Tam, gdzie zamontowano fotoradary, spadła liczba wypadków i kolizji - przekonuje straż miejska. Opublikowała właśnie raport, w którym przedstawia dane z fotoradarów. Ale tylko z dwóch.
- Kolejny rok funkcjonowania urządzeń potwierdza skuteczność budowanego przez straż miejską systemu kontroli, który uzupełnia działania podejmowane przez inne służby - czytamy w raporcie. Dane dotyczą wykroczeń drogowych, do których doszło między styczniem a październikiem tego roku. Pochodzą z dwóch urządzeń, z 17 użytkowanych przez SM - na skrzyżowaniu Witosa i Sobieskiego oraz Grójeckiej i Dickensa, a także z urządzeń mobilnych, które pracowały w alei KEN.
Więcej spraw w sądzie
W 2013 roku, na podstawie zdjęć z fotoradarów założono około 165 tys. spraw. Od stycznia do października 2014 roku było ich około 124 tys., z czego 82 proc. dotyczyło niestosowania się do ograniczenia prędkości.Według wstępnych analiz straży miejskiej, w 2014 roku odnotowywany będzie spadek liczby wykroczeń - zarówno dotyczących niestosowania się do ograniczenia prędkości (o 17,9 proc.), jak i wjazdu przy czerwonym świetle na skrzyżowanie (o 18,5 proc.).Mniej piratów z immunitetamiJak podkreślono w raporcie, zauważalna jest zmiana zachowania kierowców legitymujących się immunitetami dyplomatycznymi. Niemal dwukrotnie spadła liczba zdarzeń z ich udziałem. W 2013 r. było ich 644, w 2014 r. liczba ta spadła do 372.Najczęściej w Warszawie przepisy łamią dyplomaci USA. Za nimi Libia, Rosja i Arabia Saudyjska:Mniej ofiar śmiertelnychW tym roku na skrzyżowaniu, na którym zamontowano pierwszy w Warszawie fotoradar, nie było ofiar śmiertelnych.- Mimo, iż odnotowano 13 kolizji, to jednak można przypuszczać, że ze względu na „wyhamowanie” prędkości pojazdów ich skutki były zdecydowanie mniejsze. W wyniku zdarzeń, do których doszło w obrębie skrzyżowania, nikt nie został ranny - czytamy.W 2014 r. system zarejestrował w sumie 18 458 wykroczeń. 71 proc. dotyczyło niestosowania się do ograniczenia prędkości.Po wprowadzeniu systemu kontroli fotoradarowej w al. KEN, liczba zdarzeń drogowych spadła z 15 wypadków (i 16 osób rannych) w roku 2013 oraz 6 wypadków, 3 osób zabitych (i 6 osób rannych) w okresie od 1 stycznia do 18 lipca 2014 roku, do 3 wypadków (0 zabitych i 3 osób rannych) w okresie od 19 lipca do 31 października bieżącego roku.Mniejsze koszty społeczneObliczono też koszty społeczno-ekonomiczne zdarzeń drogowych w wybranych punktach kontrolnych. Te poniesione przed wprowadzeniem kontroli na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego i Witosa, w 2011 roku oszacowano na 11 mln. 815 tys. zł. W al. KEN - na 20 mln. 915 tys.zł w 2013 r. Zaś po wprowadzeniu kontroli spadły one o 78,26 %, do kwoty 4 mln. 545 tys. zł.W 2014 r. rozpoczęto prace związane z objęciem kontrolami skrzyżowań al. Solidarności z al. Jana Pawła II, ul. Globusowej z Dźwigową oraz ul. Wołoskiej z Domaniewską. Systemy, które rejestrują tylko wjazd na czerwonym świetle, zostaną uruchomione do końca roku:
kś/r
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz/ tvnwarszawa.pl