Od 1 września uczniowie podstawówek i gimnazjów będą mogli jeździć komunikacją miejską za darmo – taką decyzję podjęli w czwartek radni miasta.
Radni zdecydowali o zmianie w taryfie biletowej w czwartek podczas obrad Rady Warszawy. Wcześniej odbyła się dyskusja.
Także dla dzieci starszych?
Dyrektor Biura Polityki Mobilności i Transportu przekonywał, że uchwała obejmie szkoły publiczne i niepubliczne.
Sprecyzował, że z ulgi mogą korzystać także dzieci dojeżdżające do warszawskich szkół lub w przeciwnym kierunku. - Dzieci mieszkające w Warszawie i jeżdżące do szkoły w Konstancinie mają do tego prawo. Mieszkające w Konstancinie i jeżdżące do Warszawy - także - mówił Mieczysław Reksnis.
Padały też pytania, czy nie warto rozszerzyć tej opcji na licea. Ewa Malinowska-Grupińska, przewodnicząca rady miasta (PO) zapewniła, że jest za rozszerzeniem przywileju na dzieci starsze. Jej zdaniem trzeba najpierw zobaczyć, ile w praktyce będzie kosztowała darmowa komunikacja dla szkół podstawowych i gimnazjów. Z kolei Piotr Guział zaproponował "mocno zryczałtowaną" komunikację miejską dla studentów.
Ostatecznie radni byli za wprowadzeniem darmowej komunikacji dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów.
Karta Ucznia
Zmiany zaczną obowiązywać od 1 września. Bezpłatnie z komunikacji miejskiej będą mogli skorzystać uczniowie podstawówek i gimnazjów (mają działać jeszcze przed dwa lata). Będą podróżować na podstawie Karty Ucznia. Karta nie obejmuje dzieci w klasach "zero". Jak czytamy na stronie ZTM: "dzieci od urodzenia do 30 września w roku kalendarzowym, w którym kończą 7 lat korzystają z bezpłatnych przejazdów".
Wnioski o wydanie karty szkoły prześlą do Zarządu Transportu Miejskiego. Uczniowie mieszkający w Warszawie, a uczący się w innych miejscowościach, będą mogli wyrobić kartę w każdym Punkcie Obsługi Pasażerów ZTM. Uprawnienia będą wgrywane na okres nie dłuższy niż 4 lata. Jak już pisaliśmy, niektórzy rodzice skarżą się, że niejasne są zasady wyrabiania nowych kart. Zarząd Transportu Miejskiego wyjaśniał, że wnioski można składać tylko pisemnie do 19 kwietnia. Ale będzie też możliwość ich dosłania w trakcie roku szkolnego.
Jak poinformowała na konferencji prasowej prezydent Warszawy Hanna Gronkiewicz-Waltz, z programu będzie mogło skorzystać 151 tys. uczniów z ponad 550 szkół.
- Tylko 30 proc. z tych uczniów jeździ komunikacją miejską, reszta chodzi do szkół pieszo, jeśli ma możliwość, albo jest podwożona przez rodziców - powiedziała.
Stołeczny ratusz policzył, że wprowadzenie programu będzie kosztowało 12 mln złotych. - Od jego uruchomienia będziemy ustalać, na ile nasze szacunki był słuszne. My nie dopłacamy do tych biletów. Policzyliśmy, ile nie zarobimy, a więc te dzieci, które dotąd płaciły za ulgowe bilety - dodała Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.
Urzędnicy wyjaśniali także kwestie, dlaczego przejazdy uczniów nie mogą odbywać się na podstawie legitymacji szkolnych.
- Karta potrzebna jest chociażby do tego, aby dzieci mogły się swobodnie przemieszczać w metrze. Po drugie to będzie także Karta Warszawiaka, więc dzieci będą mogły korzystać również z innych ulg do kina, OSiR-ów, itp. - tłumaczyła Renata Kaznowska.
Dodała, że karta będzie personalizowana maksymalnie na cztery lata. - Przykładowo, jeśli komuś zostało dwa lata nauki, to będzie miał ją personalizowaną na dwa lata - precyzowała wiceprezydent Warszawy.
ran,skw/b,ec