Pierwszy pociąg wjechał na podziemną stację Warszawa-Lotnisko Chopina. Na razie bez pasażerów. Ci będą musieli poczekać do czerwca.
- W piątek 20 kwietnia 2012 roku o 22:35 pierwszy raz otworzyły się drzwi pociągu pasażerskiego, który wjechał na podziemną stację Warszawa Lotnisko Chopina – ogłosił Maciej Dutkiewicz z Centrum Realizacji Inwestycji.
Dla maszynistów
Pasażerowie do niego jednak ani nie wsiedli, ani z niego nie wysiedli. Za to na stacji czekali urzędnicy i robotnicy. Jak tłumaczą kolejarze, to był przejazd techniczny. – W celu zapoznania się maszynistów z trasą – wyjaśnia Dutkiewicz.
Do testu wybrano pociąg Szybkiej Kolei Miejskiej, żeby sprawdzić system sterowania ruchem i urządzenia energetyczne. Zdaniem kolejarzy próba techniczna okazała się w pełni udana. -Przeprowadzono jazdy próbne po obu torach łącznicy kolejowej. Połączenie kolejowe jest już w pełni przygotowane do uzyskania pozwolenia na użytkowanie – zapewnia Dutkiewicz.
Jeżeli wszystko pójdzie po myśli kolejarzy, pierwszy pociąg z pasażerami dojedzie na lotnisko Chopina 1 czerwca, czyli dopiero na tydzień przed pierwszym meczem Euro 2012. - Robimy wszystko, żeby pasażerowie mogli korzystać z tej stacji przed mistrzostwami - mówi Dutkiewicz.
Tunel z opóźnieniem
Prace związane z budową trwają od kilku lat. Według pierwszych planów, miał on być ukończony już w 2005 roku. Opóźnienie było spowodowane przez czeską spółkę Sudop, która przygotowywała projekt tunelu, którym przebiegną tory. Przygotowanie projektu miało zająć sześć miesięcy, a ciągnęło się dwa lata. W końcu PKP PLK odebrały firmie to zlecenie. W październiku 2009 r. kolejarze podpisywali umowę z konsorcjum, którego liderem jest spółka Bilfinger Berger. Zapowiadano, że pierwsze pociągi pojadą na lotnisko jesienią 2011 r. W maju 2011 r. prezes PKP PLK Zbigniew Szafrański mówił, że pasażerowie skorzystają z połączenia w grudniu. Jednak prace przeciągnęły się jeszcze bardziej. Zdaniem PLK, wszystko przez zanieczyszczeń gruntów wymagających utylizacji, niezinwentaryzowane podziemne obiekty i ostrą zimę.
Z myślą o połączeniu z lotniskiem Szybka Kolej Miejska kupiła 13 nowoczesnych pociągów, które mogą na raz zabrać około tysiąca pasażerów.
ran/par
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK