Drogowcy zostali wezwani do zmiany lokalizacji fotoradarów na moście Poniatowskiego. Zwrócił się o to mazowiecki wojewódzki konserwator zabytków, który poinformował w piątek, że do zatwierdzenia otrzymał wyłącznie orientacyjną mapę, a nie konkretne lokalizacje urządzeń.
Prace związane z instalacją fotoradarów na zabytkowym moście Poniatowskiego trwają od kilku tygodni. We wtorek Zarząd Dróg Miejskich poinformował o stawianiu masztów urządzeń. Zapowiedział też, że pierwsze testowe pomiary prędkości będą prowadzone już po weekendzie. Żółte skrzynki są usytuowane po obu stronach przeprawy. Przy jezdni prowadzącej z centrum w kierunku Pragi stoją przy wieżycy, następnie nad ulicą Solec, a także nad Wisłą. Na pasie dla jadących z Pragi do centrum pierwszy fotoradar będzie kontrolował prędkość przed Wybrzeżem Szczecińskim, następny niemal na wysokości lewego brzegu Wisły, a ostatni nad ulicą Kruczkowskiego.
Wybór miejsc do montażu fotoradarów wzbudził sprzeciw historyków i varsavianistów. "O ile poprawa bezpieczeństwa na moście jest niezaprzeczalnie ważna, to wątpliwości budzi ustawienie fotoradarów przy zdobnych ławach mostu i zaburzenie estetyki zabytku" – pisali na Facebooku przedstawiciele stowarzyszenia Kamień i co?.
Kilka dni temu na moście Poniatowskiego zamontowano fotoradary. O ile poprawa bezpieczeństwa na moście jest...
Posted by Kamień i co? Ratujemy warszawskie zabytki on Friday, May 14, 2021
W piątek zareagował na to mazowiecki konserwator zabytków, profesor Jakub Lewicki. Na Facebooku napisał: "W związku z licznymi pytaniami dotyczącymi usytuowania fotoradarów na moście i wiadukcie Poniatowskiego 14 maja Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wystąpił do Zarządu Dróg Miejskich z pismem o zmianę lokalizacji wolno stojących szaf radarowych".
Podkreślił, że "nie decydował o precyzyjnej lokalizacji fotoradarów, a do zatwierdzenia przedstawiono jedynie niedokładną orientacyjną mapę umiejscowienia radarów".
OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO
Zastrzeżenia do formy i kolorystyki fotoradarów
Profesor Lewicki wyjaśnił, że "ze względu na priorytetową kwestię bezpieczeństwa, pozwolono jedynie na ustawienie fotoradarów na moście i wiadukcie Poniatowskiego". Wskazał, że MWKZ poinformował o tym ZDM w uzasadnieniu decyzji dotyczącej możliwości instalacji urządzeń z 27 lipca 2020 roku.
Konserwator przypomniał, że wcześniej "w zaleceniach z 5 listopada 2019 roku wykluczył możliwość wzniesienia radarów w formie wolno stojących szaf teletechnicznych i dopuścił jedynie możliwość montażu niewielkich urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości na wiadukcie i na moście Poniatowskiego na wysięgnikach mocowanych do słupów latarń".
Podkreślił, że "wskazał tylko na możliwość posadowienia urządzeń stacjonarnych w miejscach jak najmniej widocznych na poziomie chodnika".
Wobec licznych doniesień dotyczących fotoradarów na moście Poniatowskiego informujemy, że Mazowiecki Wojewódzki...
Posted by Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków on Friday, May 14, 2021
Jednak ZDM zrezygnował z odcinkowego pomiaru prędkości - jak wyjaśniono - ze względu na zbyt wysokie oferty w przetargu. Postanowił postawić radary. Wystąpił ponownie o zalecenia konserwatorskie, z propozycją zastosowania fotoradarów stacjonarnych. "W zaleceniach z dnia 13 maja 2020 roku MWKZ podtrzymał treść poprzednich zaleceń i wykluczył możliwość wzniesienia radarów w formie wolno stojących szaf teletechnicznych, a także krytycznie ocenił jaskrawą kolorystykę typowych urządzeń oraz eksponowaną lokalizację radarów przesłaniającą widok na most i wieżycę" – czytamy na Facebooku konserwatora.
"Otrzymaliśmy pozytywną opinię"
PAP zwróciła się do Zarządu Dróg Miejskich z pytaniem, czy uzyskał opinię Wojewódzkiego Konserwator Zabytków. - Tak, oczywiście. To podstawowy wymóg w tego rodzaju inwestycji na tym moście. Otrzymaliśmy pozytywną opinię latem ubiegłego roku – odpowiedział w rzecznik prasowy ZDM Jakub Dybalski.
Do naszej redakcji przesłał zaś skan wspominanej decyzji konserwatora zabytków z 27 lipca ubiegłego roku. "Po analizie problemu MWKZ stwierdza, że ze względu na kwestię bezpieczeństwa ruchu dopuścić można wprowadzenie urządzeń stacjonarnych w przepisowym kolorze żółtym. Uwzględnia się przy tym fakt, że urządzenia z natury mają ograniczoną trwałość, zaś ich wygląd i lokalizacja mogą się zmieniać zależnie od aktualnych uwarunkowań" – czytamy w dokumencie.
Autorka/Autor: kk/r
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: ZDM