Jak pojadą autobusy po oddaniu stacji II linii metra na Targówku? Lokalny serwis poinformował, że większość pojedzie skróconą trasą tylko do Trockiej. Ta informacja wzburzyła mieszkańców prawobrzeżnej Warszawy. Zarząd Transportu Miejskiego uspokaja: To wybiórcze streszczenie – mówi Tomasz Kunert rzecznik ZTM.
W poniedziałek w lokalnym serwisie internetowym pojawiła się informacja o zmianach, jakie mają czekać sieć komunikacji miejskiej po budowie metra na Targówku. Autor powołał się na opracowanie Biura Projektowo-Konsultingowego TransEko, które powstało na polecenie miasta.
Według tej koncepcji, większość tras autobusów obsługujących Targówek miałaby zostać skrócona do metra na Trockiej. Chodzi o linie z Marek (140 i 340), z Ząbek (345), Radzymina (718), z osiedla Derby na Białołęce ( 527 i E-7). Bezpośrednio do metra pojechałaby też linia 212 jadąca z placu Hallera przez rondo Żaba, Kołową, Ossowskiego i Pratulińską.
Pasażerów do podziemnej kolejki przywiozłyby też dwie nowe linie: z osiedli przy Łodygowej, przez wschodnią część Zacisza ulicami Potulicką, Tużycką i Tarnogórską oraz z Brzezin przez Białołęcką albo z Bródna Podgrodzia przez Krasnobrodzką, Kowalskiego, Malborską i Wincentego.
Z rozkładu miałyby wypaść linie: 160 oraz 162.
Inną trasę miałoby mieć 169 - z Bródna na Dworzec Wschodni. Mogłoby też pojechać obok stacji Szwedzka lub Trocka, w później Radzymińską i Targową.
Mieszkańców Białołęki do metra podwiozłaby też linia 120, której trasa również miałaby być zmieniona.
Jedynie trzy trasy autobusowe pozostałyby w niezmienionym kształcie: 190, 199 i 512.
ZTM uspokaja
Zarząd Transportu Miejskiego opublikował komunikat, w którym uspokaja mieszkańców.
- Przedstawione przez lokalne media trasy autobusów zaczerpnięto ze streszczenia opracowania Biura Projektowo-Konsultingowego – mówi Tomasz Kunert rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego.
Jak dalej precyzuje, są to propozycje zmian w organizacji ruchu i tras komunikacji miejskiej na czas budowy kolejnego odcinka II linii metra ( na Bródno-red. ), które – zdaniem autorów – pozwolą zmniejszyć uciążliwości komunikacyjne dla mieszkańców po zajęciu ważnych ciągów komunikacyjnych w dzielnicy. - Nie są to plany organizacji komunikacji miejskiej po budowie metra – tłumaczy Kunert.
Będą konsultacje
Rzecznik ZTM zapewnia też, że tak duże zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej nie zostaną wprowadzone bez zgody mieszkańców, a prace nad docelowym projektem już się rozpoczęły. Szczegółów zdradzać jednak nie chce.
Pytany o termin konsultacji społecznych odpowiada, że prawdopodobnie zostaną przeprowadzone jesienią.
Metro na Targówek
Zakończenie prac trzech stacji na Targówek zaplanowano na maj 2019 roku.
Warszawskie metro ma dwie linie. Pierwsza łączy Kabaty z Młocinami. Druga ma jedynie odcinek centralny. Można nią przejechać z ronda Daszyńskiego na pl. Wileński. Teraz powstają jej kolejne odcinki - zachodni na Wolę i Bemowo oraz wschodni na Targówek. Wartość tej inwestycji to 3,5 mld zł, z czego niemal 2 mld zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Powstają trzy stacje na odcinku wschodnio-północnym i dwie na odcinku zachodnim, zakupiono też 17 pociągów.
Pierwszą linią metra, która w całości działa od października 2008 roku, jeździ codziennie około 500 tys. pasażerów. Pociągi na centralnym odcinku II linii metra rozpoczęły kursowanie w marcu 2015 r. i dziś przewożą ponad 140 tys. pasażerów dziennie.
kz
Źródło zdjęcia głównego: Metro Warszawskie