Po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra, Świętokrzyska przejdzie generalny remont. Wytyczone zostaną ścieżki rowerowe, powstaną nowe przejścia dla pieszych, przystanki autobusowe, a kierowcy nie będą parkować tak jak przed budową. Zmieni się też szerokość jezdni.
Za remont tych fragmentów ulicy, gdzie toczyła się budowa metra, odpowiedzialny jest wykonawca, czyli konsorcjum AGP Metro.
- Ponieważ w trakcie budowy zmienił się projekt ulicy Świętokrzyskiej, konieczne było rozpisanie przetargu na te elementy, którymi różnić się ona będzie od dotychczasowego wyglądu ulicy – tłumaczy Tomasz Kunert ze stołecznego ratusza.
Firmy zaproponowały ceny od 17 do ponad 23 mln zł. Najniższą złożyło konsorcjum firm Astaldi, Gülermak i PBDiM, czyli AGP Metro - wykonawca II linii. Teraz oferty będą analizowane.
Fragmenty bez przetargu
Nie cała Świętokrzyska została otoczona płotem budowy. Te odcinki, na których nie pracowali budowniczowie podziemnej kolejki, remontowane będzie na zlecenie Zarządu Miejskich Inwestycji Drogowych.
- Ulicę Świętokrzyską między stacjami wyremontuje Zakład Remontów i Konserwacji Dróg z pieniędzy miejskich. Tu nie będzie rozpisany przetarg. Te prace to budowa jezdni, chodników, czy dróg rowerowych - mówi Małgorzata Gajewska ze ZMID.
Modernizacja ma zakończyć się we wrześniu. Kierowcy od Ronda ONZ do ul. Marszałkowskiej będą mieli do dyspozycji dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a od Marszałkowskiej do Kopernika - po jednym.
Przy wyremontowanej ulicy Świętokrzyskiej będzie tylko 125 miejsc parkingowych. To mniej więcej 1/4 tego, co kierowcy mieli do dyspozycji przed budową II linii metra.
Z placu Powstańców Warszawy już w sierpniu zniknąć ma parking. Zastąpi go deptak.
W grudniu 2012 roku z tvnwarszawa.pl o placu Powstańców Warszawy rozmawiał przedstawiciel pracowni, która przygotowała wstępną koncepcję:
O pomyśle na plac Powstańców Warszawy mówi Dariusz Malinowski, Pleneria
wp/roody
Źródło zdjęcia głównego: ZTM