Obecnie trwają prace na sześciu, z siedmiu stacji II linii. Jedynie na miejscu planowanego przystanku Dworzec Wileński roboty rozpoczną się dopiero w sierpniu. Jednak tam, gdzie budowa już się rozpoczęła, nie wszędzie widać jej efekty.
Stadion coraz głębiej
Choć prace zaczęły się tu najpóźniej, plac budowy stacji stadion nie budzi żadnych wątpliwości, że trwa tu duża budowa. Wykonano już wykop wstępny, trwają prace przy murkach prowadzących do ścian szczelinowych. Jak tłumaczy wykonawca, ma tu komfortową sytuację, bo pod ziemią nie ma zbyt wielu instalacji.
Dwie stacje w jednej
- Stadion to w zasadzie dwie równoległe stacje. Jedna z nich będzie zostawiona w stanie surowym do momentu budowy linii w stronę Gocławia - tłumaczy Paweł Siedlecki, rzecznik Metra Warszawskiego. Dlaczego przesiadki nie mogą odbywać się z jednego peronu? - Ze względów bezpieczeństwa. Docelowo metro będzie kursowało z częstotliwością co 1,5 minuty. Żeby sprawnie obsłużyć wsiadających i wysiadających, a także tych, którzy chcą się przesiaść z pociągu jadącego np. na Targówek, do składu w stronę Gocławia, musieliśmy rozdzielić potoki pasażerskie na dwa perony - tłumaczy Siedlecki.
Rondo Daszyńskiego sięga dna
Prace na Rondzie Daszyńskiego sięgnęły dna, a dokładnie płyty dennej zachodniej części stacji. Teraz wykonawca będzie przenosił na zachodnią stronę kolidujące ze wschodnią częścią szybu startowego instalacje (przewody wysokiego i średniego napięcia, teletechnikę). Po przekładce instalacji będzie można wykonać wschodnią sekcję ścian szczelinowych i stropu.
Organizacja pracy na stacjach
Na stacji Rondo ONZ trwa organizacja placu budowy, demontaż infrastruktury na powierzchni. Rozpoczeły się też prace nad przełożeniem kolidującej z budową magistrali ciepłowniczej.
Na stacji Powiśle powstają ostatnie ściany szczelinowe na wschodniej części. Na zachodniej trwają ostatnie prace przy przekłądaniu kabli wysokiego napięcia. Po ich zakończeniu rozpoczną się prace przy ścianach.
W lipcu znów zmiany
Co z pozostałymi stacjami? Wykonawca wciąż nie przejął placu budowy pod stację Świętokrzyska, Nowy Świat i Dworzec Wileński. Prace na stacjach na lewym brzegu mają się rozpocząć w połowie lipca, a na prawym - w sierpniu. Lada dzień w fabryce na Marywilskiej rozpocznie się również produkcja betonowych osłon, z których będą budowane tunele II linii.
mjc/ec