Przebudowa mostu Grota-Roweckiego, rozbiórka estakad Trasy Łazienkowskiej, prace przy ul. Marymonckiej, a do tego utrudnienia związane z budową metra i modernizacją bulwarów wiślanych. Urzędnicy pokazali plan inwestycji drogowych na ten rok. Lista nie jest tak imponująca jak dwa lata temu, ani nawet jak w kryzysowym 2012 roku.
- Będzie mniej inwestycji , to niestety pewne. Z uwagi na obiektywne trudności związane z coraz mniejszą ilością środków - przyznaje Wiesław Witek, dyrektor miejskiego biura koordynacji remontów.
"Baza danych Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym na 2013 r. zawiera 2365 remontów i inwestycji. Po wstępnej weryfikacji wybrano 580 przedsięwzięć potencjalnie wymagających koordynacji. Na kilkunastu naradach koordynacyjnych z przedstawicielami inwestorów i gestorów sieci podziemnych liczbę tę uściślono do 227 zadań" – poinformowali urzędnicy podczas spotkania z mediami.
Metro i bulwary
Które inwestycje będą w tym roku najważniejsze? Kontynuowana będzie budowa II linii metra, ale występować mają jedynie krótkie, czasowe utrudnienia, jak na przykład zwężenie ul. Targowej. Urzędnicy planują też rozpoczęcie przebudowy ulic Świętokrzyskiej i Prostej po tym, jak prace zakończy tam wykonawca II linii metra
Rozpocząć ma się także budowa lewobrzeżnych bulwarów, a to oznacza, że można spodziewać się problemów na Wisłostradzie na wysokości ul. Bednarskiej, podczas kopania nowego przejścia podziemnego.
Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji chce też pod ulicą Marymoncką wybudować kolektor ściekowy. Zamknięta będzie musiała być dla ruchu wschodnia jezdnia. Prace w terenie prawdopodobnie rozpoczną się jesienią.
W tym roku ma również rozpocząć się przebudowa do parametrów drogi ekspresowej al. Armii Krajowej. "Ta inwestycja wywoła duże utrudnienia w ruchu w Warszawie, dlatego że przebudowywane (remontowane lub zbudowane od nowa) będą wszystkie węzły trasy z ulicami miejskimi, Most gen. S. Grota-Roweckiego oraz jezdnie. Prace potrwają dwa lata" – informują urzędnicy.
Jak powiedział PAP Wiesław Witek, dyrektor biura koordynacji remontów, przez czas trwania prac przeprawa będzie przejezdna czynne będą dwa pasy ruchu - po jednym w każdym kierunku. Zaznaczył, że założono także zbudowanie tymczasowej przeprawy w miejscu planowanego mostu Krasińskiego. Witek dodał jednak, że w tej kwestii musi zostać wydana pozytywna decyzja środowiskowa.
Estakady zamkną parami
W tym roku spore utrudnienia czekają warszawiaków na Trasie Łazienkowskiej. Te roboty wywołają duże zmiany w ruchu drogowym, bo zamykane będą połączenia Trasy z ul. Czerniakowską i Wałem Miedzeszyńskim. Na Pradze wyłączony z ruchu będzie wjazd z ul. Wał Miedzeszyński z północy w kierunku centrum. Na lewym brzegu Wisły wstępny plan robót zakłada zamykanie łącznic parami: - estakady zjazdowej z Mostu Łazienkowskiego w ul. Solec oraz wjazdowej na most z ul. Czerniakowskiej, - estakady zjazdowej z Mostu Łazienkowskiego w ul. Czerniakowską oraz wjazdowej na most z ul. Solec, - estakady wjazdowej na al. Armii Ludowej z ul. Czerniakowskiej oraz wjazdowej na al. Armii Ludowej z ul. Solec, - estakady zjazdowej z al. Armii Ludowej w kierunku Gdańska oraz zjazdowej na ul. Solec i Czerniakowską.
Oddadzą obwodnicę
Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych będzie kontynuował budowę Nowolazurowej. W drugiej połowie roku ma być gotowy fragment pomiędzy al. Jerozolimskimi a ul. Chrościckiego. ZMID planuje też ciąg dalszy prac przy ul. Marsa. Kierowcy już mogą korzystać z jednego z nowo wybudowanych wiaduktów nad linią kolejową prowadzącego w kierunku centrum. Rozbierany jest nadal drugi, stary wiadukt. W tym roku oddana do ruchu ma być Południowa Obwodnica Warszawy na odcinku od ul. Puławskiej do węzła Konotopa. "GDDKiA prowadzi w tej chwili dwa postępowania przetargowe na projektowanie i budowę kolejnych dróg ekspresowych, w obydwu data otwarcia ofert to 18 lutego. Pierwsza inwestycja to kontynuacja budowy trasy Salomea-Wolica za granicami Warszawy – od węzła Opacz (z trasą S2) do połączenia z drogą S8 do Katowic i S7 do Krakowa” – informują urzędnicy.
Remonty na torach
Tramwaje Warszawskie na przełomie kwietnia i maja zaplanowały remonty torowisk, m.in. na odcinku od pl. Zawiszy do pl. Starynkiewicza, a także na skrzyżowaniu Al. Jerozolimskich z ul. Chałubińskiego. Od 27 kwietnia do 5 maja Al. Jerozolimskimi oraz al. Jana Pawła nie będą jeździć tramwaje. Remontowane będzie także torowisko m.in. na rondzie Waszyngtona. Na okres od 6 maja do 30 czerwca zaplanowano remont torowiska na ul. Popiełuszki.
Z kolei pomiędzy 1 a 4 sierpnia tramwaje nie będą jeździć ul. Puławską z powodu budowy przedłużenia al. KEN. Tramwajarze chcą wykorzystać ten okres, by wyremontować krótki odcinek torów za pętlą Wilanowska oraz przejazdów drogowych przez al. Wilanowską, al. Lotników i ul. Smyczkową.
PAP/ran//ec