Mimo że większość przewoźników odnotowała wzrost liczby pasażerów, trzy największe warszawskie kolejowe spółki odnotowały spadek.
Według portalu rynkek-kolejowy.pl, w 2016 roku SKM Warszawa wykonała 353 mln pociągokilometrów, co oznacza 1,86-procentowy udział w rynku. W porównaniu z 2015 odnotowano spadek udziałów o 5,9 procent. Szybka Kolej Miejska też przewiozła mniej pasażerów. Rok temu było to 23,8 mln podróżnych, zaś dwa lata temu – 25,3 mln.
Jak obliczył portal, udział SKM Warszawa pod względem liczby pasażerów rok do roku zmalał z poziomu 9,03 proc. do 8,14 proc.
Największy spadek odnotowały jednak Koleje Mazowieckie - ponad 2,4 miliona pasażerów. Najmniej podróżnych z warszawskich przewoźników straciła WKD. Do "wukadki", w porównaniu z 2015 wsiadło 770 tysięcy osób mniej.
Spadek przez remonty
W rozmowie z portalem rzeczniczka prasowa SKM tłumaczy, że spadek spowodowany jest zwiększeniem liczby kursów Kolei Mazowieckich, a także remontami torów.
- W przypadku linii S2 można to zjawisko tłumaczyć polepszeniem oferty Kolei Mazowieckich pod kątem dodatkowych połączeń w godzinach szczytu z i do stacji Warszawa Rembertów - przekonuje Magdalena Lerczak.
- W przypadku linii S9 kluczowe znaczenie miał zapewne fakt, że zamknięcia torowe na szlaku z Warszawy Gdańskiej do Warszawy Pragi, skutkujące ograniczeniami w ruchu pociągów, miały miejsce dopiero od połowy roku 2015, a w roku 2016 trwały już przez cały rok - dodała w rozmowie z Rynkiem Kolejowym.
Podobne tłumaczenie przedstawia rzecznik Kolei Mazowieckich. - Ubytek podróżnych, który zdarzył się nam po raz pierwszy w historii, to przede wszystkim efekt szeroko zakrojonych prac remontowo-modernizacyjnych - stwierdziła rzecznik KM Donata Nowakowska w rozmowie z radiem eska.
W 2017 roku planowane są kolejne remonty torów:
Remont linii obwodowej
md/r
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Szmelter/ tvnwarszawa.pl