Veturilo w nowej odsłonie jest dostępne dla użytkowników od 1 marca. Rowery, które w tym sezonie wyjeżdżają na stołeczne ulice, to fabrycznie nowe maszyny, a 10 procent całej floty ma wspomaganie elektryczne. Nowe są także strona internetowa i aplikacja mobilna. Same stacje również wyglądają inaczej niż dotychczas. Wszystko to ma związek z odświeżonymi zasadami funkcjonowania systemu. Przy stacjach pojawiły się słupy informacyjne, które zastępują znane z wcześniejszych lat terminale. Bezpowrotnie zniknęły niewygodne elektrozamki, do których trzeba było w poprzednich latach wprowadzać rowery. Ich miejsce zajęła blokada typu "o-lock", która jest wbudowana w tylne koło każdego roweru. Zamek ten posiada również funkcję umożliwiającą bezpieczny postój bez kończenia wypożyczenia.
Więcej wypożyczeń niż rok temu
Jak informuje stołeczny ratusz, w dzień inauguracji systemu w nowej odsłonie, zanotowano 7181 wypożyczeń. "Była to trzecia najlepsza inauguracja od początku istnienia Veturilo, a więc aż do 2012 r. W całym marcu liczba ta to dokładnie 272 233. Od początku marca w Veturilo zarejestrowało się ponad 44 tysiące osób" - wylicza w komunikacie stołeczny ratusz. Dla porównania w marcu ubiegłego roku miejskie rowery wypożyczono około 261 tys. razy.
Ratusz zwraca uwagę, że około 20 procent wszystkich wypożyczeń w marcu stanowiły rowery elektryczne, których w systemie jest zaledwie 300. Przez cały miesiąc wypożyczono je w sumie 54,7 tys. razy.
Od tego sezonu nie ma konieczności zwracania rowerów na stacjach. Jednoślady można zostawiać w oznaczonych na mapie "strefach zwrotu" przy stojakach. Z raportu wynika, że takie zwroty stanowiły nieco ponad siedem procent. "Wiąże się to z dodatkową opłatą 15 zł. Ale za odprowadzenie roweru na stację (np. wypożyczenie go w strefie i zwrot w stacji) użytkownik otrzymuje bonus 5 zł" - przypomina ratusz. Takich bonusów rozdano w sumie 8612.
Na uczelnię i do metra
Ratusz wylicza, że system ruszał w tym roku ze 300 stacjami i flotą 3030 rowerów. "W ciągu miesiąca dołączyło do nich 8 kolejnych stacji, a liczba rowerów zwiększyła się do 3 115. Partnerzy prywatni projektu – przede wszystkim parki biurowe i centra handlowe – sfinansowali siedem stacji. Z początkiem kwietnia w Rembertowie uruchomiona została też pierwsza dodatkowa stacja sfinansowana przez urząd dzielnicy. Liczba stacji sponsorskich oraz dzielnicowych będzie jeszcze rosnąć przez wiosnę" - zaznacza urząd miasta. Przygotowywane są kolejne wypożyczalnie na terenie Mokotowa, Włoch, Ursynowa i Ochoty.
Urzędnicy wyliczają, że najwięcej wypożyczeń było w Śródmieściu – aż 65 tys. – bo tam sieć stacji jest najgęstsza. Kolejne dzielnice to Wola – 36 tys., Ochota – 27 tys. Mokotów – 26 tys., Praga Płd. – 17 tys., Praga Płn. – 14 tys. oraz Ursynów – 11 tys.
Ratusz wskazał też najpopularniejsze trasy przejazdów pomiędzy stacjami. Ich lokalizacja wskazuje, że liczną grupą korzystającą z rowerów są studenci. Najczęściej rower służy do transportu między uczelniami a stacjami metra lub tramwajem. Najpopularniejsze rowerowe połączenia to: trasa od Niepodległości/Batorego do Banacha/UW, z UKSW/Marymoncka do Dewajtis, z Metra Ursynów do Jastrzębowskiego/SGGW, połączenie ul. Heroldów z metrem Młociny oraz dojazdy z ul. Stryjeńskich do metra Natolin i Kabaty.
Cennik Veturilo
W tym sezonie ceny za wypożyczenie Veturilo pozostały bez zmian.
Wypożyczenie rowerów tradycyjnych – cennik:
1-20 minut - 0 zł 21-60 minut - 1 zł Druga godzina - 3 zł Trzecia godzina - 5 zł Czwarta i każda następna godzina - 7 zł
Cennik obejmuje standardowe rowery miejskie oraz tandemy, czyli rowery dwuosobowe.
Wypożyczenie rowerów ze wspomaganiem elektrycznym – cennik:
1-20 minut - 0 zł 21-60 minut - 6 zł Druga i każda następna godzina - 14 zł W odróżnieniu od poprzednich edycji Veturilo teraz rowery elektryczne będzie można zostawiać w dowolnej stacji.
Autorka/Autor: dg/gp
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa