334 wnioski o pokrycie kosztów izolacji akustycznej w domach lub o wykup nieruchomości z powodu utraty jej wartości wskutek hałasu, wpłynęło do władz warszawskiego Lotniska Chopina od okolicznych mieszkańców - poinformował PAP rzecznik portu Przemysław Przybylski.
Chodzi o mieszkańców z utworzonego w sierpniu 2011 r. Obszaru Ograniczonego Użytkowania (OOU) wokół Lotniska Chopina. Sejmik Województwa Mazowieckiego podjął wtedy uchwałę o ustanowieniu takiego obszaru. Zgodnie z nią mieszkańcy okolicznych dzielnic i gmin - m.in. Ursusa, Ursynowa, Ochoty, Włoch, Piaseczna, Raszyna i Michałowic, mogą składać wnioski do władz lotniska m.in. z prośbą o wykonanie izolacji akustycznych w ich mieszkaniach, domach.
Najpierw ekspertyzy
- Od momentu ustanowienia Obszar Ograniczonego Użytkowania wpłynęły do nas 334 wnioski od mieszkańców. 286 dotyczyło wykonania izolacji akustycznych, pozostałe 48 - wypłaty odszkodowania lub wykupu nieruchomości - powiedział Przybylski. Wyjaśnił, że dotychczas wykonano 20 ekspertyz akustycznych. - Po wykonanych ekspertyzach wnioskodawcy przedstawiają kosztorys realizacji inwestycji, który po naszej akceptacji umożliwia podpisanie umowy trójstronnej i w efekcie wykonanie izolacji akustycznych na nasz koszt - powiedział. Dodał, że w ostatnich tygodniach do władz portu zaczęły wpływać kosztorysy mieszkańców do zaopiniowania. Przypomniał, że władze lotniska po otrzymaniu wniosku o wykonanie izolacji akustycznej, zlecają i ponoszą koszty przeprowadzenia ekspertyzy w celu określenia, czy w mieszkaniu, domu przekroczone są dopuszczalne normy hałasu.
Wnioski przez dwa lata
- Na podstawie uzyskanych wyników określany jest rodzaj izolacji akustycznych, które należy zastosować w danej nieruchomości - powiedział. Wnioski można składać przez dwa lata od wejścia w życie uchwały o Obszarze Ograniczonego Użytkowania, czyli do 3 sierpnia 2013 r. Z chwilą utworzenia OOU zarządzający lotniskiem zobowiązany jest do prowadzenia działalności w taki sposób, aby nie powodowała ona przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu lotniczego poza granicami tego obszaru. Oznacza to w dłuższej perspektywie ograniczenie rozwoju lotniska, ze względu na konieczność utrzymania ruchu lotniczego na takim poziomie, aby zasięg ponadnormatywnego hałasu, generowanego w wyniku startów, lądowań i przelotów, mieścił się w granicach OOU. PAP/ran
Źródło zdjęcia głównego: Maciej Wężyk / tvnwarszawa.pl