- Mamy aż 1895 zaplanowanych na ten rok inwestycji i remontów, wśród nich są inwestycje związane z naszym najpoważniejszym zadaniem, czyli rozbudową warszawskiego metra - ogłosił wiceprezydent Warszawy Robert Soszyński.
Tegoroczne inwestycje obejmują kilka obszarów. Będą kompleksowe remonty dróg ogólnomiejskich i dzielnicowych. Do użytku oddane zostaną kolejne odcinki II linii metra, która jest nadal rozbudowywana. Nowe wydatki i modernizacje zaplanowali też tramwajarze. Liczne prace zapowiadają też wodociągowcy.
Jak podkreślał wiceprezydent Soszyński, urzędnicy planują zarówno duże inwestycje, jak i te drobne, które ułatwiają życie mieszkańcom: nowe przystanki, chodniki, ścieżki rowerowe, oświetlenie i sygnalizację świetlną.
A co dokładnie zaserwuje nam ratusz?
Zakończenie opóźnionych inwestycji
Podczas czwartkowej konferencji prasowej w ratuszu wiceprezydent ogłosił nadchodzące zakończenie robót na Marynarskiej.
- Prace nabrały tempa. Jestem przekonany, że jeszcze przed wakacjami pojedziemy Marynarską w całym przekroju, a do końca roku zakończymy inwestycję - zapowiedział wiceprezydent Soszyński.
Na tę inwestycję mieszkańcy i pracownicy zagłębia biurowego na Mokowie czekają od dawna. Termin jej zakończenia jest opóźniony. Zgodnie z planem Marynarska miała być gotowa już pod koniec ubiegłego roku. O tym problemie informowaliśmy w styczniu na tvnwarszawa.pl.
Do końca 2019 roku powinny też zostać ukończone inne opóźnione inwestycje: przebudowa ciągu ulic Marsa i Żołnierskiej w Rembertowie (termin zakończenia był przesuwany pięciokrotnie), Łodygowej na Targówku (remont miał trwać do grudnia 2018 roku, obecnie planowany termin zakończenia prac to lipiec 2019 r.), Głębockiej na Białołęce (termin oddania inwestycji został przesunięty z lutego na koniec tego roku).
W trakcie są też remonty dwóch ważnych ulic w Wawrze. Drogowcy przebudowują Trakt Lubelski od Zwoleńskiej do Borowieckiej (23,6 mln zł) i Wał Miedzeszyński od Traktu Lubelskiego do budowanej obwodnicy (19,5 mln zł). Za te remonty odpowiada Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych.
Wystartują też kolejne prace. Przebudowane zostanie skrzyżowanie Grójeckiej, Harfowej i Racławickiej. Natomiast nad torami przy Chełmżyńskiej powstanie wiadukt.
Utwardzoną nawierzchnię - zgodnie z miejskimi planami - ma w tym roku zyskać 57 dzielnicowych ulic. Prace te prowadzone są w ramach programu poprawy jakości dróg nieutwardzonych.
Weekendowe frezowania i zmiany na miejskich placach
Zarząd Dróg Miejskich planuje kolejne weekendowe frezowania. Nowa nawierzchnia pojawi się na rondzie de Gaulle’a i ulicach: Szymanowskiego, Czerniakowskiej, Dywizjonu 303, Rudnickiego, Meissnera, Jagiellońskiej i Raszyńskiej. ZDM zastrzega, że lista nie jest jeszcze domknięta i "może ulec zmianom w zależności od kosztów a także oceny stanu technicznego”.
Duże zmiany planowane są na dwóch miejskich placach. Pierwszy z nich to Pięciu Rogów u zbiegu Kruczej, Chmielnej, Szpitalnej i Zgoda. Nowa koncepcja zakłada uporządkowanie tej przestrzeni i stworzenie placu bez wytyczonych chodników i jezdni. Projekt placu jest w przygotowaniu.
Inaczej będzie też wyglądał plac Na Rozdrożu. Część zmian związana jest z dostosowaniem go do potrzeb osób niepełnosprawnych. Powstać mają windy ułatwiające dojście do przystanków na Trasie Łazienkowskiej. Pojawi się też nowe przejście dla pieszych, które drogowcy wytyczą po zachodniej stronie Alej Ujazdowskich, przez wlot Koszykowej.
Metro dojedzie na Targówek i Wolę
Według informacji przekazanej przez wiceprezydenta pod koniec roku zakończy się też budowa trzech stacji wolskiego odcinka II linii metra. Do użytku zostaną oddane stacje Płocka, Młynów, Księcia Janusza.
Wraz z końcem pracy przy podziemnej kolei zostanie także przekazana do użytku przebudowana ulica Górczewska. Ratusz podjął decyzję o jej zwężeniu. Władze miasta i dzielnicy uspokajają jednak, że "zostanie zachowana jej przepustowość". Powstaną też nowe miejsca parkingowe, a chodniki, ścieżka rowerowa po północnej stronie ulicy i zatoki przystankowe zostaną wyremontowane i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
W tym roku pasażerowie pojadą też rozbudowanym wschodnim odcinkiem II linii metra na Pradze-Północ i Targówku. Powstały tam trzy stacje: Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy, Trocka.
Na Targówku rozpoczęły się też prace przygotowawcze do budowy kolejnych trzech stacji: Zacisze, Kondratowicza i Bródno. W sumie powstaną tam cztery kilometry podziemnych tuneli za 1,4 mld zł. Na Woli natomiast na ostatnich czterech kilometrach trasy powstaną stacje: Lazurowa, Chrzanów, Karolin oraz stacja techniczno-postojowa - w sumie za 1,6 mld zł. Cała II linia metra ma być gotowa przed 2023 rokiem.
Remont torowiska na Grochowskiej
Tramwajarze zaplanowali duży remont torowiska na Grochowskiej. W sumie wymienią ponad dziewięć kilometrów szyn między rondem Wiatraczna a aleją Zieleniecką. Przebudowanych zostanie sześć zespołów przystankowych. Nowe torowisko zostanie obsadzone zielenią. Tramwaje Warszawskie zapowiadają, że podczas remontu tak długo, jak będzie to możliwe będą kursowały tramwaje dwukierunkowe. Prace mają potrwać do połowy września.
W tym roku zostanie też ogłoszony przetarg na budowę kolejnego odcinka torów na ulicy Światowida. Na odcinku między Strumykową a pętlą Winnica ma powstać blisko 900 metrów zielonego torowiska. Na trasie planowane są trzy nowe przystanki. Urzędnicy zapowiadają też, że w pobliżu Winnicy powstanie nowa jezdnia (wraz z chodnikami i drogami dla rowerów) prowadząca do Dzierzgońskiej.
Na kilku stołecznych ulicach zmieni się też nieco system priorytetów sygnalizacji świetlnej. Dzięki temu tramwaje będą krócej czekały na przejazd przez skrzyżowania ze światłami na Radiowej, Powstańców Śląskich, Towarowej i Okopowej, w alei Jana Pawła II, na skrzyżowaniu Młynarskiej i Żytniej i na placu Bankowym.
Nowe przystanki
Zarząd Transportu Miejskiego planuje natomiast m.in. budowę 17 przystanków, remont trzech pętli i ponad 30 przystanków. W 2019 roku ponownie ogłosi przetarg na budowę parkingu P+R przy stacji PKP Żerań na co najmniej 220 miejsc dla samochodów i 110 dla rowerów.
W tegorocznych planach jest także przetarg na projekt i budowę parkingu P+R Jeziorki PKP. Urzędnicy zapowiadają też, że w tym roku gotowy będzie projekt podziemnego parkingu pod boiskiem szkolnym przy Chłodnej na ponad 200 miejsc.
Ułatwienia dla pieszych i rowerzystów
W planach na 2019 są również nowe ścieżki rowerowe. ZDM będzie kontynuował budowę tras wzdłuż Połczyńskiej, Puławskiej i na tak zwanej obwodnicy Targówka (ulice Ossowskiego – Handlowa – Kołowa). Nowe drogi dla rowerzystów są też planowane m.in. na ulicy Starzyńskiego (od Namysłowskiej do ronda Żaba) i w alei Jana Pawła II (od ronda ONZ do Nowogrodzkiej).
Urzędnicy zapewniają też, że rowerzyści będą mogli w tym roku przejechać nową ścieżką wzdłuż ulic Górczewskiej i Leszno (między Okopową a Tyszkiewicza). Na tym odcinku remont ma też przejść chodnik i oświetlenie. Projekt drogi rowerowej na Anielewicza jest w przygotowaniu.
Nowe chodniki powstaną przy al. Lotników, al.W. Reymonta, al. Wojska Polskiego, czy ulicy Czecha. Drogowcy chcą też zmodernizować sygnalizacje świetlne na kilku skrzyżowaniach. W kilkunastu lokalizacjach planowane jest doświetlenie.
300 inwestycji wodociągowych
Z kolei Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji zaplanowało 300 inwestycji w sieci za prawie 400 milionów złotych. Dwie nowe magistrale wodociągowe zostaną wybudowane w Wawrze (wzdłuż Mrówczej i Mozaikowej o długości około 3,9 km) i w Wesołej (wzdłuż Czecha i Traktu Brzeskiego długości około 7,1 km). Renowację przejdą zaś magistrale w Domaniewskiej, Wolskiej i Kasprzaka.
- MPWiK ma bardzo poważne zadanie - poza tymi bieżącymi zadaniami związanymi z rozwojem sieci wodociągowo-kanalizacyjnych - rozwiązanie problemu zagospodarowania wód opadowych. Przystępuje do realizacji kolektora na terenie Bielan - zapowiedział dyrektor Biura Koordynacji Inwestycji i Remontów w Pasie Drogowym Jerzy Stępniak.
Renowację przejdzie kolektor Burakowski wzdłuż Marymonckiej. Wodociągowcy wybudują też kolektor Lindego bis w ulicach Conrada, Wólczyńskiej i Nocznickiego.
"W tym roku rozpocznie się projektowanie największego z kolektorów retencyjnych, Wiślanego, który będzie przebiegał na ponad 9-kilometrowym odcinku wzdłuż Wisły" - zapowiadają urzędnicy.
I dodają, że przy pracach wodociągowych w stolicy stosowane są nowoczesne technologie bezwykopowe, dzięki czemu unika się uciążliwego rozkopywania ulic i chodników.
Drogi ekspresowe
Ratusz przypomina też o pracach prowadzonych na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na Ursynowie, w Wilanowie i Wawrze. Twa tam budowa Południowej Obwodnicy Warszawy (trasa S2). "Zaawansowane są prace przy tunelu na Ursynowie, a w nurcie Wisły stoją już podpory przyszłego mostu. Planowany termin zakończenia budowy trasy o długości 18,5 km to trzeci kwartał 2020 roku" - czytamy w komunikacie ratusza.
W tym roku ruszą też prace związane z budową drogi ekspresowej S17 na odcinku od węzła z budowaną obwodnicą do węzła Zakręt.
kk/PAP/ran