Od premiera polskiego rządu, poprzez MSZ, MON, wojsko, skończywszy na Federacji Rosyjskiej - w raporcie komisji Jerzego Millera na sześciu stronach znalazło się 45 zaleceń skierowanych aż do 15 różnych instytucji. Ich wprowadzenie zdaniem członków komisji pozwoli uniknąć wypadków takich, jak katastrofa pod Smoleńskiem. Najwięcej zaleceń skierowanych zostało do Dowódcy Sił Powietrznych.
Wszystkie zalecenia profilaktyczne, zawarte w raporcie końcowym komisji Jerzego Millera przedstawił podczas piątkowej prezentacji jej zastępca płk Mirosław Grochowski. Adresatami zaleceń są: Prezes Rady Ministrów, Kancelaria Prezydenta RP, Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu, KPRM, MON, MSZ, Szef Sztabu Generalnego WP, Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia, Szef Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej Sił Zbrojnych RP, Dowódca Sił Powietrznych, Szef Szkolenia Sił Powietrznych, Dowódca 36. SPLT i Federacja Rosyjska.
Do najbardziej istotnych zaleceń komisji zaliczyć można apel o wspólne opracowanie przez KPRM, Kancelarię Prezydenta, Sejmu i Senatu oraz Dowódcę Sił Powietrznych "zasad współpracy w zakresie zamawiania specjalnego transportu lotniczego" dla najważniejszych osób w państwie a także "opracowanie zasady współpracy zamawiającego z organizatorem lotu" - adresatem tego zalecenia zostały także MSZ i MON.
Wśród najistotniejszych zaleceń komisji znalazły się także: Sprawdzenie przez Dowódcę Sił Powietrznych prawidłowości nadania uprawnień personelowi latającemu 36. specpułku, opracowanie nowe zasady szkolenia i nadawania pilotom uprawnień instruktorskich, a także wprowadzenie przez szefa MON poprawek do instrukcji HEAD. Pod adresem Federacji Rosyjskiej skierowano zalecenie rozważenia możliwości uzupełnienia swoich przepisów lotniczych "o informacje określające sposób planowania i wykonywania lotów poza przestrzenią sklasyfikowaną, w tym procedurę pozyskiwania niezbędnych informacji".
Oto pełna lista zaleceń profilaktycznych komisji (kursywą ich adresaci):
Prezes Rady Ministrów
Zlecić uporządkowanie statusu dokumentów wymienionych w rozd. 1.17.3 raportu, odnoszących się do specjalnego transportu lotniczego.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Kancelaria Prezydenta RP, Kancelarie Sejmu i Senatu, Dowódca Sił Powietrznych
Opracować zasady współpracy w zakresie zamawiania specjalnego transportu lotniczego Kancelarii uprawnionych do zamawiania takiego transportu z DSP.
Minister Obrony Narodowej, Minister Spraw Zagranicznych, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Kancelaria Prezydenta RP, Kancelarie Sejmu i Senatu, Dowódca Sił Powietrznych
Opracować zasady współpracy zamawiającego z organizatorem lotu, które w procesie organizacji specjalnego transportu lotniczego zapewnią organizatorowi ocenę możliwości bezpiecznego wykonania zadania.
Minister Spraw Zagranicznych we współpracy z Ministrem Obrony Narodowej
Ustalić procedury pozyskiwania informacji meteorologicznych z lotnisk nieprzekazujących danych do wymiany międzynarodowej w zakresie niezbędnym do realizacji lotów na ww. lotniska.
Minister Obrony Narodowej
Rozważyć wniesienie do „Instrukcji organizacji lotów statków powietrznych o statusie HEAD” poprawki umożliwiającej rezygnację z wykonywania oblotów komisyjnych na statkach powietrznych wyposażonych w nowoczesne rejestratory pokładowe.
Szef Sztabu Generalnego WP
1. Dokonać weryfikacji przepisów regulujących sposób i zakres prowadzenia przez DSP nadzoru nad procesem szkolenia lotniczego w 36 splt.
2. Dokonać weryfikacji systemów archiwizacji dokumentacji eksploatacyjnej statków powietrznych użytkowanych w lotnictwie Sił Zbrojnych RP. Jednym z kryteriów, jakie musi spełniać prawidłowo funkcjonujący system, jest zapewnienie możliwości odtworzenia historii eksploatacji każdego statku powietrznego od wdrożenia do wycofania z użytkowania.
Dowódca Sił Powietrznych
1. Sprawdzić prawidłowość nadania uprawnień personelowi latającemu 36 splt.
2. Opracować nowe zasady szkolenia i nadawania pilotom uprawnień instruktorskich. Praktyczne szkolenie instruktorskie powinno być poprzedzone centralnym szkoleniem teoretycznym zakończonym egzaminem. Organem nadającym uprawnienia instruktorskie powinien być Dowódca Sił Powietrznych.
3. Opracować i wprowadzić program szkolenia teoretycznego i praktycznego załóg lotniczych na samolocie Tu-154M uwzględniający aktualne wyposażenie samolotu i wykorzystanie symulatorów.
4. Opracować dokument nakazujący wykorzystywanie materiałów z rejestratorów pokładowych w procesie szkolenia lotniczego i lotach operacyjnych dla poszczególnych typów statków powietrznych.
5. Wprowadzić okresowe szkolenia i treningi praktyczne z zakresu CRM, MCC i ORM w specjalistycznych ośrodkach szkoleniowych.
6. Opracować instrukcje współdziałania w załogach wieloosobowych (personel latający i pokładowy), zawierające zestaw standardowych czynności załogi w poszczególnych fazach lotu, z uwzględnieniem szczególnych sytuacji w locie.
7. Opracować załącznik do „Regulaminu lotów lotnictwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” określający zasady wykonywania lotów w załogach wieloosobowych. Specyfikę wykonywania lotów w załogach wieloosobowych uwzględnić w przepisach i dokumentach przywołanych przez „Regulamin lotów lotnictwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”. Do opracowania zaleca się wykorzystać przepisy EU-OPS.
8. Wprowadzić do „Regulaminu lotów lotnictwa Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej” i „Instrukcji organizacji lotów statków powietrznych o statusie HEAD” zapisy nakazujące opracowanie prognoz i komunikatów meteorologicznych dla lotów HEAD przez Szefostwo Służby Hydrometeorologicznej SZ RP.
9. Opracować zasady dające organizatorowi lotu możliwość ustalenia warunków minimalnych realizacji zadania wyższych niż minimalne WA załogi, w zależności od trudności operacji, wyposażenia miejsc lądowania i doświadczenia załogi.
10. Opracować zasady prowadzenia nadzoru operacyjnego w lotach międzynarodowych (uwzględniając utrzymywanie łączności).
11. Przeprowadzić z DSO COP oraz kontrolerami (koordynatorami) służby ruchu lotniczego szkolenie na temat: „Obowiązki osób funkcyjnych w zakresie meteorologicznego zabezpieczenia lotów statków powietrznych o statusie HEAD”.
12. Przeprowadzić analizę realizacji szkolenia wysokościowo-ratowniczego w zakresie wykonywania skoków spadochronowych przez techniczny personel latający.
13. Przetłumaczyć na język polski dokumentację statków powietrznych eksploatowanych w 36 splt lub zorganizować kursy językowe dla personelu latającego i technicznego.
14. Zweryfikować w 36 splt funkcjonowanie systemu zapewnienia jakości.
15. Rozważyć wystąpienie do OKB „Tupolew” o zmianę miejsca zabudowy radiostacji ARM-406P i jej systemu antenowego na samolocie Tu-154M nr 102.
16. Rozważyć potrzebę wykorzystywania samolotu Tu-154M nr 102 w różnej konfiguracji przedziałów pasażerskich. Jeżeli tak – wystąpić do OKB „Tupolew” o opracowanie odpowiedniej dokumentacji umożliwiającej dokonywanie zmian konfiguracji przez personel 36 splt.
17. Opracować szczegółowy zakres kompetencji i obowiązków komisji oblotów samolotów i śmigłowców.
18. Dostosować struktury służby inżynieryjno-lotniczej 36 splt do realizowanych przez tę jednostkę zadań.
Dowódca Sił Powietrznych wraz z Szefem Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych
1. Wyposażyć statki powietrzne lotnictwa Sił Zbrojnych RP zobowiązane do utrzymywania łączności dalekiego zasięgu w urządzenia umożliwiające prowadzenie tej łączności w lotach poza granicami państwa.
2. Opracować zasady i sposoby realizacji procesu szkolenia technicznego personelu latającego, wprowadzić nadzór nad jego praktyczną realizacją, weryfikacją i potwierdzaniem uprawnień oraz wskazać organ odpowiedzialny za te procesy.
3. Zweryfikować dopuszczania specjalistów służby inżynieryjno-lotniczej do wykonywania lotów w składzie załogi na statkach powietrznych.
Szef Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych
1. Zweryfikować kryteria doboru i dopuszczania specjalistów służby inżynieryjno-lotniczej do samodzielnej obsługi statków powietrznych.
2. Opracować nowy dokument normujący zasady pracy służby inżynieryjno-lotniczej w lotnictwie Sił Zbrojnych RP, zgodnie ze zmianami w strukturach Sił Zbrojnych i znowelizowanymi dokumentami.
3. Dokonać weryfikacji dokumentacji obsługi technicznej (RO-86) samolotu Tu-154M nr 102. Wydać odpowiedni dokument nakazujący wprowadzenie zaktualizowanej dokumentacji do użytku w lotnictwie Sił Zbrojnych RP. Wycofać z użytkowania dokumentację nieaktualną.
4. Opracować zasady nakazujące pozostawianie na lotnisku startu dokumentów potwierdzających przygotowanie statku powietrznego do lotu. Do opracowania systemu zaleca się korzystanie z przepisów EU-OPS, EASA Part M, Part 145.
5. Przeanalizować dotychczasowy system pozyskiwania i wdrażania biuletynów technicznych oraz innych dokumentów wprowadzających zmiany w eksploatacji samolotu Tu-154M. Uzgodnić z OKB „Tupolew” zasady ich dystrybucji. Sprawdzić biuletyny i inne wydane dokumenty.
Szef Szkolenia Sił Powietrznych
Prowadzić systematycznie szkolenia z medycyny lotniczej jako integralnej części szkolenia lotniczego dla personelu latającego Sił Zbrojnych RP.
Dowódca 36 splt
1. Opracować w 36 splt zasady przygotowania operacji lotniczej i dokumentowania tego procesu. Zaleca się wykorzystanie przepisów EU-OPS.
2. Opracować zasady podziału na kategorie lotnisk i lądowisk, na które mogą być wykonywane operacje lotnicze.
3. Opracować zasady przekazywania koordynatorowi ruchu lotniczego 36 splt informacji o niebezpiecznych zjawiskach pogody i niebezpiecznych warunkach atmosferycznych przez załogi statków powietrznych.
4. Szkolenie specjalistyczne personelu służby inżynieryjno-lotniczej 36 splt prowadzić w wyspecjalizowanych ośrodkach w kraju lub za granicą.
5. Opracować listę wyposażenia minimalnego (Minimum Equipment List – MEL) umożliwiającą wykorzystywanie samolotu Tu-154M z określonymi w MEL niesprawnościami.
6. Zaprowadzić ewidencję niemetrykowanego wyposażenia pokładowego statku powietrznego takiego jak: fotele pasażerów, kanapy, stoły, elementy wystroju przedziałów pasażerskich, elementy wyposażenia przedziałów kuchennych.
7. Opracować nową instrukcję operacyjną wojskowego portu lotniczego WARSZAWA-OKĘCIE.
Szef Szefostwa Służby Hydrometeorologicznej Sił Zbrojnych RP
1. Opracować zasady organizacji i realizacji zabezpieczenia meteorologicznego dla wyznaczonych do przyjęcia statków powietrznych o statusie HEAD lotnisk i lądowisk bez zabezpieczenia meteorologicznego.
2. Poprawić jakość szkoleń meteorologów w lotnictwie Sił Zbrojnych, z uwzględnieniem wykorzystywania nowoczesnych źródeł informacji meteorologicznych.
Szef Inspektoratu Wojskowej Służby Zdrowia
Wprowadzić kontrolę przestrzegania terminów ważności badań w KNC oraz zaleceń wojskowej komisji lotniczo-lekarskiej przez podległy personel latający, a także prowadzenia dokumentacji medycznej w jednostkach lotniczych.
Federacja Rosyjska
Rozważyć możliwość uzupełnienia AIP FR i WNP o informacje określające sposób planowania i wykonywania lotów poza przestrzenią sklasyfikowaną, w tym procedurę pozyskiwania niezbędnych informacji.
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: TVN24/fot.PAP