Stoi na stacji sto wagonów... Stoi i czeka na remont, na który nie ma pieniędzy. Takich składów w PKP Intercity jest zdecydowanie więcej.
- Znajdują się tam różnego rodzaju wagony. Zarówno te używane jak i nieużywane, czekające na naprawy rewizyjne - tłumaczy Beata Czeremajda z PKP Intercity.
Na remonty wagonów nie ma pieniędzy. Spora ich część musiała zostać również wycofana z ruchu, bo skończyły się przeglądy techniczne. W sumie PKP Intercity z prawie trzech tys. wagonów zamierza wykorzystać mniej niż połowę. Około 230 przeznaczono do kasacji. Co z resztą? Czeka na naprawę.
Plany spóźnione
- Chcemy dokonać przyspieszonego zakupu nowych wagonów i przyspieszyć remont tych, które w tej chwili są w zakładach naprawczych - mówi minister infrastruktury Cezary Grabarczyk. Plany te pojawiają się w resorcie dopiero wtedy, kiedy okazało się, że kolej nie ma czym przewozić pasażerów.
Przez ostatnie trzy lata niewiele kupowano i naprawiano. W 2009 roku na przeglądy czekało prawie 500 wagonów. Wyremontowano - według ekip remontowych 55. Rok później z 500 wagonów, naprawy doczekało się 200.
Przewozy regionalne
Ja przedstawia się sytuacja w spółce Przewozy Regionalne? Tutaj wagonów nie brakuje, ale ich stan techniczny pozostawia wiele do życzenia.
Przewozy Regionalne mają ok. 600 wagonów, z czego 200 jest w użytku. Pozostałe stoją, bo nie ma do nich lokomotyw.
Wiek wagonu
Średni wiek wagonu w Polsce to 20-30 lat. Niektóre zostały ostatnio dopuszczone do ruchu warunkowo. W podobnym stanie jest kolejowa infrastruktura. - Linie kolejowe w Polsce są zaledwie w stanie dostatecznym - ocenia Leszek Lewiński z PKP Polskie Linie Kolejowe.
Źródło: Fakty TVN