Ratusz zapowiada, że od wtorku tramwaje linii 2, jeżdżące przez most Północny na Młociny, będą kursować częściej. To odpowiedź miasta na korki na tej przeprawie po rozpoczęciu remontu Trasy AK. Utykają w nich zarówno samochody, jak i autobusy.
Od wtorku, w porannym szczycie komunikacyjnym (w godz. 6-10), tramwaje linii 2 będą jeździć co pięć minut - podał w poniedziałek Jarosław Jóźwiak, dyrektor Centrum Komunikacji Społecznej.
Linia 2 kursuje między pętlą przy ul. Myśliborskiej na Tarchominie a węzłem Młociny, gdzie można przesiąść się do metra.
Najszybciej tramwajem
Decyzję tę tłumaczy Igor Krajnow, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego.
"Po rozpoczęciu przebudowy mostu Grota-Roweckiego znaczna część kierowców samochodów osobowych „przerzuciła się” na most Skłodowskiej-Curie. Przeprawa, na której do tej pory ruch odbywał się płynnie – stanęła w korkach. Cierpią na tym zwłaszcza mieszkańcy Tarchomina i Nowodworów dojeżdżający autobusami do metra Młociny. Linie autobusowe na moście Skłodowskiej-Curie mają przynajmniej kilkunastominutowe opóźnienia. Szybko można dojechać jedynie po wydzielonym torowisku tramwajem" - pisze w informacji wysłanej do redakcji.
Nie chcą tirów na trasie
Ratusz zadeklarował, że chce zakazu poruszania się tirów Trasą AK. Jóźwiak zapowiedział, że we wtorek odbędzie się w tej sprawie spotkanie prezydent miasta Hanny Gronkiewicz-Waltz i wojewody mazowieckiego Jacka Kozłowskiego z szefem GDDKiA, Inspekcją Transportu Drogowego i policją.
- Będziemy rozmawiali na temat ograniczenia wjazdu tirów na Trasę AK. Mam nadzieję, że uda się do tego zakazu doprowadzić - powiedział.
Pytany o to, którędy powinni jeździć kierowcy tirów, przejeżdżający przez Warszawę tranzytem, Jóźwiak powiedział, że mogą korzystać z tzw. dużej obwodnicy Warszawy.
- Można już w Wyszkowie zjechać w kierunku na Serock, a potem na Nowy Dwór Mazowiecki, i w ten sposób ominąć Warszawę szerokim łukiem - wyjaśnił.
Jeszcze więcej utrudnień
Z większymi utrudnieniami na Trasie AK kierowcy muszą liczyć się od 8 listopada.
Wówczas zamknięta zostanie północna część trasy od Modlińskiej do Gwiaździstej (w stronę Bielan), a ruch w obu kierunkach będzie skierowany częścią południową (w stronę Marek).
Na dalszym odcinku, aż do ul. Powązkowskiej, zamknięte będą wewnętrzne pasy ruchu.
Także 8 listopada zamknięte zostaną trzy kolejne łącznice na węźle Wisłostrada - prowadzące z zachodu na północ oraz z mostu Grota-Roweckiego na południe.
Na węźle Modlińska zamknięty będzie przejazd tunelem z ul. Modlińskiej na Bródno.
Jak powiedział dyrektor miejskiego biura koordynacji inwestycji i remontów, Wiesław Witek, dwa tygodnie, które zostały do zamknięcia połowy mostu, będą wykorzystane na wprowadzenie zmian organizacji ruchu w innych miejscach, m.in. na węźle w rejonie Młocin oraz w ciągu ulicy Jagiellońskiej.
Za blisko 800 mln zł
Umowę na przebudowę Trasy AK i mostu Grota-Roweckiego GDDKiA podpisała w lipcu. Remont, który będzie kosztować 796 mln zł, przeprowadzi czeska firma Metrostav. Ma zakończyć się w 2015 r.
W ramach inwestycji pięciokilometrowy odcinek Trasy AK zostanie dostosowany do parametrów trasy ekspresowej - muszą m.in. powstać tam bezkolizyjne skrzyżowania. Ponadto przebudowane będą węzły: Powązkowska, Wisłostrada i Modlińska. Powstaną chodniki, ciągi pieszo-rowerowe oraz ekrany akustyczne. Przewiduje się też poszerzenie mostu Grota-Roweckiego o ok. 10 metrów.
Docelowo będzie on miał pięć pasów ruchu w każdym kierunku, w tym dwa dla ruchu tranzytowego.
Zdjęcie główne: Mikołaj/warszawa@tvn.pl
PAP/ran//mz