Budowa tuneli na Trasie Armii Krajowej idzie pełną parą. Szklano-stalową konstrukcję, która ma chronić okolicznych mieszkańców przed hałasem, widzieliśmy z lotu ptaka. Robi wrażenie, ale nie będzie tania. Koszt wszystkich zabezpieczeń akustycznych wyniesie 120 milionów złotych.
- Jest to nowatorska konstrukcja, która bardzo dobrze zabezpiecza przed hałasem. Redukuje go do poziomu 56 decybeli - chwali inwestycję Jan Sokołowski, inżynier rezydent mostowy wykonawcy, firmy ZBM Inwestor zastępczy.
Do montażu tuneli wykorzystanych zostanie w sumie ponad tysiąc ton stali i około 26 tysiące metrów kwadratowych szkła hartowanego z huty w Sandomierzu. Przy inwestycji pomyślano także o... zwierzętach.
- Półtunele posiadają system odprowadzenia wód opadowych. Szyby mają ponadto niebieskie paski, które służą jako ostrzeżenie dla ptaków - opisuje Henryk Misiewicz, kierownik budowy.
Stal i szkło za grube miliony
Obecnie tunele budowane są na jezdni północnej (jadąc z Marek w kierunku Bemowa). Po przerzuceniu na nią ruchu, drogowcy wybudują bliźniaczą konstrukcję nad jezdnią południową (w przeciwnym kierunku).
- Oba półtunele między ulicami Mickiewicza a Gwiaździstą będą mieć po 650 metrów długości, a ich koszt wyniesie 93 mln złotych - mówi Tomasz Kwieciński z oddziału ds. inwestycji w warszawskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W najwyższym miejscu ekrany osiągają wysokość 10 metrów.
Na pytanie czy budowa półtuneli jest konieczna, drogowcy odpowiadają, że wynika to z przepisów. - Wszystkie te elementy, które budujemy związane z ochroną akustyczną środowiska wynikają wprost z raportu oddziaływania na środowisko, jak również z decyzji administracyjnych wydanych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska i Mazowiecki Urząd Wojewódzki - tłumaczy Kwieciński. W kwietniu pytaliśmy ekspertów o sens ich budowania.
Ekrany na trasie
Jak informują drogowcy, cała trasa, poza mostem, objęta jest ochroną akustyczną. Złożą się na nią nie tylko opisywane półtunele, ale także ekrany proste (o wysokości od 4 do 8 metrów) oraz łukowe (od 3 do 8 metrów).
- Całość zabezpieczeń akustycznych na tym odcinku trasy to jest około 120 milionów złotych - mówi Kwieciński.
Inwestycja w liczbach
W ramach całego kontraktu, za ponad 796 milionów złotych przebudowany zostanie 4,6-kilometrowy odcinek trasy wraz z mostem.
Inwestycja obejmuje między innymi zburzenie i odbudowanie 16 obiektów inżynierskich - między innymi 7 wiaduktów, 6 estakad. Do przebudowy zostanie wykorzystanych 8255 ton stali zbrojeniowej.
Wyremontowanych zostanie 29 obiektów - między innymi 11 wiaduktów, 9 estakad i 6 kładek i przejść dla pieszych. Powstanie 14 nowych obiektów, takich jak ekrany akustyczne czy nowy wjazd na Trasę AK z ul. Marymonckiej, w kierunku Poznania.
W ramach inwestycji most Grota-Roweckiego zostanie poszerzony o 19 metrów, do 10 pasów ruchu (po pięć w każdym kierunku).
Przy budowie pracuje średnio 900 osób, 520 pracowników fizycznych, 260 operatorów maszyn i 120 pracowników umysłowych.
Otwierają następną łącznicę
Na początku sierpnia, drogowcy otworzą kolejną łącznicę. 18 lipca wykonawca przebudowy trasy złożył wniosek o pozwolenie na jej użytkowanie. Chodzi o zjazd z trasy jadąc od Poznania na Wisłostradę w kierunku centrum.
Po roku od rozpoczęcia prac (umowa została podpisana w lipcu 2013 roku) zaawansowanie robót wynosi 36 procent.
Jak zapewniają drogowcy inwestycja nie ma opóźnień. Zakończenie prac przy ekranach akustycznych, jak również przy całej przebudowie jezdni północnej planowane jest na przełomie września i października.
Termin zakończenia wszystkich prac to październik 2015.
su/b