Koleje Mazowieckie idą na duże zakupy. Pociągi policzą pasażerów

Dariusz Grajda o systemie zliczania pasażerów
Źródło: KM
Koleje Mazowieckie uruchamiają System Automatycznego Zliczania Pasażerów. Zamontowano specjalne urządzenia w 69 pojazdach. Ale to nie koniec inwestycji spółki. Kolejarze ogłosili, że zamierzają kupić 71 nowych pociągów i wybudować nową halę.

- Chcemy poznać szczegółowe preferencje naszych podróżnych. Dzięki systemom liczącym będziemy mieli wiedzę o tym jak rozkładają się potoki pasażerskie, jakie odcinki na danej trasie cieszą się największym zainteresowaniem, na których stacjach jest największa wymiana pasażerów, w jakie dni najczęściej korzystają oni z połączeń - powiedział cytowany w komunikacie Dariusz Grajda, członek zarządu KM.

- Ta wiedza pozwoli nam lepiej dopasować się do oczekiwań pasażerów - dodał.

Za pomocą GPS

Oprócz zasadniczej funkcji zliczania podróżnych urządzenia posiadają aplikację umożliwiającą współpracę z innymi systemami liczącymi, a przez to możliwość tworzenia zintegrowanych raportów zbiorczych dla konkretnego pociągu, stacji czy linii.

System identyfikuje stacje i przystanki za pomocą GPS. Czujniki zamontowane nad drzwiami na zasadach przecięcia podwójnej wiązki świetlnej określają kierunek przemieszczania się podróżnych oraz ich liczbę. Wyniki z każdych drzwi przekazywane są do komputera pokładowego, a ten przekazuje dane do serwera spółki. Tu dane są przetwarzane w jeden raport dla stacji.

Kolejne zatrzymania i kolejne raporty stacyjne tworzą raport dla pociągu. Następnie raporty z pociągów tworzą raporty dobowe dla linii, a te tworzą raporty dla linii w interesującym przedziale czasowym (tygodniowe, miesięczne, kwartalne, roczne). W System Automatycznego Zliczania Pasażerów firmy Dilax są wyposażone pojazdy ER 75 "Flirt" oraz wagony piętrowe zarówno firmy Bombardier, jak i PESA.

Z klimatyzacją

Koleje Mazowieckie zapowiedziały także duże zakupy. Spółka ogłosiła przetarg na dostawę 71 nowych pociągów. Szacują, że kontrakt jest warty ponad 2,2 miliarda złotych. Do 2022 roku 39 pojazdów typu ezt z floty mazowieckiej spółki ma zostać wycofanych. Dlatego potrzebne będą nowe.

- Pozyskanie nowych pojazdów przełoży się także na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów po Mazowszu. Będziemy mogli również zwiększyć zestawienie pociągów, a równocześnie zapewnić większą rezerwę taborową, co wpłynie pozytywnie na realizację rozkładu jazdy pociągów - zapowiedział Czesław Sulima, członek zarządu KM.

Nowe pociągi mają być klimatyzowane, monitorowane, wyposażone w platformę dla niepełnosprawnych, toalety, monitoring i internet.

Będzie nowa hala

Koleje szukają też partnera prywatnego na budowę hali napraw w Sochaczewie. Wszystko dlatego, że brakuje miejsca, w którym można utrzymywać i naprawiać pojazdy. Umowa ma zostać zawarta na 20 lat.

Szacunkowa wartość inwestycji wyniesie ponad 1,3 mld zł netto. Rozpoczęcie budowy hali w Sochaczewie planowane jest w drugiej połowie 2018 r., a zakończenie w 2020 r.

Koncepcja hali
Koncepcja hali
Źródło: KM

PAP/ran/b

Czytaj także: