Kolorowe panele na nowych stacjach metra. "Rozbudzają wyobraźnię"

Panel sufitu
"Świętujemy połączenia Targówka z Bemowem" (nagranie archiwalne)
Źródło: TVN24
Kolorowe panele na ścianie i na suficie. Na nowych stacjach drugiej linii metra - Ulrychów i Bemowo - trwają prace wykończeniowe. Na razie zamontowano próbne modele wystroju, który pasażerowie będą mogli zobaczyć po zakończeniu budowy, czyli w przyszłym roku.

- Próbne panele pojawiły się na stacjach wprawdzie na kilka dni, jako próbka i odwzorowanie materiału przedstawionego przez projektanta, jednak rozbudzają wyobraźnię i pokazują elementy docelowe stacji - przekazała rzeczniczka Metra Warszawskiego Anna Bartoń.

Jak dodała, strop stacji pokryją kasetony akustyczne. - Skośne względem osi peronu na stacji Bemowo i równoległe do osi peronu na stacji Ulrychów. Ściany zatorowe pokryte zostaną blachą kortenowską (Bemowo) i z patynowanej miedzi (Ulrychów). Elementami charakterystycznymi będą szklane, podświetlane słupy w rejonie wyjść z peronów - opisała rzeczniczka.

Oprócz paneli, na stacjach montowane są schody ruchome i wyposażenie szybów windowych. Układane są kolejne metry posadzek na poziomie antresoli i peronu. Niemal gotowe są już słupy peronowe. Przybywa też tras kablowych na ścianie zatorowej stacji i w tunelach.

Anna Bartoń przypomniała, że autorem koncepcji wystroju stacji na budowanym obecnie odcinku zachodnim jest Andrzej M. Chołdzyński. - To projektant znany z takich realizacji jak wystrój stacji Plac Wilsona, stacji odcinka bielańskiego linii M1 oraz odcinka centralnego linii M2 - wskazała.

Postęp prac na drugiej linii metra

Pod koniec maja stołeczny ratusz informował o postępach na budowie drugiej linii metra. "Wykańczane stacje Bemowo i Ulrychów to łącznie 11 500 metrów kwadratowych murów do tynkowania, ponad 6500 metrów kwadratowych płytek ceramicznych do ułożenia w pomieszczeniach technicznych oraz około 10 500 metrów kwadratowych posadzek kamiennych w przejściach podziemnych i na peronach" - wyliczali urzędnicy.

Prace trwają też w tunelach metra, a na powierzchni przebudowywane jest skrzyżowane ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Montowane jest torowisko tramwajowe. Postęp widoczny jest także na praskim odcinku drugiej linii metra, gdzie dobiega końca budowa torowiska pomiędzy stacjami Bródno i Kondratowicza.

Pięć stacji w budowie, trzy projektowane

Druga linia metra łącząca Bemowo z Targówkiem będzie liczyć w sumie 21 stacji. Funkcjonuje odcinek liczący 13 stacji łączący Wolę z Targówkiem. Trwa również budowa nowych stacji na Bródnie i na Bemowie. Na lewym i prawym brzegu powstanie pięć nowych stacji: Zacisze, Kondratowicza i Bródno (cztery kilometry torów) oraz Ulrychów i Bemowo. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwsi pasażerowie mają z nich skorzystać w drugiej połowie 2022 roku (dwa i pół kilometra torów). Trzy ostatnie stacje (Lazurowa, Chrzanów, Karolin) są w fazie projektowej.

Pandemia COVID-19 spowodowała opóźnienia na budowie. Część pracowników w związku z zakażeniami koronawirusem nie mogła obsługiwać tarcz TBM.

Rozbudowa drugiej linii metra
Rozbudowa drugiej linii metra
Źródło: tvnwarszawa.pl
Czytaj także: