O godz. 11.30 firma Strabag poinformowała, że podpisała umowę na zaprojektowanie i wybudowanie drogi ekspresowej S8 na Opacz – Paszków. Kilka godzin później wycofała się z tego komunikatu, tłumacząc się pomyłką.
- Chcielibyśmy prosić o wycofanie informacji, jaką przesłaliśmy dzisiejszego dnia do Państwa redakcji, dotyczącej podpisania umowy między GDDKiA a spółką STRABAG na budowę odcinka S8 Opacz-Paszków. Pomyłkowo wysłaliśmy ją z dzisiejsza datą. Bardzo przepraszamy za zamieszanie - napisała przed godz. 18.00 Małgorzata Kaliszewska z biuro prasowego Strabag.
W rozmowie z tvnwarszawa.pl dodała, że wtorkowy termin podpisania umowy był od dawna zaplanowany, ale został przesunięty. - Przepraszamy za błąd daty. Jak tylko będziemy mieli nowe dane, to podamy - poinformowała.
GDDKiA: terminu na razie nie ma
Chcieliśmy poprosić o komentarz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, ale - mimo kilkukrotnych prób - nie udało się z nią skontaktować.
Natomiast w wieczornej rozmowie z Polską Agencją Prasową rzeczniczka GDDKiA Urszula Nelken stwierdziła, że termin podpisania umowy jeszcze nie został wyznaczony. - Dokonaliśmy wyboru najkorzystniejszej oferty na budowę tego odcinka i złożył ją Strabag. Teraz trwa kontrola uprzednia Urzędu Zamówień Publicznych i dopiero po jej zakończeniu będzie można wyznaczać termin podpisania umowy - powiedziała rzeczniczka.
Potrzebna wylotówka
Wylotówka na Janki to dziś jeden z najbardziej ruchliwych dróg w Polsce. Jest dobrze znana kierowcom. Jadąc w kierunku Krakowa lub Katowic, stoją tam w długich korkach. Według wyliczeń GDDKiA, średnie obciążenie wynosi na niej 61 tysięcy pojazdów na dobę. Nowa droga ma zmniejszyć ruch w Al. Krakowskiej i na trasie do Raszyna docelowo nawet o 50 tys. pojazdów na dobę.
Strabag, informował, żeprojektowanie i budowa potrwa 32 miesiące od dnia podpisania umowy. Jeśli udałoby się dotrzymać tego terminu, trasa byłaby gotowa na przełomie 2015 i 2016 roku.
Droga, mosty, wiadukty...
Zakres prac, które ma realizować Strabag, obejmuje budowę:
- trzech pasów ruchu w obie strony na 5,3-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej Opacz – Janki Małe;
- dwóch pasów ruchu w obie strony (z rezerwą pod budowę trzeciego pasa) na 4-kilometrowym odcinku Janki Małe – Paszków, wraz z odcinkiem od węzła Janki Małe do skrzyżowania z drogą wojewódzką 721 o długości prawie 3,3 km.
Między węzłami Opacz – Paszków mają powstać także: 3 kładki dla pieszych, 4 mosty, 12 wiaduktów, 10 przejść dla zwierząt.
Po protestach mieszkańców, w miejscowości Sękocin Las, zamiast planowanego węzła drogowego, wybudowane zostanie zwykłe skrzyżowanie.
... i miejsca dla kontroli drogowych
Na 2,4-kilometrowym odcinku między węzłem Janki Małe a skrzyżowaniem drogi nr 721 mają powstać 2 kładki piesze i wiadukt. Natomiast w ciągu drogi Opacz-Paszków zaplanowano 3 węzły drogowe (Sokołowska, Janki Małe, Paszków), miejsca kontroli pojazdów dla Inspekcji Transportu Drogowego i Miejsca Obsługi Podróżnych.
O kontrakt ubiegały się 22 firmy. Do drugiego etapu przeszło pięć przedsiębiorstw. Oferta Strabagu była najniższa.
b/mz
Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA