Ruszyły pierwsze odwierty pod budowę metra na Targówek. – Prowadzimy pomiary, sprawdzamy grunt i uzupełniamy dokumentację – mówi Mateusz Witczyński, rzecznik wykonawcy.
Budową II linii metra na odcinku od Dworca Wileńskiego w kierunku Bródna zajmuje się włoska firma Astaldi. Umowę podpisano w piątek. W tym tygodniu wykonawca rozpoczął prace przygotowawcze w rejonie przyszłej stacji C17, o roboczej nazwie "Targówek", obok skrzyżowania Pratulińskiej i Ossowskiego.
Napisaliśmy o nich na tvnwarszawa.pl we wtorek. W czwartek Mateusz Witczyński opublikował zdjęcie z prac z komentarzem: Pani inżynier dyryguje, faceci wiercą.
Pani inżynier dyryguje, faceci wiercą #metro2 #warszawa #astaldi badania geotechniczne C17 pic.twitter.com/IUalqQN0pu— Mateusz Witczyński (@mwitcz) 16 marca 2016
Zanim ruszy budowa - badania
Prowadzone pomiary mają na celu przygotowanie placu budowy pod rozpoczęcie realnych prac. Trwają odwierty, czyli – jak tłumaczył rzecznik – badania gruntu związane z uzupełnianiem dokumentacji. Takie działania są niezbędne, aby jak najlepiej poznać teren, na którym będą pracować robotnicy. – Nie chcemy, żeby cokolwiek nas zaskoczyło – mówił Witczyński. Odwierty przeprowadza zewnętrzna firma, na zlecenie Astaldi.
– Po podpisaniu umowy musimy odebrać od miasta tereny pod budowę. Pod koniec tygodnia najprawdopodobniej odbędzie się spotkanie koordynujące z przedstawicielami miasta, na którym dowiemy się w jakiej kolejności będziemy te grunty uzyskiwać – tłumaczył Mateusz Witczyński.
Gdzie budowniczowie drugiej linii wbiją symboliczną pierwszą łopatę? – Na takie informacje jest jeszcze za wcześnie – odpowiedział nasz rozmówca.
Metro w 2019 roku
Oprócz Targówka, II linia metra zostanie rozbudowana o stacje Szwedzka, przy ul. Strzeleckiej po wschodniej stronie ul. Stalowej oraz Trocka w rejonie skrzyżowania Pratulińskiej z Trocką.
Zgodnie z podpisaną w piątek umową, koszt inwestycji wyniesie miliard zł.
Władze miasta deklarują, że cała II linia metra będzie gotowa do 2019 roku. Zostanie rozbudowana o sześć stacji, czyli tzw. etap 3+3. Oprócz trzech stacji w kierunku północno-wschodnim, które wybuduje firma Astaldi, powstaną też trzy stacje na zachód, w kierunku Bemowa. Wybuduje je turecka firma Gulermak za ponad 1,1 mld zł.
Wykonawcy odpowiedzialni za budowę zostali wybrani pod koniec października ubiegłego roku.
kw/ec/b