To był jeden z najbardziej obskurnych dworców w Warszawie. Blaszane budy zamiast kiosków, smród i zalegający od dziesięcioleci brud. Tak było. A jak jest? Szkło, aluminium i granit. Wyremontowany za 60 mln zł nowy budynek w niczym nie przypomina dawnego dworca.
Zamykany na noc
- Największe zmiany to przesuniecie kas w głąb budynku. To pozwoliło na stworzenie w łatwy sposób możliwości zamykania części dworca na noc. Pojawiły się dwie nowe klatki schodowe, całkowicie wymienione zostały instalacje – mówi kierownik budowy Wojciech Szpotowicz ze Starbagu.
Klimatyzowane wnętrza
Wykonawca wymienił m.in. instalacje grzewcze i wentylacyjne sprawią, że w zimę dworzec będzie dobrze ogrzewany. Natomiast latem, pasażerowie będą mogli oczekiwać w klimatyzowanych wnętrzach poczekalni. Również oświetlenie doczekało się modernizacji. W większości dworzec będzie oświetlony światłem ledowym.
Zupełnie inaczej będzie wyglądała część komercyjna. Po obskurnych budach nie ma już śladu. Zastąpią je szklano- aluminiowe kioski. – Powierzchnia komercyjna będzie urządzana sukcesywnie. Nie wszystkie kioski będą czynne w chwili otwarcia dworca – zastrzega Łukasz Kurpiewski, rzecznik Grupy PKP.
Dworzec Wschodni
W podziemiach supermarket
Po raz pierwszy zostały również udostępnione podziemia stacji. – Najprawdopodobniej znajdzie się tu wielkopowierzchniowy sklep spożywczy. Więcej szczegółów nie mogę zdradzić, bo wciąż trwają negocjacje – mówi Kurpiewski.
Przyjazny niepełnosprawnym
Wreszcie pojawiły się windy. Jest ich sześć (przed remontem nie było żadnej). Nowym elementem jest też poczekalnia dla pasażerów z biletami I klasy. Dworzec ma być również znacznie bezpieczniejszy dzięki zainstalowaniu 100 kamer monitoringu.
Perony tylko umyte
Całość ma być oddana podróżnym pod koniec maja. W samym dworcu pozostał jeszcze do zainstalowania m.in. elektroniczny system informacji pasażerskiej. Niestety, remontu nie doczekały się perony dworca, które będą jedynie oczyszczone i pomalowane.
mjc//ec