Tarcze drążące połączyły już tunelami stacje Trocka i Targówek. Teraz szykują się do dalszej drogi. W piątek postępowi prac przyglądał się reporter tvnwarszawa.pl.
- Mamy już dwa tunele rozbudowywanej drugiej linii metra - mówi Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy. - A już wkrótce rozpocznie się drążenie następnego odcinka tuneli, do stacji Szwedzka - dodaje.
31 metrów w ciągu doby
Tarcze TBM Maria i Anna przez miesiąc wydrążyły dwa tunele po ponad 400 m długości każdy. Połączone zostały dwie stacje - C18 Trocka i C17 Targówek. W jednym tunelu ułożono 277 betonowych pierścieni obudowy, w drugim 288.
Największa prędkość drążenia jaką osiągnęły maszyny to 31 metrów w ciągu doby. Teraz urządzenia są przygotowywane do drążenia tuneli do stacji C16 Szwedzka. Tu będą miały dłuższy odcinek do przejścia. TBM Maria wydrąży 659 metrów prawego tunelu, a TBM Anna 646 lewego.
- Możemy zobaczyć maszyny w dwóch stadiach. Pierwszy, kiedy kończy swój odcinek, ten cykl serwisowy i przetaczanie przez stację się dopiero zaczyna oraz maszynę praktycznie gotową do rozpoczęcia drążenia tunelu na kolejnym odcinku - mówił tvnwarszawa.pl Mateusz Witczyński, rzecznik firmy Astaldi, wykonawcy prac.
I dodaje, że przy Ossowskiego duże roboty konstrukcyjne, jak ściany, stropy czy płyta denna są gotowe, a trwa montaż docelowych słupów.
Za ponad miliard
Wykonawcą odcinka północno-wschodniego II linii metra jest wybrana w przetargu firma Astaldi, a kwota kontraktu wynosi dokładnie 1.066.741.483,79 zł brutto. Czas trwania budowy to 38 miesięcy.
W kierunku wschodnim (z Dworca Wileńskiego) powstanie ok. 3,12 km trasy. Planowane stacje to: Szwedzka (C16) pod Strzelecką po wschodniej stronie Stalowej; Targówek (C17) w okolicy skrzyżowania Pratulińskiej z Ossowskiego oraz Trocka (C18) w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką.
Za ostatnią stacją znajdą się tory odstawcze i komora do zawracania.
ran/pm