Umowa na projekt trasy tramwajowej na Zieloną Białołękę została podpisana we wrześniu ubiegłego roku. Projektuje ją firma Voessing Polska. Wartość umowy wyniosła nieco ponad 25 milionów złotych brutto.
Bez odcinka dla autobusów
W ramach prac projektowych firma zobowiązana została do przygotowania różnych wariantów nowej trasy. Tramwaje Warszawskie właśnie wybrały ten, który będzie realizowany. Pierwsza poinformowała o tym w poniedziałek "Gazeta Stołeczna".
- Przygotowane warianty różniły się powiązaniem z komunikacją autobusową. Niektóre z nich zakładały wspólne odcinki. Ze względów środowiskowych, czyli oddziaływania trasy na otoczenie, jak i terminowych wybraliśmy wariant, który zakłada wybudowanie w całości wydzielonej trasy tramwajowej - wyjaśnia w rozmowie z tvnwarszawa.pl Witold Urbanowicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich. - Jednocześnie, jeśli będzie taka potrzeba, do jazdy autobusów zostanie dostosowany wiadukt nad Trasą S8 - zastrzega.
Trasa będzie miała prawie 6,5 kilometra długości. Rozpocznie się na Targówku przy skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej, gdzie będzie się łączyć z istniejącą siecią tramwajową. Dalej torowisko będzie prowadzić w ciągu ulic: św. Wincentego i Głębockiej. Następnie kilometrową estakadą przejdzie nad trasą S8 i rondem Małej Brzozy. Ostatni odcinek będzie biegł w rezerwie terenowej aż do Szkoły Podstawowej numer 112 przy ulicy Zaułek, gdzie znajdzie się pętla autobusowo-tramwajowa.
Taki przebieg pozwoli na połączenie Zielonej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza. Tramwaje będą mogły kursować nawet co 2-3 minuty. Czas przewidywanego przejazdu z pętli do stacji metra przy Kondratowicza wyniesie około 15 minut, a do Dworca Wileńskiego około 30 minut.
Nowa ulica z drogą rowerową
W ramach inwestycji tramwajowej ma powstać również droga ze ścieżką rowerową. - Zaprojektujemy drogę w rezerwie terenu pod trasę Olszynki Grochowskiej na odcinku od ronda Małej Brzozy do skrzyżowania ulic Berensona i Kąty Grodziskie - mówi Urbanowicz.
W umowie na projekt wykonawca został zobowiązany do opracowania dokumentów wymaganych przy pozyskiwaniu decyzji pozwalających na rozpoczęcie budowy, w tym raport ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko. To powinno nieco przyspieszyć inwestycję. Firma, która zbuduje tramwaj, dysponując kompletem uzgodnień z właścicielami podziemnych sieci i zarządcami dróg, będzie mogła wcześniej rozpocząć budowę.
Przetarg na wybór wykonawcy inwestycji tramwajarze przewidują na 2027 roku. Budowa linii, po zabezpieczeniu środków, jest przewidywana na lata 2028-2030.
Tramwaj obiecywany od lat
Dyskusja o linii tramwajowej na Zieloną Białołękę trwa od kilkunastu lat. Pierwsza poważna deklaracja padła w 2016 roku. Urzędnicy wskazywali wówczas, że w 2017 roku rozpoczną się prace koncepcyjne. W latach 2019-20 miało zacząć się projektowanie. Wtedy też planowano ogłoszenie przetargu na budowę. Start prac przewidywano na 2021 rok.
Jak przekonywał ratusz, przeciągające się przygotowania były skutkiem długiego oczekiwania na decyzję środowiskową. Urząd złożył wniosek o jej wydanie w lipcu 2020 roku. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska uzgodnienia wydała dopiero trzy lata później.
Autorka/Autor: dg/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie