Spółka PKP PLK ogłosiła podpisanie umowy na budowę przystanku Radom Wschodni. Jak zapowiadają, kolejarze inwestycja ułatwi dotarcie do otwartego w ubiegłym tygodniu lotniska. Pierwsze pociągi mają się tam zatrzymać w 2025 roku.
Umowa na budowę nowego przystanku Radom Wschodni została zawarta pomiędzy spółką PKP PLK, urzędem miasta oraz wykonawcą - firmą Trakcja S.A. "W ramach powyższej umowy zostaną skoordynowane prace dotyczące budowy peronu oraz wiaduktu drogowego nad torami w ciągu ul. Żeromskiego i Lubelskiej. Przystanek Radom Wschodni ułatwi dojazdy do pracy, szkoły i na lotnisko" - podała w komunikacie PKP PLK.
Nowy przystanek w 2025 roku
- Lepsze dojazdy do pracy i do szkoły, większa dostępność do pociągów to efekty inwestycji, które zostały zrealizowane na linii Radom – Warszawa. Nowy przystanek Radom Wschodni będzie także dodatkowym ułatwieniem dla tych, którzy zdecydują się na lot z nowego lotniska w Radomiu – powiedział cytowany w komunikacie Piotr Majerczak, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury w PKP PLK.
Nowy peron będzie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz pasażerów z ciężkimi bagażami, korzystających z lotniska. Przejście z platformy na wiadukt drogowy będzie możliwe dzięki schodom ruchomym i windom. Kolejarze przekazali, że budowa rozpocznie się w maju 2023 r., a jej zakończenie zaplanowano w drugim kwartale 2025 r. Podpisana w ubiegłym tygodniu umowa opiewa na kwotę około 39 milionów złotych.
"W ramach przygotowań do budowy przystanku Radom Wschodni, w latach 2020-2022 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zamontowały dziewięć dodatkowych rozjazdów w obrębie wiaduktu przy ul. Żeromskiego, które mają umożliwić zjazd z linii kolejowej nr 26 Łuków-Radom Główny na linię nr 8 Warszawa Zachodnia-Radom Główny" - podkreśliła w komunikacie PKP PLK.
Otwarcie Portu Lotniczego Warszawa-Radom
Dzień przed ogłoszeniem podpisania umowy, przedstawiciele rządu PiS uroczyście otworzyli Port Lotniczy Warszawa-Radom, który w linii prostej znajduje się około dwa kilometry od planowanego przystanku. - Ten port ma ogromny sens. Port Warszawa-Okęcie jest absolutnie przeładowany, więc otwarcie tego portu ma wielki sens infrastrukturalny, logistyczny - mówił podczas otwarcia premier Mateusz Morawiecki.
Aktualnie Polskie Linie Lotnicze LOT oferują z Radomia regularne połączenia do Paryża, Rzymu, Prewezy, Tirany i Warny. Wypoczynek wakacyjny z wylotem z tego miasta organizuje także dziewięć biur podróży: Coral Travel, Exim Tours, Greckie Podróże, ITAKA, Nekera, Rainbow, Rego-Bis, Sun&Fun Holidays czy TUI. Touroperatorzy na wakacje lotami czarterowymi zabiorą pasażerów m.in. do Antalyi, Burgas, ale też Warny i Tirany.
Z myślą o podróżnych dojeżdżających do Radomia z Warszawy, PPL uruchomiła shuttle busy, które będą kursować pomiędzy warszawskim Okęciem a lotniskiem Warszawa-Radom. Do 15 maja, w ramach promocji, przejazdy w obu kierunkach będą bezpłatne. Rozkład kursów dostosowany jest do aktualnej siatki połączeń lotniska Warszawa-Radom.
Do połowy maja darmowy będzie także parking na lotnisku w Radomiu. Pod terminal podjeżdżać będą też kursujące z radomskiego dworca PKP autobusy dwóch linii 5 i 14. To opcja dla osób, które wybiorą dojazd na lotnisko Warszawa-Radom z innych miasta koleją.
Kolejarze szukają projektanta
Tymczasem, jak informuje branżowy portal rynek-lotniczy.pl, kolejarze zaczęli szukać projektanta 5,5-kilometrowej linii do lotniska w Modlinie. Termin składania ofert wyznaczono na 6 czerwca. Jedynym kryterium jest cena. Zamówienie ma zostać wykonane w ciągu nieco ponad 28 miesięcy. Kolejarze zakładają, że w ciągu pierwszych 149 dni rozpisana zostanie procedura przetargowa, a wybór wykonawcy nastąpi po 50 dniach. Według harmonogramu pociągi pojadą po nieco ponad trzech latach od zawarcia umowy projektowej. Rynek-lotniczy.pl poinformował również, że kolejarze przewidują możliwość unieważnienia postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzano przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia, nie zostaną przyznane.
Jak ocenił w piątek na antenie TVN24 Sebastian Mikosz, były prezes PLL LOT słabością lotniska Warszawa-Radom, podobnie jak lotniska Warszawa-Modlin, jest brak bezpośredniego połączenia kolejowego do terminala. - To jest słabość obu lotnisk okołowarszawskich, bo Modlin też nie ma połączenia kolejowego. Ma mieć, ale Radom też ma zapowiedziane - wskazał Mikosz, zwracając jednak uwagę, że inwestycja kolejowa może trwać latami.
Mikosz stwierdził też, że taka inwestycja "jest fajna, jeśli może pan wysiąść na peronie i przejść kilkadziesiąt metrów do terminala". Za dobry przykład podał przy tym lotnisko w Gdańsku.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK