Blisko 150 wniosków z prośbą o pokrycie kosztów izolacji akustycznej w domach, lub wykup nieruchomości z powodu utraty ich wartości, wpłynęło do władz warszawskiego Lotniska Chopina od okolicznych mieszkańców - poinformował PAP dyrektor portu Michał Marzec.
Chodzi o utworzony w sierpniu ub.r. Obszar Ograniczonego Użytkowania (OOU) wokół lotniska Chopina. Sejmik Województwa Mazowieckiego podjął wtedy uchwałę o ustanowieniu takiego obszaru.
Zgodnie z nią mieszkańcy okolicznych dzielnic i gmin - m.in. Ursusa, Ursynowa, Ochoty, Włoch, Piaseczna, Raszyna i Michałowic, mogą składać wnioski do władz lotniska m.in. z prośbą o wykonanie izolacji akustycznych w ich mieszkaniach, domach.
Pieniądze tylko w trzech przypadkach
- Wpłynęło do nas ok. 150 wniosków od mieszkańców z prośbą zarówno o izolację akustyczną, jak i o pokrycie zmniejszenia wartości nieruchomości - powiedział w rozmowie z PAP Michał Marzec, dyrektor portu.
Wyjaśnił, że podmiot zarządzający portem nie jest zobowiązany do wypłacania odszkodowań za hałas spowodowany przez funkcjonowanie lotniska. - Mamy prawo wypłacić pieniądze w trzech przypadkach: pokrycia kosztów inwestycji antyhałasowych, wyrównania straty wartości nieruchomości i ostatni, kiedy zdecydujemy się na wykup nieruchomości - powiedział.
Jak to działa?
Po otrzymaniu odpowiedniego wniosku lotnisko zleca ekspertyzę w celu określenia, czy w danym obiekcie przekroczone są dopuszczalne normy hałasu i na jej podstawie określa rodzaj izolacji akustycznych, jakie należy zastosować. Koszty realizacji tej inwestycji ponosi lotnisko.
- W tym roku na te cele w budżecie zarezerwowaliśmy ok. 25 mln zł. Na razie jeszcze żadnych wydatków nie ponieśliśmy. Ale procedury się toczą i pierwsze wnioski zostaną sfinansowane w przeciągu kilku najbliższych tygodni - powiedział Marzec.
Wnioski można składać przez dwa lata od wejścia w życie uchwały o Obszarze Ograniczonego Użytkowania, czyli do 3 sierpnia 2013 r.
PAP/bf//ec