Dokument opublikowany w piątek przez ratusz jest formą wytycznych, które powinni stosować prowadzący bary, piwiarnie, restauracje, ogródki sezonowe i klubokawiarnie - bez względu na to, kto jest właścicielem działki lub lokalu, w których funkcjonują.
Efekt rozmów urzędników i przedsiębiorców
Kodeks dobrych praktyk klubokawiarni jest efektem prowadzonych od września 2012 r. z inicjatywy władz miasta rozmów z właścicielami lokali i mieszkańcami.
Jak powiedziała PAP Agnieszka Kłąb z biura prasowego ratusza, w połowie maja rozpocznie się kampania edukacyjna, której celem będzie zapoznanie z kodeksem właścicieli lokali i mieszkańców. - Kodeks jest punktem wyjścia do rozmów o tym, jak lokale i mieszkańcy mają wspólnie funkcjonować w przestrzeni miejskiej - dodała.
W kodeksie zapisano m.in., że przedsiębiorcy będą zwracać gościom lokali uwagę, np. za pomocą plakatów informacyjnych i poprzez pracowników ochrony, że sąsiadują z mieszkańcami, którzy mają prawo do wypoczynku. W przypadkach, gdy goście lokali będą zachowywać się w sposób zagrażający porządkowi publicznemu i bezpieczeństwu okolicznych mieszkańców, przedsiębiorcy mają współpracować z policją i strażą miejską.
Kontakty z dzielnicowymi
Ochrona lokali ma natychmiast reagować na zachowania zagrażające bezpieczeństwu gości i okolicznych mieszkańców, a w sytuacjach zakłócania porządku publicznego zawiadamiać o tym policję lub straż miejską.
Kodeks przewiduje też, że właściciele lokali będą utrzymywać kontakt z dzielnicowymi i omawiać z nimi problemy zgłaszane przez mieszkańców. Gościom ma być zwracana uwaga, by alkohol pili w miejscu sprzedaży i nie wynosili go w przestrzeń publiczną.
Lokale mają też monitorować poziom emitowanego przez nie hałasu, a w przypadkach, gdy będzie on przekraczał dopuszczalne prawem normy - podjąć działania w celu jego zmniejszenia. Jeśli przedsiębiorca będzie planował wydarzenia kulturalne, które miałyby wykroczyć poza teren lokalu i jego otoczenie, będzie informował o tym mieszkańców z kilkudniowym wyprzedzeniem.
Konflikty rozwiązywane drogą dyskusji
W kodeksie zapisano też, że konflikty zaistniałe na linii społeczność lokalna – przedsiębiorcy, będą - w przypadku zaistnienia takiej potrzeby - rozwiązywane w drodze dyskusji obu stron z udziałem przedstawicieli władz miasta.
Miasto ma też ułatwiać przedsiębiorcom prowadzenie działalności. M.in. w październiku każdego roku miejskie jednostki będą przedstawiać harmonogram ogłaszania planowanych przetargów i konkursów na dzierżawę terenu pod gastronomiczną działalność klubokawiarni na następny rok.
Szykują stronę internetową
Powstać ma też strona internetowa, na której będą zamieszczane ogłoszenia o konkursach na wynajem miejskich lokali użytkowych. Przed ich publikacją miasto będzie ustalać ze wspólnotą lub spółdzielnią mieszkaniową czy wyrazi zgodę na udzielenie zezwolenia na sprzedaż alkoholu w danym lokalu.
Komunikat klubokawiarni skierowany do ich gości
Kodeks dobrych praktyk dotyczący funkcjonowania klubokawiarni
Tak Grzegorz Lewandowski opisywał problem w 2012 roku:
PAP/b
Grzegorz Lewandowski
Źródło zdjęcia głównego: straż miejska