Jest ostatnie pozwolenie na budowę drugiej linii metra, ale nie ma pieniędzy. Ratusz negocjuje z wykonawcą

Tak ma wyglądać stacja Karolin
Rafał Trzaskowski o budowie ostatniego odcinka drugiej linii metra
Źródło: TVN24
Jest komplet pozwoleń na budowę ostatniego odcinka drugiej linii metra na Bemowie ze stacją techniczno-postojową. Problemem są jednak pieniądze na realizację inwestycji. Urzędnicy spotkają się w tej sprawie właścicielem Gülermak, który przylatuje do Warszawy z Turcji.

Wojewoda zatwierdził projekt budowlany i wydał ostatnie pozwolenie na budowę odcinka zachodniego II od szlaku za stacją Powstańców Śląskich do Stacji Techniczno-Postojowej (STP) Mory wraz z samą stacją. Pozwolenie dotyczy budowy stacji oraz budowy tunelu / rampy wjazdowej wraz z urządzeniami budowlanymi, budowy i przebudowy infrastruktury technicznej i obiektów towarzyszących oraz przebudowy sieci uzbrojenia terenu, instalacji zewnętrznych, dróg i układu drogowego wynikającego z budowy STP Mory, na terenie dzielnicy Bemowo.

"Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności" - poinformował w komunikacie wojewoda.

Uzgodnienia z konserwatorem zabytków i spotkanie z właścicielem Gülermak

W związku z tym, że na obszarze planowanej inwestycji występują obiekty wpisane do Gminnej Ewidencji Zabytków, wojewoda wystąpił do mazowieckiego wojewódzkiego konserwatora zabytków o konsultację. "Postanowieniem z 29 września 2022 r. konserwator uzgodnił przedmiotową inwestycję" - przekazał wojewoda.

We wrześniu wojewoda wydał pozwolenia na budowę wentylatorni wzdłuż ulicy Coopera oraz elementów STP Mory. W ostatnich miesiącach zgodził się też na budowę trzech początkowych stacji zachodniego odcinka drugiej linii metra, czyli stacji Karolin, Chrzanów i Lazurowa.

Wizualizacja okolic planowanej stacji Lazurowa
Wizualizacja okolic planowanej stacji Lazurowa
Źródło: UM Warszawa

Jak informuje jednak "Gazeta Stołeczna", mimo kompletu pozwoleń, miastu brakuje pieniędzy na dokończenie inwestycji, a negocjacje w tej sprawie między urzędnikami a wykonawcą - firmą Gülermak - utknęły. Dlatego na środę, 12 października zaplanowano w ratuszu spotkanie przedstawicieli miasta z właścicielem firmy. Kemal Tahir Güleryüz spotka się z wiceprezydentem Warszawy Michałem Olszewskim. Mają rozmawiać o dokończeniu budowy metra i wysokości dofinansowania. Wykonawca zwraca bowiem uwagę, że ceny materiałów poszły w górę, a kwota zapisana w umowie nijak ma się do dzisiejszych realiów.

Druga linia metra połączy Bemowo z Bródnem

W dzielnicy pierwszy przystanek metra otwarto 30 czerwca. Stacja Bemowo położona jest w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich przy dzielnicowym ratuszu. Tego samego dnia otwarto sąsiednią stację Ulrychów w ciągu ulicy Górczewskiej na Woli.

28 września otwarto bródnowski odcinek II linii metra. Obejmuje on stacje: Zacisze – pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, Kondratowicza – przy skrzyżowaniu ulic Malborskiej i Kondratowicza oraz Bródno – przy skrzyżowaniu ulic Kondratowicza i Rembielińskiej.

II linia metra połączy Bemowo z Bródnem i liczyć będzie 21 stacji.

Czytaj także: