. Ich koncepcję nagrodzono za wysoką jakość architektury oraz elegancką formę, wpisującą się w pejzaż tej części miasta.
Pod koniec 2019 roku informowaliśmy o opóźnieniu inwestycji. Pierwotnie kładka pieszo-rowerowa miała być gotowa w roku 2021.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Urząd Miasta Warszawy