Wiadomo, że będzie miał 1,5 kilometra długości, osiem pasów ruchu (po cztery w każdym kierunku) i ścieżki rowerowe. Wielokrotnie obiecywany w kampaniach wyborczych most Południowy ma powstać do 2020 roku. Przeprawa będzie częścią Południowej Obwodnicy Warszawy.
Most połączy Wilanów z Wawrem i będzie najbardziej na południe wysuniętą przeprawą w stolicy.
- Dokładnie przebiegać będzie od skrzyżowania Wału Zawadowskiego z ul. Włóki, nad Wisłą, a potem nad terenami zalewowymi do Wału Miedzeszyńskiego w rejonie ul. Ogórkowej - mówi Agnieszka Stefańska, rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Osiem pasów, 1,5 kilometra
Co wiemy o moście? - Będzie miał 1,5 kilometra długości oraz po cztery pasy ruchu w obu kierunkach. Po obu stronach przeprawy powstaną także ścieżki rowerowe - mówi Stefańska.
Będzie to druga, po przebudowanym moście Grota-Roweckiego, przeprawa w stolicy w ramach drogi ekspresowej. Ale nie tylko to łączy oba mosty. - Tak jak Grota, Południowy będzie mostem płaskim. Bez pylonów. Jest to związane z wymogami ochrony środowiska. Chodzi o ochronę ptaków - tłumaczy Stefańska.
Na początku 2016 roku GDDKiA ma otrzymać ostateczne zezwolenie na realizację inwestycji. - Wówczas będziemy przejmować tereny. Odszkodowania za grunty będą ustalane na podstawie cen rynkowych przez rzeczoznawców powołanych przez wojewodę - informuje rzeczniczka.
Umowa ma być w sierpniu
W maju 2015 roku GDDKiA wyłoniła wykonawców trzech ostatnich odcinków POW od węzła Puławska do węzła Lubelska.
Odcinek "B", od węzła Przyczółkowa do węzła Wał Miedzeszyński, w którym głównym elementem jest most, ma wykonać turecka firma Gϋlermak przy współpracy Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.
Odcinek ten ma kosztować 757,64 mln złotych. Początkowo umowa ze wszystkimi trzema wykonawcami miała być podpisana w lipcu tego roku. Najprawdopodobniej przesunie się to jednak na sierpień. - Są odwołania od decyzji o wyborze wykonawcy, musimy je rozpatrzyć - tłumaczy Stefańska. - Po podpisaniu umowy wykonawca zaprojektuje trasę w ramach programu "Projektuj i Buduj", a właściwe prace rozpoczną się w 2016 roku i potrwają do 2020 - dodaje.
Pozostałymi wyłonionymi wykonawcami są: dla odcinka "A" (tu głównym elementem jest tunel pod Ursynowem) włoska firma Astaldi, a dla odcinka "C" - WARBUD S.A.
Wizualizacja mostu Południowego:
Sylwia Starzyńska