Droga 631 to trasa, która łączy ulicę Żołnierską w Warszawie z DK 8 i Nowym Dworem Mazowieckim. Obecnie trwają prace przy poszerzeniu arterii na dwu kilometrowym odcinku na terenie Ząbek i Zielonki.
Ekrany przy lesie
W ramach inwestycji budowane są ekrany akustyczne. Zwrócił na nie uwagę jeden z kierowców, który pyta, czemu stawiane są wzdłuż lasu.
Jak relacjonował Artur Węgrzynowicz, reporter tvnwarszawa.pl, ekrany rzeczywiście stoją tam, gdzie nie ma żadnych zabudowań. Po co?
- Od razu powiem, że żaden drogowiec nie chce budować ekranów akustycznych, bo po pierwsze wzrasta koszt inwestycji, a po drugie trzeba je potem utrzymać - odpowiada Zbigniew Ostrowski, dyrektor Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. - Wymusiła to na nas decyzja środowiskowa wydana przez burmistrza Zielonki - dodaje.
I tłumaczy, że las nie wygłusza hałasu tak dobrze, jakby się mogło wydawać: - Las o szerokości 200 metrów zmniejszy hałas o jeden decybel, a tu las, pomiędzy zabudowaniami, a arterią, ma szerokość pomiędzy 70 a 90 metrów.
Budowa ekranów
W Zielonce będzie mniej
MZDW, po otrzymaniu decyzji środowiskowej, postanowiło jednak zwrócić się do władz Zielonki, z prośbą o odstąpienie od budowy ekranów. Zabiegi przyniosły częściowy skutek, przynajmniej na jakiś czas. - Po trzech latach w ramach analizy porealizacyjnej wykonane zostaną kolejne pomiary hałasu. Wykażą one, czy ekrany trzeba będzie dobudować - tłumaczy.
Włądze Ząbek pozostały nieugięte i MZDW musi tam wybudować ekrany na całej długości trasy. Ich montażu domagali się mieszkańcy miasta. - Bardzo się z nich cieszymy. Ich budowa jest dla nas bardzo ważna - przekonuje Robert Perkowski, burmistrz Ząbek.
Ale on też ma uwagi do inwestycji. Dotyczą przebudowy ważnego skrzyżowania drogi 631 z ulicą Powstańców.
Bez skrętu w Powstańców
- Przed przebudową kierowcy jadący drogą 631 od strony Warszawy mogli skręcić w lewo, w ulicę Powstańców. Obecnie tę relację zlikwidowano. Projekt jej nie przewiduje - mówi burmistrz. I dodaje: - Ulicą Powstańców można dojechać do osiedli, w których mieszka około 20 tysięcy osób. Teraz osoby wracające ze stolicy muszą korzystać z ulicy Szwoleżerów, gdzie zachowane zostaną wszystkie relacje, i tam, osiedlowymi ulicami dojeżdżać do Powstańców - dodaje.
Według niego, taka sytuacja wynika z... błędu, który powstał w trakcie wykonywania badań do projektu w 2007 roku. - Pomiary natężenia ruchu wykonano w okresie wakacyjnym, gdy jest on o połowę mniejszy. Ponadto wykonano go jedynie dla ulicy Szwoleżerów - tłumaczy.
Projekt przebudowy skrzyżowania z ulicą Szwoleżerów, przy której mieszka mniej osób zakłada budowę wszystkich relacji.
Niestety na zmiany było już za późno. Jest presja czasu, bo do 2015 roku MZDW musi wykorzystać środki unijne, a jakiekolwiek zmiany w projekcie opóźniłyby inwestycję o kolejne miesiące.
Rozbudowa skrzyżowania jest jednak dla mieszkańców Ząbek na tyle ważna, że władze planują wprowadzić zmiany w nowej inwestycji. - Jest już inicjatywa zrobienia projektu bezkolizyjnego skrzyżowania. Żeby sprawdzić, czy będzie można nałożyć poprawki, zaczęliśmy już na własny koszt sporządzać dokumentację oraz występować o pozwolenia - mówi Perkowski.
Przebudowa drogi 631
Będzie szerzej za prawie 45,8 mln złotych
Rozbudowa dwukilometrowego odcinka drogi 631 na odcinku od granic miasta do węzła z projektowaną drogą ekspresową S17 węzeł Zielonka, rozpoczęła się w lutym tego roku. Na zlecenie Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich prace wykonuje firma Skanska.
Zakres prac obejmuje między innymi rozbudowę drogi z jednojezdniowej do dwujezdniowej. Na całym odcinku powstanie także chodnik, ścieżka rowerowa, ekrany akustyczne oraz oświetlenie uliczne. Przebudowane zostaną także skrzyżowania z ulicą Szwoleżerów, Powstańców, Bankową i Kolejową.
Inwestycja, która pochłonie prawie 45,8 milionów złotych, powinna zakończyć się do końca czerwca 2015r. Zadanie jest współfinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2007-2013.
Zamknęli częściowo ważne skrzyżowanie
27 tysięcy aut na dobę
Droga wojewódzka nr 631 to jedna z najbardziej obciążonych „dróg wlotowych” do Warszawy. Jak informuje MZDW, natężenie ruchu to 27 tys. pojazdów na dobę. Arteria o długości ok. 45 km łączy Warszawę i Nowy Dwór Mazowiecki. Droga biegnie przez miejscowości Ząbki, Zielonka, Marki, Wólka Radzymińska, Nieporęt, Zegrze Południowe, Wieliszew, Poniatów.
su/r